Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Jyrki A-K

#1
Ei noin hieno, mutta tälläinen on mulla odotellut käyttöönottoa kun parempaakaan en ole löytänyt: http://itunes.apple.com/us/app/flightlog-pilots-logbook/id298269712?mt=8
#2
Trike / Triken siipien sertit?
12.06.2012 17:58:29
Moi,

Kysymällä pääsee helpommalla ;) Kertokaas viisaampina, tarvitseeko tuommoisen 2 paikkaisen triken siivet joitain sertejä? Vai saako luetteloon triken ilman sertifioitua siipeä. Kuvittelisin että samat säännöt näiden siivissä kuin riippuliitimissä...
#3
Lentoilmoitukset / Vs: Su 3.6.
04.06.2012 19:16:45
Moi,

Kaksin emme pärjää. Tarvitaan ainakin yksi lisää. Opelilla ei ole vielä riipparia hinattu. Hieman laiskan puoleinen hinuri, automaatti kun on. Sanoisin "lentävän lähdön" olevan tarpeen, joten operaattori tarvitaan ainakin ensimmäiselle hinaukselle. löytyykö muita lähtijöitä patsastelemaan Nummelaan?

Jyrki

#4
Lentoilmoitukset / Vs: Su 3.6.
04.06.2012 18:41:43
Nummelaa tässä suunnittelin itsekin, mutta taitaa olla siinä ja siinä viitsisikö lähteä... jos olette vielä illaksi menossa niin voin toki tulla käymään.

http://www.efnu.fi/weather/index.htm

Jyrki
#5
Lentoilmoitukset / Vs: 11.5
11.05.2011 17:47:21
Onko Laakkonen lähdössä? Lähden ajelemaan 17.15 Vallikalliosta mukaan mahtuu!

Jyrki A-K
#6
Lentoilmoitukset / Vs: 11.5
10.05.2011 20:35:14
Saattaisin ehtiä mukaan klo. 18.00

Jyrki
#7
Lentoilmoitukset / Vs: Su 24
24.04.2011 14:29:44
Tulossa.

Jyrki A-K
#8
Ihan vain leikilläni ehdottelen Kiikalaa huomenna perjantai aamuna tai Kauhajoki lauantai aamusta tai sitten leikitään ihan jossain muualla.

ESV:n hinauskalusto on käytössä lauantaina alkaen 10:00 Kiikalassa... tuonne mahtuisi varmasti mukaan.

Jyrki A-K
#9
Ainakin Brauniger ja Flytec ovat ottaneet aiheen vakavasti. Uusia malleja tulee lisää ja tämä varmasti tulee aiheuttamaan kovaa keskustelua myös meillä. Kun pursilentäjät hoksaavat näitä löytyvän siedettävän kokoisena ja hintaisina, niin ryhtyvät varmasti yhteen ääneen vaatimaan näitä meille. Korkeusmittari on jo pakollinen ja mikäli jatkossa sen kylkiäisenä tulee "automaattisesti" Flarm, niin itse en näe tuossa mitään pahaa. Kestää kuitenkin muutama vuosi ennen kuin vanhat halpis variometrit on korvattu näillä uusilla. Uskallan väittää että tästä saattaa tulla pakollinen liitäjille ennen tuota transponderia ;D

Osaako kukaan sanoa miten Flarm signaali toimii maasta? Lähinnä ajattelin mahdollista pelastus tai etsintä tehtävää maastosta. Kantama lienee maassa liian lyhyt?

Bräuniger julkaisi juuri uuden IQ-Motor Flarmin joka on moottori piloteille suunniteltu GPS variometri Flarm -tötmäysvaroittimella sekä langattomalla moottoridatan keruulla. Mitenköhän toimisi Mosquitossa?

http://www.ideatuli.fi/product/1180/brauniger-iq-motor-flarm

Jyrki A-K
#10
Määrä kasvaa koko ajan. Saattaa tulla jopa pakolliseksi pursikoneisiin. Tämä on kuitenkin melko uusi asia meille. Mutta pian näitä löytyy monesta liitimestä. Tämä on kovasti kasvava suuntaus? Ainakin jos lukee aiheesta "alppimaista".

Tässä jotain keskustelua purkkaripalstalla: http://www.hansto.fi/purjelentoforum/viewtopic.php?f=3&t=1100

SIL:n sivuilta kopioitua: FLARM - törmäysvaroitin
Flarm on ollut nyt joitakin vuosia käytössä lähinnä kilpailuissa ja kokemukset ovat olleet positiivisia ja turvallisuutta lisääviä. Tästä on konkreettisia käytännön kokemuksia. Kerhojen tulisikin nyt vakavasti harkita Flarmin asentamista kaikkiin koneisiin. PT päätti kokouksessaan 10.9.2009 että Flarm tulee pakolliseksi SM -kisoissa 2011. Ensi vuonna sitä suositellaan jo vahvasti kaikkiin koneisiin kaikissa kansallisissa purjelento-kilpailuissa.

Jyrki A-K
#11
Flarm "törmäysvaroitin" on saatavissa nyt lisävarusteena uusiin Competino+ ja Compeo+ variometreihin 80 euroa. Vanhoihin jälkiasennus kustantaa 120 euroa + postikulut Braunigerille ja takaisin.

Flarm tunnistaa lähellä lentävän ilma-aluksen tai liitimen joka on varustettu Flarm varoittimella. Flarm lisää variometrin virrankulutusta noin 30%. Transponderia tämä ei korvaa, mutta lisää turvallisuutta huomattavasti. Flarm on ollut pitkään käytössä mm. helikoptereissa ja purjekoneissa. Tyypillinen toimintaetäisyys on noin 3-5 km. Nopeasti liikkuva purjekone saa varoituksen ajoissa katveessa "kelluvasta" varjo- tai riippuliitimestä. Vastaavasti takaa nopeasti tuleva liidin ei enään pääse yllättämään liidinpilottia.

Jyrki A-K

www.ideatuli.fi

Tykkääthän meistä. Saat ensimmäisenä tietoa uusista tuotteista ja tarjouksista.
http://www.facebook.com/pages/Ideatakomo-Oy/181367888563796
#12
Moi,

Pekka on päässyt hyvin perille kelan toiminnasta.  Itselläni hyvä kokemus kelasta varjoliitokäytössä. Tämä "Tweeter" -piippari tulee vakiotoimituksessa ja löytyy siis SUIO:lta jos tarve. Mönkijällä hinatessa ei voi olla havaitsematta saati kuulematta miten kela pyörii. Tuota piipparia tarvitaan vain jos kitkakela laitetaan auton vetokoukkuun.

Jos tuota kelaa tahtoo virittää tai kehittää niin ensimmäinen kohde lienee kiristysruuvin vaihtaminen laakeroituun.

Jyrki A-K, "maahantuoja"