Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Pekka

Pages: [1] 2 3 ... 83
1
Yleiset lentoilmoitukset / Kiikala 26.7
« on: 25.07.2021 20:59:32 »
Menen Kiikalaan maanantaina.
Otan vaan dollyn mukaan niin uskallan startata varjoliitäjien hinaukseen.
Kyyti takaisin ei järjesty kuin liitimelle.

Pitäisi olla ihan kohtuullinen päivä.

2
Näytti turhan heikolta kun Kärkölä ei ole hyvä termiikkipaikka länsituulella ja jätin väliin ja tein muuta hyödyllistä.

3
Yleiset lentoilmoitukset / Kärkölä tai Nummela 25.7
« on: 24.07.2021 19:21:00 »
Kärkölässä olisi termiikkikeliä päivällä.

Nummelassa taas voisi kouluttaakin illalla ja iltapäivällä voisi termiikkiinkin päästä.

Onko muita tulossa?
Muuten menen varjoliitäjien kanssa Kärkölään.

4
Yleiset lentoilmoitukset / Nummela 15.7
« on: 14.07.2021 20:27:43 »
Ihan kohtuulista keliä olisi Nummelassa.
Löytyykö porukkaa?

5
Yleinen keskustelu / Toimintavalmius taas täysi
« on: 04.07.2021 09:23:10 »
Hinurin kärry on taas kunnossa ja omaa toimintaa voi taas jatkaa.

Keskiviikkona voisi olla seuraavaksi sopivan suuntaista tuulta.

6
Riippuliito / Ideaalinen hinaustrike
« on: 11.06.2021 11:29:44 »
ATOS on todella kevyt ohjata kelissä kuin kelissä.
Saisi sähkö tai bensakoneella.

Joka hinaus tärppäisi.
Hinauksen jälkeen hinaaja voisi lennellä termiikissä.

Sen kitkakelalla voisi hinata varjoliitäjiäkin.

https://toniroth.com/elektro-schlepp-trike/

8
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Kiikala 30.5
« on: 01.06.2021 22:16:54 »
Keli alkoi jo ennen puoltapäivää ja aikaiset varjoliitäjät sai jo hyviä lentoja.
Jeren kanssa odotettiin iltapäivä termiikin väliaikaisen sammumisen loppu ja saatiin molemmat ekalla hinauksella korkeat lennot.
Kahdeksaan asti illalla oli keliä.
Omani päättyi yli tunnin päästä vähän liiallisen ahneuteen ja siihen, ettei kentän vakionosto enää löytynytkään ajoissa kun palasin ottamaan korkeutta.
Nostot oli aika vahvoja ja helposti pääsi korkealle, mutta kun pilviä ei syntynyt, niin siirtyminen seuraavaan meni arvaamiseksi.
Laskut oli ennusteen mukaisesti hankalia vaihtelevan tuulen vuoksi ja samanaikaisen muun liikenteen vuoksi ei voinut yhtään optimoida niitä.

9
Yleiset lentoilmoitukset / Kiikala 30.5
« on: 29.05.2021 22:18:03 »
Hyvä edestakaisen tai kolmiolennon keli.
2 kilometriä kutsuu. Varmaa iltakeliäkin myöhään asti
Kärry ei vielä pariin viikkoon kunnossa eli hinuria ei saa mukaan.
ESV:n naru on käytössä. Sillä saa tyyneen korkeamman hinauksen.


10
Yleiset lentoilmoitukset / Kiikala ja Nummela 16.5
« on: 17.05.2021 18:59:26 »
Kiikalassa oli hetkittäin hyvää keliä ja tuurilla olisi päässyt pilven alle tuuli hajotti nostoja.
Ennusteen mukaisesti neljältä tuli yläpilvi, joka pilasi muutoin hyvät olosuhteet.
Vähän turhan vinosta tullut tuuli ei ollut kiva hinauksessa, mutta dollylla lähdöt meni hyvin.

Sain silloin kuitenkin jonkinmoisia lentoja uudella mittarilla ja ensi kerralla kiinnitys pitää sen paikallaan.
Vielä ei ehtinyt ominaisuuksiin juuri tutustua.

Nummelassa piti odotella pitkään että tuuli pysyy suunnassa kun perustuuli oli aika nolla ja aurinko paistoi.
Mitä pilvisempää, sitä parempi olisi kouluttaa, kun termiikki ei häiritsisi.
Tyyneen ihan hyviä startteja silti ja saatiin tauko katki.
Kovin ylös ei päässyt, kun ei ollut yhtään ylätuulta. 300 m. paikkeille vaan.

Lentokoneita tuli vielä pari 21 jälkeen, vaikkei juuri pitäisi.
Loppuviikolla ei ennusteet näytä lentokeleiltä, mutta viikonloppu vielä voi parantua.

11
http://www.hyik.fi/lentokentta/hinnasto

Eipä tuolla juuri voi treenata muutenkaan ja hyvässä kelissä 1 hinaus riittää, kun on pitkä baana.
Eli ei ongelma.

12
Yleinen keskustelu / Re: Kesäkauden aloitus
« on: 03.05.2021 10:47:59 »
Kiikalan hinauksista Kenttäsäätiö ilmoitti, että asiasta pitää sopia ESV:n kanssa.

Hinaukset voivat jatkua kutakuinkin entisellään.
Edelleenkin Kiikalassa ei saa ajaa asfaltoituiduilla alueilla, ei edes yli niiden.
Jos ajetaan, niin kivet ja hiekka pitää siivota pois.
Lisäksi jokaisen pilotin tulee toimia kentän sääntöjen mukaan, eli lue ne etukäteen:
 https://kiikalanlentokeskus.fi/wp-content/uploads/2020/08/EFIK_toimintaohjeet_2020.pdf

13
Yleiset lentoilmoitukset / Nummela 20.4
« on: 21.04.2021 08:31:05 »
Oli oikein hyvät treeni- ja koulutusolosuhteet.

Tuuli oli kentän suuntainen.

Ylätuuli oli kova. Pinta sopiva. Hinauksessa pääsi jopa 400 m korkeuteen.

Kenttäkoulutuskausi pääsi hyvin alkuun ja kalusto toimii hyvin.

Nummelan poikkibaana on pois käytöstä ilmeisesti itäpään reunaesteiden kasvettua liikaa.
Hyvä niin. Ja puiden kaatokin olisi kiva ja tasaisi itäpään starttituulia.
Kaikkiin suuntiin voidaan hinata. Itä ja lounas on parhaat.
Kentällä ei lentokonekoulutuksessa voi tehdä läpilaskuja, joten hyvin mahduttiin.
21 jälkeen kentältä/kentälle edes saa lentää moottorikoneilla. Lupaan on kai haettu muutosta Malmin takia.

14
Yleinen keskustelu / Kesäkauden aloitus
« on: 09.04.2021 13:53:29 »
Sunnuntaista alkaen voisi ehkä alkaa lentää.
Illaksi tosin tulossa sadetta, joten taitaa jäädä väliin.

Kiikalan ja Nummelan hinnastot on muuttuneet.
Pitää kysellä miten hoidetaan kenttämaksut.
Koulutukset pitää saada sujuvasti päätökseen ja lentotoiminta sujumaan.

https://efnu.fi/hinnasto/
https://kiikalanlentokeskus.fi/hinnasto/

Kiikalassa voi hinnaston mukaan operoida vain ESV:n puitteissa.
ESV on hinauskerho ja kouluttavat kerhot voi käyttää ESV:n resursseja.
Meillä on ESV:n kouluttavan kerhon status, mutta pitää käyttää niiden kalustoa Kiikalassa on toinen kysymys.
Suosittelen ESV:n jäsenyytää koska samalla avautuu niiden hinauskaluston ja kenttien käyttö.
Minä olen jäsen eli tuo Kiikalasääntö ei koske esim. minua.

https://efnu.fi/hinnasto/
https://kiikalanlentokeskus.fi/hinnasto/
https://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php

Hyvinkäällä ei ole muita muutoksia, mutta Malmin sulun takia on ahdasta ja tuskin voi kouluttaa.
EFHY sopii van kokeneemmille, radion kanssa.

15
Riippuliito / Re: Riippuliitokurssi 2021
« on: 08.04.2021 21:02:56 »
Kurssin lennot saatiin hyvää tilaan kun kaikki saivat kohtuullisen määrän eli riittävän rutiinin ja paljon hyviä korkeita lentoja hyvissä sääolosuhteissa.
Tästä on hyvä jatkaa lentokenttäkaudella ja viedä kurssit loppuun lähikentillä.

Kesäkaudella aloitetaan enää vain takaisin taivaalle kursseja ja siten päätetään pidempiä lentotaukoja.

Pages: [1] 2 3 ... 83