Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Pekka

Pages: [1] 2 3 ... 77
1
Pulinajakso / Kymin ilmailupäivä lauantai 10.8.2019
« on: Today at 09:17:03 »
http://karhulanilmailukerho.fi/2019/07/15/kymin-ilmailupaiva-10-8-2019/

Kymissä on tuolloin myös hyvä tilaisuus käydä kunnon purjekonehinauksessa.
Vintturihinaus on ihan säväyttävä liitäjällekin.

Lajivalikoimaan voitaisiin ehkä lisätä moottoririippuliidon tai triken.
Hinauskin voisi ehkä onnistua.

2
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Kiikala 14.7
« on: 12.07.2019 21:15:31 »
Menen puoli 10 tallille.
Menee alle 15 min kun kamat on kyydissä.
Hinuri ja tarvikkeet on kärryssä lähtövalmiina.
Parin tonnin keliä tyrkyllä.

3
Yleiset lentoilmoitukset / Kiikala 14.7
« on: 12.07.2019 17:10:41 »
Olisi varmaan tän huonon kesän paras päivä.
Siellä on varmaan myös ruuhkaa kun on varjoliitäjiäkin.
Kannattaa varmaan lähteä tavallista aiemmin.
Katsotaan lähtöaika iltaennusteen jälkeen.
 

4
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela ke 10.7
« on: 10.07.2019 21:24:39 »
Näyttää tulevan tosi hyvää keliä lauantaina.

5
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela ke 10.7
« on: 10.07.2019 11:49:59 »
Olisi mennyt niin myöhään, että jätettiin väliin.
Lauantaina olisi Kiikalaan tulossa keliä

6
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela ke 10.7
« on: 09.07.2019 21:33:19 »
Eiköhän saada porukka kasaan.
Katsotaan sopiva lähtöaika vielä. Aamusta ei kannata lähteä.

7
Yleiset lentoilmoitukset / Nummela ke 10.7
« on: 09.07.2019 10:18:31 »
Huominen voisi olla ihan hyvä.
Varmaan keli parhaimmillaan vasta loppupäivästä.
Ainakin korkeita hinauksia tarjolla.

8
Osto & myynti / Re: Varaosia Aerokselta
« on: 28.06.2019 10:44:09 »
Tilaus lähti äsken, mutta kuormaan saa lisättyä varmaan vielä ensi viikon alussa tavaraa.

9
Osto & myynti / Varaosia Aerokselta
« on: 25.06.2019 23:04:55 »
Jos joku tarvii osia, niin nyt on kätevä lisätä samaan pakettiin ja säästä kuluja kun tilaan omiini osia.

Mielellään perjantaihin mennessä osien nimet ja varaosanumerot manuaalista.
Joistain saattavat kysyä sarjanumeroa.
Tiedot mulle welho.com postiin.

10
Trike / Re: Alle 70kg trike
« on: 17.06.2019 20:12:28 »
Snake näyttää lähes sellaiselta kuin olen itsekin etsinyt. Pitää harkita, kevyemmällä koneella voisi olla sopivamman painoinen mulle.
Saksasta vastaavia, kevyempiä sai, muttei enää.
Umpi 7075 alumiinitanko takapyörien runkona/akselina on varmaan tukeva, hyvä ja kevyt, mutta on kuin lasia, ei väänny vaan katkeaa.
Lujan rakenneteräksen (52) lujuus muttei muovautuvuutta. Särötarkastus ajoittain on hyvä tehdä, muuallekin.
Akseli ei varmaan kestä kovin kovaa laskua, mutta sellaisen jälkeen varmaan putken (jos toisenkin) voi vaihtaa.
Noita voi varmaan sorvauttaakin.
Itävältalaisessa vastaavassa käytettiin titaania tai halvempaa ja painavampaa terästä.

https://www.ilmailuliitto.fi/laji/riippuliito/ohjeisto/

Suomessa painoraja on 80 kg moottoroituna riippuliitimenä (B-ryhmä).
Sitä voi lentää myös A-ryhmän koulutustodistuksella.
https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/1320403378/30947fd842701bff3c45ffdc4606b304/952-OPS_M2-9_2011-7-6.pdf

Tarvitsee luetteloinnin virastoon ja erillisen vastuuvakuutuksen. (OPS M2-6 kohta 2.6)
Liiton vakuutus ei koske kuin jaloilta lähtemään kykeneviä.

Pilotilta vaaditaan siis riippuliitäjän koulutustodistus ynnä moottorikoulutus. Eli:
https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2017/06/riippuliidon_koulutusohjelma_16_9_2013.pdf
ynnä https://www.ilmailuliitto.fi/wp-content/uploads/2017/06/pyoraalustaisten_liitimien_koulutusohjelma_1_1_2013.pdf

Yhdistyksellä (Etelän liitäjät) on moottoroidun riippuliidon koulutusoikeus, mutta ei vielä pyöräalustaisen.
Minulla on kuitenkin vaadittava RL-moottoriopettajan kelpoisuus.

A-ryhmän (2-paikkaisen) koulutustarjonta on heikkoa, mutta mahdollista.
Silloin ei tarvitse edetä riippuliidon kautta.
Trikella on aina helpompi startata, lentää ja etenkin laskea kuin jaloilta lähtevällä.
Jos laskupaikka on tasainen ja tuuli sopiva tai tyyni.

11
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Viikonloppu 15-16.6
« on: 16.06.2019 11:30:58 »
Tuuliennuste meni liian kovaksi.

Iltatreeneihin olisi oikein sopivat olosuhteet Nummelassa ja lennetään kurssilentoja.

12
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Viikonloppu 15-16.6
« on: 15.06.2019 21:19:32 »
Kiikalassa olisi parhaat olosuhteet huomenna.
Muita mukaan?

13
Yleiset lentoilmoitukset / Viikonloppu 15-16.6
« on: 14.06.2019 20:04:14 »
Näillä näkymin huomenna tuulee liikaa ja hajottaa nostot.
Ehkä aamulla ennuste on parempi, mutta tuskin.

Sunnuntai näyttää vielä hyvin potentiaaliselta lentopäivältä, mieluiten Kiikalassa.
Nummelasta ei voi lentää itään. Mutta saattaa tulla pitkän baana kelikin ja voisi lentää paikallistakin.
Illalla voisi olla tarjolla treeni ja koulutuskeliä.
Ennuste varmaan vähän elää vielä ja vaikuttaa paikan valintaan.

14
Yleinen keskustelu / Re: Nettisivut päivitetty
« on: 14.06.2019 18:34:38 »
Lentopaikkojen https://lentopaikat.fi kiitoratatiedot koskee lentokoneita.
Käytännön hinauspituudet on ihan eri.

Kärkölä: 1050, eli yli tien pituuden kartalla.

Hyvinkää: Ainakin 1500, Dollyn kanssa n. 150 m enemmän mahdollista, etenkin 04.
Poikkibaana ei käytettävissä yleensä.

Nummela: Poikkibaana 1000
Pitkä:  1500-1950 riippuen starttipaikasta ja Dollysta

Kiikala: Pitkä 1400, Poikkibaana 900/950, 10/28 

Vesivehmaa: Pitkä 1200, poikki 800 ja 850, jos nykyään voi hinata pitkän yli.

Kun on tottunut Vesiksen lyhyeltäkin pääsemään välillä nostoon, niin ei Kiikalan tai Nummelan lyhyt niin huonoja ole.
Kärköläkään ei juuri ole parempi kuin Kiikalan poikkibaana.
Kunnon kelissä 200 m korkeus riittää, jos osuu heti kantavaan. Etsiä ei oikein ehdi.
Kitkakelalla häviää ehkä 10% taittopyörään nähden.
On meillä hinauspainemittari ja kitkallakin voi hinata taittopyörän kautta niin voimat säätyy itsekseen.

Matka ajat on 10-15 min pidempiä ja hinurin kanssa 15-25 min.

15
Videot ym. / Riippuliitokoulutusvideo
« on: 13.06.2019 21:53:29 »
https://www.youtube.com/watch?v=uvhzoVC1UqM

Video jenkkien koulutuksesta.
Pienen mäen sijasta Suomessa hinataan aluksi hyvin matalalla kunnes lähtö, ohjaus ja lasku sujuu mallikkaasti.
Ei se niin vaikeaa ole.
Aika rauhallista ja turvallista kun olosuhteet on hyvät ja liidin on iso ja helppo, jolloin nopeudet ovat pieniä.

Talvella Suomessa on parhaat olosuhteet hinailla jääalueilla koulutuslentoja.
Silloin päivässä oppii lentämään suoraan vaikka vastarannalle asti rauhallisesti ja kauniisti.
Sitten vaan hankitaan rutiini laskuihin, niin pääsee nautiskelemaa korkeista lennoista.

Pages: [1] 2 3 ... 77