Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Pekka

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 78
31
Yleiset lentoilmoitukset / Viikonloppu 15-16.6
« on: 14.06.2019 20:04:14 »
Näillä näkymin huomenna tuulee liikaa ja hajottaa nostot.
Ehkä aamulla ennuste on parempi, mutta tuskin.

Sunnuntai näyttää vielä hyvin potentiaaliselta lentopäivältä, mieluiten Kiikalassa.
Nummelasta ei voi lentää itään. Mutta saattaa tulla pitkän baana kelikin ja voisi lentää paikallistakin.
Illalla voisi olla tarjolla treeni ja koulutuskeliä.
Ennuste varmaan vähän elää vielä ja vaikuttaa paikan valintaan.

32
Yleinen keskustelu / Re: Nettisivut päivitetty
« on: 14.06.2019 18:34:38 »
Lentopaikkojen https://lentopaikat.fi kiitoratatiedot koskee lentokoneita.
Käytännön hinauspituudet on ihan eri.

Kärkölä: 1050, eli yli tien pituuden kartalla.

Hyvinkää: Ainakin 1500, Dollyn kanssa n. 150 m enemmän mahdollista, etenkin 04.
Poikkibaana ei käytettävissä yleensä.

Nummela: Poikkibaana 1000
Pitkä:  1500-1950 riippuen starttipaikasta ja Dollysta

Kiikala: Pitkä 1400, Poikkibaana 900/950, 10/28 

Vesivehmaa: Pitkä 1200, poikki 800 ja 850, jos nykyään voi hinata pitkän yli.

Kun on tottunut Vesiksen lyhyeltäkin pääsemään välillä nostoon, niin ei Kiikalan tai Nummelan lyhyt niin huonoja ole.
Kärköläkään ei juuri ole parempi kuin Kiikalan poikkibaana.
Kunnon kelissä 200 m korkeus riittää, jos osuu heti kantavaan. Etsiä ei oikein ehdi.
Kitkakelalla häviää ehkä 10% taittopyörään nähden.
On meillä hinauspainemittari ja kitkallakin voi hinata taittopyörän kautta niin voimat säätyy itsekseen.

Matka ajat on 10-15 min pidempiä ja hinurin kanssa 15-25 min.

33
Videot ym. / Riippuliitokoulutusvideo
« on: 13.06.2019 21:53:29 »
https://www.youtube.com/watch?v=uvhzoVC1UqM

Video jenkkien koulutuksesta.
Pienen mäen sijasta Suomessa hinataan aluksi hyvin matalalla kunnes lähtö, ohjaus ja lasku sujuu mallikkaasti.
Ei se niin vaikeaa ole.
Aika rauhallista ja turvallista kun olosuhteet on hyvät ja liidin on iso ja helppo, jolloin nopeudet ovat pieniä.

Talvella Suomessa on parhaat olosuhteet hinailla jääalueilla koulutuslentoja.
Silloin päivässä oppii lentämään suoraan vaikka vastarannalle asti rauhallisesti ja kauniisti.
Sitten vaan hankitaan rutiini laskuihin, niin pääsee nautiskelemaa korkeista lennoista.

34
Yleinen keskustelu / Nettisivut päivitetty
« on: 10.06.2019 19:26:55 »
https://etelanliitajat.fi/

WWW. pitää nykyään poistaa osoitteesta, niin toimii.

35
Riippuliito / SM kisat livenä Rautavaaralta
« on: 10.06.2019 19:18:22 »
Live:
https://lt.flymaster.net/bs.php?grp=2795

Tuloksia:
http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/rltuloksia.html

La ja su ainakin ukkosti Savossa ihan kunnolla eli dataa kai vasta tulossa.

36
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Viikonloppu 18-19.5
« on: 19.05.2019 17:06:00 »
Kuudelta tallilta Nummelaan.

37
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Viikonloppu 18-19.5
« on: 18.05.2019 08:49:03 »
Tänään lähto klo 10
Varman Kiikalaan.

Huomenna iltatreenilentoja Nummelassa ellei tuuli enää ylly.

38
Yleiset lentoilmoitukset / Viikonloppu 18-19.5
« on: 17.05.2019 09:26:59 »
Täysi valmius lähteä molempina päivinä.
Lauantai näyttää paremmalta termiikin suhteen.

Kaakkoistuuli on vähän hankala Kiikalassa ja etenkin Nummelassa.

Kiikalassa on aika samanmittainen poikkibaana ja suunta sentään 100 eikä 90 ja on avointa tilaa,
joten voi paremmin startata ja laskeutua vinottain. Myös pitkä voi olla käytettävissä.
Iltakoulutukseen tuuli saisi olla aika lailla radan suuntainen.
La-su voi yöpyä Kiikalan lähellä mökillä.

Hyvinkäällä tuskin voi poikkibaanaa käyttää.
Vesikselläkin on vaan lyhyt baana sopiva.
Räyskälä olisi paras, mutta siellä pitää olla aamubriefingissä ja muutenkin kysyä ensin.

39
Tuolla lisäinfoa.
Uusi laskeutumiskuviokartta kannattaa myös pistää mieleen eli mistä on odotetavissa muuta liikennettä ja missä ei kannata lentää ainakaan 500 m MSL tai alle korkeudella (400 m QFE).
https://www.ilmailu.org/forum/index.php/topic,6534.msg28507/topicseen.html#msg28507

40
Yleinen keskustelu / Saunailta 15.5 klo 18:30 alkaen
« on: 13.05.2019 11:19:53 »
Kesän suunnitelmia ym. perinteisesti mun talon edustussaunassa.

Viikonloppu näyttä aurinkoiselta ja vähätuliselta sopivasti.

T. Pekka

42
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela la 27.4
« on: 03.05.2019 17:08:03 »
Tuuli oli kyllä yleensä ihan kohti, mutta kylläkin 04:lle välillä.
Aika ennusteen mukainen. Lopussa välillä 22 suuntainenkin.
Nummelassa on omat vaihtelevat tuulensa ja vähän eri kuin muualla, kun se on kapean harjun päällä.

Lounaispäässä on aika vaikeat olosuhteet laskeutua, kun siinä on kapea harju ja termiikkilähteitä lähellä.
Lisäksi paikka on karheikkoa eikä nurmea. Ei siis välttämättä halua laskeutua sinne. Purjekoneet on paremmalla puolella.
Käytettiin kyllä syksyn viimeisellä keikalla. Ja joskus aiemminkin.
Dollylla voi kyllä lähteä aina, kunhan ei tuule kovaa.
Pitää siis tärpätä kerralla nostoon, jottei tarvitse laskeutua sinne.
Kunnon pyörille toki voi laskea, jos ei satu tuulemaan edestä.
Sivutuuleen ei oikein ole tilaa tulla.

Laskut kannattaa ainakin pidemmän lennon lopuksi epämääräisellä kelillä tehdä aika lähelle isoa tuulipussia, jossa on vakainta ilmaa.
Valitusta starttipäästä riippumatta.

Sivutuuli on pitkän baanan ikuisena ongelmana senkin takia, että naru menee aika helposti korkeasta hinauksesta metsään.
Pitää olla aika hyvin suunnassa tai irrottaa sopivaan korkeuteen.
04 on parempi siinä kuin 22. Pohjoispäässä on paljon paremmin tilaa.

Yksi virhe tehtiin radioliikenteessä:
Me kaikki varmaan ilmoitettiin hinauksen päättyminen itäpäädyssä.
Se ei välttämättä kuulu 04 starttiin purjehinaajalle metsän läpi.
Siksi ilmoitus olisi hyvä toistaa keskellä kenttää paluumatkalla.
Pari kertaa tuli kyselyjä, ei valitusta aiheesta.

43
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela la 27.4
« on: 28.04.2019 10:47:33 »
Tosi hieno lentopäivä!
Jere ja Toni sai komeat lennot.
Mulla oli valjaiden vetoketjun kansa ongelmia ja jäi siksi vaan pariin yritykseen.
Tulipahan vika huomattua ennen kuin olisi tarvinnut tehdä maastolasku.
Toisessakin laskussa rutiini oli kadoksissa.

Pilvet oli pieniä, ja vähän kattoa korkeammalla.
Ei oikeastaan olisi innostanut lentää pois kentältä sallitun matalissa.
Tuuli vähän pyöri, kun perustuuli oli aika heikko.
Hinauskorkeus oli vaan parisataa, mutta Jere sai kaksi kertaa löydettyä laajemman hissin.
Mä en löytänyt kuin hajanaista. Poikkituuli levittää nostot harjun pituussuunnassa eikä niistä tule selviä putkia.
Ylempänä sitten oli kuulemma selkeitä hissejä.
Tonikin joutui välillä päästämän tehot täysiltä.
Kiitos Tonille hinauksista.

Pitäisi pitää porukalla treenipäivä joku arki-ilta kun on sopivat olosuhteet.
Tosin Jerellä ei näytä olevan tarvetta. Diskus pysähtyy nätisti.

Nummelaan voi yrittää saada 5000 jalkaa kattokorkeudeksi, mutta alue joutuu silloin kysymään Helsingistä, onko niillä ruuhkaa tiedossa.
Tilaus pitää silloin tehdä ajoissa ja purjekoneet aikoo näin tehdä jatkossa.
Yksi liikennekone tulikin aika matalissa ja meni ilmeisesti odotuskierroksille kentän yli koilliseen.

Jere näköjään ehti just ensin raportoida.

44
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Nummela la 27.4
« on: 26.04.2019 19:43:09 »
Näyttäisi tosiaan siltä, että voisi tulla keliä ja vaikka Kiikalaan voisi päästä.
Aamuennusteen tukkoinen iltapäivä hävisi kartalta.
Korkeuttakin pitäisi saada tarpeeksi myötätuulilentoon.

Tallilta lähtö 10 aikaan voisi olla sopiva.
Radiot on ladattu ja kalusto on kaikin puolin testattu ja kunnossa.


45
Yleiset lentoilmoitukset / Nummela la 27.4
« on: 25.04.2019 09:32:08 »
Kalenterivaraus ekalle termiikkipäivälle.

Itätuulella pitäisi päästä ihan hyvin Kiikalaan, jos on keliä.
Helsingin alueesta on aika vähän haittaa sille suunnalle ja maasto on sopivan mäkistä järven toisella puolella.

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 78