Nummela la 27.4

Started by Pekka, 25.04.2019 09:32:08

Previous topic - Next topic

Pekka

Kalenterivaraus ekalle termiikkipäivälle.

Itätuulella pitäisi päästä ihan hyvin Kiikalaan, jos on keliä.
Helsingin alueesta on aika vähän haittaa sille suunnalle ja maasto on sopivan mäkistä järven toisella puolella.

Pekka

Näyttäisi tosiaan siltä, että voisi tulla keliä ja vaikka Kiikalaan voisi päästä.
Aamuennusteen tukkoinen iltapäivä hävisi kartalta.
Korkeuttakin pitäisi saada tarpeeksi myötätuulilentoon.

Tallilta lähtö 10 aikaan voisi olla sopiva.
Radiot on ladattu ja kalusto on kaikin puolin testattu ja kunnossa.


Jere

Hieno lentopäivä ja vapaalentokauden aloitus oli. Keliä oli mutta lyhysellä 09 baanalla hinaukset jäävät sen verran mataliksi että nostoon pitää osua kyllä nopeasti. Kolme hinausta ja lentojen pituudet 36min, 3min ja 1h53min. Matkaa en viitsinyt lähteä kuivatermiikissä yrittämään mutta ihan hyvä ekalle päivälle tuo reilu 2,5h termiikki tiimaa😎. Pekalle parihinausta mutta ei osunut oikein kohdalleen. Toisella hinauksella pääsi kyllä kellumaan jonkun aikaa. Toni lähti lopuksi mosquiton kanssa taivaalle. Kiitos Tonille hyvistä hinauksista! 🙏

Pekka

Tosi hieno lentopäivä!
Jere ja Toni sai komeat lennot.
Mulla oli valjaiden vetoketjun kansa ongelmia ja jäi siksi vaan pariin yritykseen.
Tulipahan vika huomattua ennen kuin olisi tarvinnut tehdä maastolasku.
Toisessakin laskussa rutiini oli kadoksissa.

Pilvet oli pieniä, ja vähän kattoa korkeammalla.
Ei oikeastaan olisi innostanut lentää pois kentältä sallitun matalissa.
Tuuli vähän pyöri, kun perustuuli oli aika heikko.
Hinauskorkeus oli vaan parisataa, mutta Jere sai kaksi kertaa löydettyä laajemman hissin.
Mä en löytänyt kuin hajanaista. Poikkituuli levittää nostot harjun pituussuunnassa eikä niistä tule selviä putkia.
Ylempänä sitten oli kuulemma selkeitä hissejä.
Tonikin joutui välillä päästämän tehot täysiltä.
Kiitos Tonille hinauksista.

Pitäisi pitää porukalla treenipäivä joku arki-ilta kun on sopivat olosuhteet.
Tosin Jerellä ei näytä olevan tarvetta. Diskus pysähtyy nätisti.

Nummelaan voi yrittää saada 5000 jalkaa kattokorkeudeksi, mutta alue joutuu silloin kysymään Helsingistä, onko niillä ruuhkaa tiedossa.
Tilaus pitää silloin tehdä ajoissa ja purjekoneet aikoo näin tehdä jatkossa.
Yksi liikennekone tulikin aika matalissa ja meni ilmeisesti odotuskierroksille kentän yli koilliseen.

Jere näköjään ehti just ensin raportoida.

Jere

Oikeastaan viime kesänä viimesillä lennoilla oivalsin muutaman jutun termiikin tunnusteluun ja ytimien hakemiseen. Nyt tuntuu että olen päässyt vähän hommasta jyvälle

Tubetimo

Hyvä juttu, että löytyy vielä yrittäjiä tähän pilottipulan vaivaamaan lajiin.

Jarmo

Jännä kuulla että pitkä baana ei toiminut. Kattelin etukäteen ennusteesta että tuuli näyttäis osuvan suoraan siihen, ja kun kattoo FMI:n historiadataa nummelasta ja EVHK:lta, niin niiden mukaan perustuuli on myös ollut suurinpiirtein baanan suuntainen - joskin nummelassa alkupäivästä enemmän idästä.

Tästä vois ehkä vetää ainakin alustavan johtopäätöksen että pitkän baanan lounaspäästä ei pääse käytännössä lähtemään missään olosuhteissa.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Tuuli oli kyllä yleensä ihan kohti, mutta kylläkin 04:lle välillä.
Aika ennusteen mukainen. Lopussa välillä 22 suuntainenkin.
Nummelassa on omat vaihtelevat tuulensa ja vähän eri kuin muualla, kun se on kapean harjun päällä.

Lounaispäässä on aika vaikeat olosuhteet laskeutua, kun siinä on kapea harju ja termiikkilähteitä lähellä.
Lisäksi paikka on karheikkoa eikä nurmea. Ei siis välttämättä halua laskeutua sinne. Purjekoneet on paremmalla puolella.
Käytettiin kyllä syksyn viimeisellä keikalla. Ja joskus aiemminkin.
Dollylla voi kyllä lähteä aina, kunhan ei tuule kovaa.
Pitää siis tärpätä kerralla nostoon, jottei tarvitse laskeutua sinne.
Kunnon pyörille toki voi laskea, jos ei satu tuulemaan edestä.
Sivutuuleen ei oikein ole tilaa tulla.

Laskut kannattaa ainakin pidemmän lennon lopuksi epämääräisellä kelillä tehdä aika lähelle isoa tuulipussia, jossa on vakainta ilmaa.
Valitusta starttipäästä riippumatta.

Sivutuuli on pitkän baanan ikuisena ongelmana senkin takia, että naru menee aika helposti korkeasta hinauksesta metsään.
Pitää olla aika hyvin suunnassa tai irrottaa sopivaan korkeuteen.
04 on parempi siinä kuin 22. Pohjoispäässä on paljon paremmin tilaa.

Yksi virhe tehtiin radioliikenteessä:
Me kaikki varmaan ilmoitettiin hinauksen päättyminen itäpäädyssä.
Se ei välttämättä kuulu 04 starttiin purjehinaajalle metsän läpi.
Siksi ilmoitus olisi hyvä toistaa keskellä kenttää paluumatkalla.
Pari kertaa tuli kyselyjä, ei valitusta aiheesta.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview