Pääsiäisen lennot

Started by Pekka, 29.03.2018 10:14:09

Previous topic - Next topic

Pekka

Pe ja la näyttää tyyniltä, ehkä vähän itätuulta.
Siis kohtuullisen helppoa termiikkiä. Dolly on valmiina tallissa.
Termiikkiennusteen mukaan Loppijärvi, joka muuten ekana tulisi mieleen sopivana paikkana, ei nyt näytä hyvältä.
Pitäisi mennä Nummelan toiselle puolelle, kun Lounais-Suomi on paras alue.
Su tulee ehkä Lahteen rinnetuulta, jolloin voisi myös kouluttaa.

Ennusteet varmaan elää vielä vähän.

Jarmo

Joo nyt näyttää ennusteet hyvältä pe & la. Oon vaan saanu askarreltua jostain ittelleni flunssan  ??? Katotaan miten tilanne etenee, mutta varmaan huomenna en oo ainakaan vielä lentokunnossa.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Mullakin kurkkukipua. Panokset suosiolla lauantaille.

Koitan asentaa sähköventtiilin ja asentaa uuden leijan ja kaksarinarun huomenna, kun nyt alkaa olla kaikki osat kasassa.

kim

Sopii mullekkin. Niin, minne se koilis/itätuuli passaisi. Toivottavasti jää olisi vähän kuivempi kuin edellisissä vesileikeissä. Muuten on kyllä pukkaillut termopilveä taivaalle koko viikon.

Jarmo

Mitäs tehdään lauantain kanssa? Mä rupeen oleen taas kunnossa. Näyttäis aurinkoiselta ja luvassa kevyttä koillistuulta. Sunnuntai näyttää taas turhan rajulta tuulen suhteen ja maanantaista ei tartte edes puhua :D
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Loppijärvi varmaan on huomenna kätevin kun on tuttu paikka.

Nummelassa on katto liian alhaalla ja vapaa raja kaukana.
Hiidenveden länsipää olisi hyvä, jos tietäisi mistä jäälle pääsee.

Paikan voi päättä aamullakin.

Toivottavasti ei kauheasti ole lunta jäällä.

Tyyneen on vaikea lähteä ilman dollya jos sutii.
Vähän lunta ei haittaa.

Sunnuntaina hiukan lisää tuulta niin Lahti olisi hyvä.
Muuta itätuulen paikkaa en tiedä.

Jarmo

Tosiaan - eipä toi sunnuntai olekaan niin paha. Katoin vaan nopeesti että merellä on yli 10 m/s mutta se keventyy aika reippaasti mantereella.
AVOID FLYING BELOW 2000

kim

Pekka, minä ja Jarmo. Loppijärvelle tod.näk. Mikko vissiin estynyt. Mitä Jere meinaa ?

Tallilla 10:20  ..Ok Pekka ?


Jere


Pekka

#10
Aika heikolta keliltä näyttää.

Loppi sittenkin saattaa olla parempi.

Lauttautuu varmaankin kun ei tuule.

Pekka

#11
Lopella oli tänään kyllä ihan varmaa kelluntakeliä, mutta myöhästyttiin pahasti, vajaalla tunnilla.
Lähdöt oli haastavia melkein tyyneen, mutta onnistui juuri ja juuri.
Kelan akku hyytyi täysin ja piti lopettaa hinaukset, kun ei olisi saatu narua takaisin sisään.
Haettiin Motonetista akku tilalle.

Huomenna olisi hyvät koulutusolosuhteet Lopella, mutta pitää fiksata varusteita ja en millään ehdi kaikkea aamupäivällä.
Laajalahdelle ehtisi, mutta on vähän liian kova tuuli huonosta suunnasta.
Jos tuliennuste putoaa, niin kyselen, jos olisi tulossa.

Jäitä on vielä 3 viikkoa onneksi.
Toivottavasti pinta pysyy kunnossa eikä mene loskaksi tai sileäksi.
Ensi viikolla voi onnistu arkilennot paitsi ei tiistaina.
Toivottavasti saan Targetin osat myös.

Jarmo

AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Oudon hyvin nuo startit lähti. Pitoa oli kyllä hyvin ja tulta sentään vajaa metri/s.
Olin aika varma että lumeen tulee pitkät suksen jäljet startissa, muttei näköjään yhtään.

Sähkövika oli irronnut liitin. Ei ladannut kelan akkua.
Olisin korjannut 5 minuutissa, jos olisin mitannut kytkennät.
Mönkijän, ei kelan akku on tasan loppu. Vaihdan viikolla ettei tyhjää kelan akkua.

Luulen, että vika oli jo Otaniemessä ja Soukassa.
En Soukassa itse hinannut. Muuten olisin huomannut vaisun vauhdin.
Koneen kierrokset ei vaikuttanut tehoon kuten normaalisti.

Sähköinen hätäohitusventtiili on kytketty ja tuntuu toimivan paremmin kuin suodattimen kautta kiertävä piiri.
Kun kiskaisi, kela jäi rullaamaan. Pitää testata vielä kentällä.

Nyt kela on löysä ja se pitää purkaa varovasti.
Ja hinata pitkällä vapaanarulla ja kevyellä paineella eka hinaus kolmeensataan metriin, sitten voi vetää täysillä.

kim

#14
Tutkin huvikseni lukuja startin "marginaalisuuden" arvioimiseksi.

Ihmisen huippunopeus on just vajaa 45km/h, mutta tämä ei koske meitä, koska se on Usain Boltin huiput.

Terve tavis pyrähtää vajaa 25km/h.

Normi riippuliitimen SAKKAUS nopeus on n. 30km/h hujakoilla.

1m/s tuulta on 3,6km/h

Taittopyörähinauksessa narun venyminen linkooa startiin paremman kiihtyvyyden, ainakin hekeksi ;)  .


Tuolla Lopen järvenjäällä urheilumieltä riitti, koska luotin suksiini sen verran että pomppustartti olisi ollut tod.näk. ok. Jarmolla oli vielä enemmän 'urheilumieltä' renkaineen...mutta paremmalla juoksutekniikalla ;) .

Kiikalassa tuli testattua nollatuulistartti kitkakelan perään kolmisen vuotta sitten. Pitihän se kokeilla kun oltiin taittopyörahinauksiin otettu useat vastaavanlaiset lähdot sinä kautena aikaisemmin. SE OLI VIRHE! Ei lähtenyt liidin lentoon, ja ohjauskolmion liukupalat, jotka ehkä toimii kovemalla alustalla, tökkäsivät turpeeseen. POWER WHAAAACKK.  Pilotti rähmälleen ja liidin siipiputkineen päähän tai niskaan. Heti heiluttelin jalkojani, josko liikkuvat enää. Oli ne kuulemma hassusti potkineet siellä. Pelkkiä pieniä ruhjeita ja henkistä kolhua.

Marginaalista on jokatapauksessa tyynessä, juu :)  (Siis, ilman dolly- starttia).


Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview