Sunnuntai 28.8?

Started by Jarmo, 26.08.2016 23:15:31

Previous topic - Next topic

Jarmo

Olisko muita potentiaalisesti lähdössä sunnuntaina? Termiikkiennuste parani vähän eilisestä ja tuulikin vähän himmasi. Reippaahkoa länsi- tai luoteistuulta näyttäis olevan riippuen siitä uskooko FMI:tä vai RASPia. Nummela tai Kärkölä vois siis olla kohteina.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Nyt näyttää aika hyvältä. Paremmalta kuin eilen.
Nummela mieluummin. Ei tule ruuhkaa.

Jarmo

Tosiaan - toi näyttää taas paremmalta. Jännä nähdä miltä illan ja aamun ennusteet näyttää :D Nyt pilvialue näyttäis osuvan nimenomaan Kärkölän seudulle ja tuuli on sen verran kevyt että Nummela varmaan toimis. Nyt olis varmaan sitä kuuluisaa treenikeliä tarjolla.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jere

Ehdottomasti lähdössä jos vähänkään lennettävää

Pekka

Näyttää Nummelalta.
Kymmeneltä tallille?

Jarmo

Joo sopii. Mulla ei oo autoa käytettävissä, mutta tuun julkisilla paikalle. Varmaan saadaan kamat järjestettyä siitä eteenpäin?
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka


Pekka

Aika outo keli oli eilen.
Tullessa kaikki näytti hyvältä. Paljon pilvijonoja.
Tosin ei ollut purjelentäjiä, joten tehtiin itse vakiovaraus.
Sitten kun aloitettiiin, taivas vaihtui harmaaksi yläpilveksi.
Sinistä taivasta ei sitten juuri näkynytkään.
Alussa ihan kohtuullinen tuuli niin käytettiin lyhyttä baanaa 27.
Vaikka oli harmaata Jarmo yllätti heti nousemalla vähän ja kierteli yllättävän hyvin, mutta pysyvää kantavaa ei ollut tuulen hajottaessa heikon kelin. Itsekin yritin lyhyeltä, mutta ei juuri kantanut.
Kun tyyntyi niin jatkettiin pitkälle eli lähes 2 km baanaa.
Lähdin itse kun aurinko sai aikaan jopa vähän varjoja ja lämmitystä.
Jo hinauksessa nousi hyvin ja meni 450 metriin.
Siitä pääsi nostavissa ja kantavissa startin päälle ja kun tuulipussi näytti hyvää tuulta kohti, hain noston 27 jatkeelta kylän päältä.
Vähän kun pääsi ylemmäksi alkoi nousta yli metriä sekunnissa. Jo pelkäsin että tulee ilmatilakatto vastaan, mutta hiukan enne nosto hyytyi ja lähdin tunnustelemaan jos toisen löytäisi. Etelän teollisuusalue hiukan toimi mutta takaisin piti tulla. Hotellin ja radan välissä oli toinen hyvä alue ja siitä sai taas ruuvattua ylöspäin ja lähdin hakemaan kolmiolle kolmatta käännepistettä.
Ei tullutkaan tosin kolmiota xcontestiin vaan joku 13 km monen pisteen reitti.

http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/28.8.2016/12:13

Sääli, ettei Jarmo päässyt kokeilemaan samaan aikaan, olisi voinut ollut parempi kahdestaan hakea parhaat nostot.
Oli kyllä sellainen keli, että uusi siipi näytti taas kykynsä heikossa kelissä. En usko, että vanhalla olisi pysynyt puoltakaan tuosta vajaan tunnin tiimasta. Sekin sentään kellui tosi hyvin. Vertailu Atokseen olisi kyllä ollut kiva, muttei onnistunut tälläkään kertaa.

Jarmonkin lennot on näköjään contestissa.

Jerellä ei oikeastaan ollut juuri toivoa Kestrelillä kun ei edes aurinko paistanut eikä pitkäkään baana vienyt tarpeeksi korkealle.

Vähän ohuempi pilviharso niin olisi ollut mahtava päivä. 10 km pohjoiseen näytti olevan pieni aika sininen ja hyvä alue.
Huono tuuri siis kelin kanssa. Muuten ei ollut mitään ongelmia.

Pilvikatosta oli se hyvä puoli, että päästiin hinaamaan Jaskaa jo ennen kuutta niin ei mennyt myöhään.
Tyyni vaan haittasi vähän startteja ja laskuja, mutta lennot parani koko ajan. Nyt on hyvä jatkaa.



Jarmo

Pekan jälkimmäinen lento oli tosiaan melkoinen suoritus. Näköjään pääsit ruuvaamaan kunnon ympyrääkin.

Kyselin siitä pilviharsosta vähän tarkemmin, ja se oli kuulemma lämpimän rintaman reuna joka oli noussut kylmän ilmamassan päälle.

Tässä video päivän viimeisestä laskusta. Nummelan kenttä on pelottavan lähellä asutusta :)
Hang glider landing in Nummela Finland on Vimeo
AVOID FLYING BELOW 2000

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview