Ensi viikon alku

Started by Pekka, 24.07.2016 12:41:33

Previous topic - Next topic

Pekka

Maanantaina jo vahva ehkä tiistai aika varma kelipäivä.
Paras paikka ja aikataulu varmaan varmistuu vasta aamulla.

Jarmo

Maanantaina näyttäis olevan pilvialue Suomen itäpuolella, mutta Kiikala ja ehkä Nummela taitaa jäädä sen ulkopuolelle. Matalampaa keliä kun tiistaina ja pilvet taitaa kehittyä sateeksi. Tiistai näyttää hyvältä. Tuuli on vaan niin kevyt, että starttien ja laskujen kanssa taitaa olla ns. jännää.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Maanantai ei oikein vielä innosta kun en ehdi ihan aamusta tallille.

Tiistai näyttää siltä että kannattaa lähteä jonnekin minne tuuli ja keli sopii.
Jos joku tulee dunista niin ehkä sekin voi vaikuttaa valintaan.
Dolly tekee starteista helppoja eikä tarvi käyttää lyhyttä baanaa.

Joudun aamulla palaveriin, mutta koitan roudata kamoja lähtövalmiiksi pikastarttiin.
Ke-to voi vielä olla ihan mahdollisia, kylmä rintama vaikuttaa aika heikolta.

Jarmo

Joo Kiikalan lyhyt baana ei oikein houkuttele, ja olis muutenkin tekemistä maanantaina.

Tiistai näyttää aika selkeältä Kiikalakeliltä. Nostoennuste on heikentynyt vähän, mutta toisaalta starteissa ja laskuissa ei varmaan ole niin puuskaista. Perustuuli näyttää kevyeltä mutta vakaalta etelätuulelta. Mulla on tullut sen verran vähän tiimaa, että vähän kevyempikin keli kelpaa oikein hyvin :)
AVOID FLYING BELOW 2000

Jere

Oma siipi on pikku remontissa ja iltapäivä tai iltalennot olisi vain mahdollisia. Tietysti Jarmon kanssa voisi neuvotella Discuksen testauksesta kun on sopiva keli

Pekka

Pakkasin jo kamoja valmiiksi.

Mulla on 10 aikaan palaveri, ehkä 11 mennessä tallilla.

Kiikalaan olisi paras tuuli, mutta Hyvinkäällä parempi keli ja lyhyempi matka.
Aamulla varmaan vasta voi valita paikan.
Hyvinkäällä voisi kouluttaa illalla.

Voin ottaa aamulla liitimiä katolle valmiiksi, jos tiedän mitkä tulee mukaan. 2 mahtuu lisää.
Sitten ei mene aikaa lastauksiin.
Järjestän myös avaimen saataville palaverin ajaksi tarvittaessa.

Pekka

Päätetään Jarmon kanssa yhdeksältä paikka aamuennusteen mukaan.

Joka tapauksessa lennetään.
Mukaan mahtuu

Jere

Täytyy soitella Jarmon kanssa olisiko Discuksen testaus huomenna kelin rauhoituttua mahdollista. Pääsen kyllä omilla kyydeillä perässä kentälle töiden jälkeen mutta kattotelineitä ei ole matkassa eli en saa siipiä katolle

Jarmo

Jeeps. Päivällä näyttäis ettei ole ihan koelentokeli, mutta illalla tuuli yltyy joten sillon vois vaikka onnistuakin.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka


Jarmo

Oli haastava mutta palkitseva lentopäivä! Tuuli oli aika lailla ennusteen mukainen, eli alkupäivästä kevyt etelätuuli, joka yltyi ja kääntyi lounaaseen iltaa kohti. Starttipaikalla kiitotien 22 päädyssä oli ihan tyyntä ja tuuli pyöri niin, että mun ekaa starttia jouduttiin odottelemaan varmaan 15min. Ilmassa keli oli tosi jees. Nostoa löytyi vähän joka puolelta, ja kentän yllä oli pilvijono jota pitkin olisi päässyt pohjoiseen, jos ei olisi pitänyt palata kentälle hinaamaan Pekka ylös. Laskeuduin tunnin lennon jälkeen, että olis keliä jäljellä vielä Pekallekin. Sille tais tulla yli 1,5h lento. Iltapäivällä Jere ja Mikko tuli vielä paikalle. Jere otti pari onnistunutta testilentoa Discuksella ja Mikko lensi mossella.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Hieno keli. Luulin kuivuvan kun lähdin mutta keliä olisi riittänyt pidempäänkin.
Laskuun tuli mielellään kun olin käyttänyt korkeuden pois itäisellä käännepisteellä käymiseen.
Riskejä ei tullut otettua kun tuuli oli sellainen, etten uskaltanut laskeuta kuin tuulipussin viereen.

Oli jopa hyviä pilvijonoja ja pohjoisesta ajoin sellaista pitkin kaupungin päälle.
Katosta ei ollut haittaa kun nostoja oli tiheään. Kävin kyllä FL 60 alueen reunalla eli korkeammallekin matkaankin olisi päässyt, mutta vain ehkä parisataa metriä olisi voinut ottaa ylemmäs pilvien alle.
Ehkä kolme kertaa piti vetää täysillä pois kovasta nostosta, ettei menisi yli katosta.

Pari pitkää suoraa liukua pystyi ajamaan hyvin pienellä korkeuden menetyksellä.
Uusi leija kelluu tosi hyvin ja säädettävä trimminopeus on ihan kiva pitkissä vedoissa kireällä siivellä ja säästää sopivasti lentämiseen tottumatonta kroppaa. Termiikkilennossa on aivan mielettömän hyvä tuntuma siihen miten nosto kannattaa ottaa.
Lento:   http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/26.7.2016/13:29

Huomenna aikainen lintu ehtisi Hyvinkäällä ottaa hyvät lennot ennen kuin keli katkeaa pilvisyyteen.
Varmaan vastaava keli tulossa, mutta tuuli paremmin kentän suunnassa.

Kahdestaan oli vähän ankeaa vuorotellen lentää. Saisiko porukkaa enempi?


Jarmo

#12
Olis kyllä kiva saada enemmänkin jengiä. Varjoliitäjät näyttäis menevän Kärkölään. Mun nähdäkseni RASP näyttää hyvältä aika pitkälle iltapäivään, joten vois tulla ihan kunnon kelipäivä. FMI:n pilviennuste on nyt muuten vaan rikki, mutta toi "pilvialue" saattaa olla ihan vaan cumuluksia. Jos on yhtä hyvää termoa kun tiistaina, niin ei kyllä raaskis enää jäädä kiertämään kenttää ;)

...tai itseasiassa nyt kun kattelee vielä tarkemmin, niin... enpä sano mitään. Kiikalan paikallisennusteessa korkea pilvipeite on melkein koko ajan 100%, mutta hyvinkäällä se pomppii nollan ja sadan välillä. Aamun ennuste varmaan selventää, kun voi katsoa satelliitista ja ikkunasta pilviä.


AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Kärkölässä ei tuule vastaan ja hinaukset jää mataliksi.
En taida uskaltaa varjoliitohinaukseen. Liian kallis siipi ja tuuli sivusta.

Parhaat optiot olisi Hyvinkää ja Vesis. Oikeastaan mulle sopisi Vesis parhaiten tänään. Tuttu ja hyvä maastokin.
Jaala (Kimola) tai Vuolenkoski  ja takaisin olisi hyvä reitti, pari tai kolme tuntia.
Kimpassa ei tarttisi niin pelätä noston hukkaamista.

Puoli 10 tallilla, niin on ajoissa kentällä?

Pekka

Vesiksellä oli aika tukkoista ja siipi pysyi katolla.
Tuli kuitenkin ihan hyvä noin puolen tunnin hetki, jossa kaikki pääsi ylös ja pysyi siellä pitkään, yläpilviaukon mukana liikkumalla.
Hinasin ylös Jussin riipparin kun kokeneemmat hinaajat katosi taivaalle enne kuin jatkoin matkaa.

Oli kuulemma aivan pehmeän tasaista laajaa nostoa.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview