Keskustelua tuosta Aeroksen uusimmasta kokohiilikuituliitimestä on OZ:issa
http://ozreport.com/forum/viewtopic.php?t=46465&postdays=0&postorder=asc&start=0Vaatii nykyään rekisteröitymisen jotta voi edes lukea. Kannatta vaivautua koska se vähäinen keskustelu, mitä on, on silti asiallisinta tuolla.
Sieltä poimittuna parit videot. Ensimmäinen on siisteimpiä matalalentopätkiä mitä mieleen tulee. Tuossa riippuliidin on omiaan. Varjoliidin ei etene ja purjelentokoneessa haisee lasikuitu eikä vuodenaika tuoksu avoviimassa.
Toisessa videossa pyöritään varjoliitimien ympäri, yli ja ali. Tuossa tuo Aeroksen lennossa säädettävä painopiste on varmasti aivan omiaan vajoaman optimointiin!
Mainittakoon, paitsi tuo painopisteen säädettävyys ja kokohiilikuiturunko -optio myös se että siipiputket ovat profiililtaan ovaaleja. Tällä väitetään olevan kaksi hyötyä:
Ensinmäinen on että jäykkyyttä saadaan hallitusti yhteen suuntaan ja joustoa vastaavanlaisest toiseen.
Toinen onkin vähän haistapaska väite, että ovaali siipiputki tekee siipiprofiilista tehokkaamman. Joo, profiilin kärkisäde sattuu pienenemään kun se ovaali on näköjään siihen suuntaan käännetty. Icaron laminaarissa tuo on toteutettu pyöreään siipiputkeen liimatulla vaahtomuovilla jo kauan sitten

.
Itse olen sitä mieltä riippuliitimien kehityksestä että se on joutunut polkemaan paikoillaan koska aerodynaamisia pintoja ei olla sallittu ko. luokkaan vaan kiinteäsiipiset liitimet ovat erikseen.
Aeros on näiden rajoitteiden sisällä silti viitseliäin. Se peräevä ei ole uusi juttu. Ainakin La Moutte:lla tällaista tarjottiin jo 90 -luvulla. Sen evän hyöty on, että kun se hoitaa nokka ylös (pitch- up tai diwe recovery) momentin, niin kärkisprogeja voidaan laskea huomattavasti alemmaksi. Silloin sprogi (syöksynoikasija ...eikun syöksynoikaisin, suomeksi) ei vastusta kun purje painaa takareunastaan alaspäin. Tapahtuu lähinnä kaartoa aloitettaessa. It is a Flex wing, it needs to flex. ... koska niitä spoilereita ei saa olla. Esteettisesti en pidä siitä evästä. Vähän kuin apupyörät moottoripyörässä. Muutoinhan suorituskykyiset liitimet ovat aina olleet luvattoman luokattoman hitaita reagoimaan painonsiirtoon sivulle ja aloittamaan kaarroksen.
Se evä mahdollistaa myös kapean siron siiven, joka saattaisi olla kiikkeränpuoleinen pelkällä sprogiratkaisulla. Glider design rule number one: There is no substitute for aspekt ratio ! Soumexi: Mitä kapeampi siipi, sitä paremmin flygaa.
Siihen evällä suunniteltuun malliin (Combat:eja saa evättöminäkin) on suunniteltu uusi lattakaavio. Keskilatoissa ei ole kuulemma enää ollenkaan reflex:iä, siis loppupäätä ei ole taitettu ylöspäin.
Niin ja, Icaro ovelasti kellutta kärkisprogejaan piiiitkän vajerin välityksellä niin että kun yksi menee vinksin toinen menee vonksin, mutta molempien painuessa rajoittuvat kriitiseen tasoon.
Notta semmoista triviaa ohessa

.
https://vimeo.com/146392507https://vimeo.com/145686423