Viikko 34

Started by Pekka, 17.08.2015 07:48:27

Previous topic - Next topic

Pekka

Hyvä.
Nummela valittu.
Otan Targetin, omani ja Jeren liitimen.

Minja

Mulla vapaa perjantai-ilta, ja lauantai sekä sunnuntai. Itse tarvitsen edelleen leppoista koulutuskeliä, termiikkiin en uskalla lähteä näillä lennoilla, kuten viimeksi oli ilmeisesti tarkoitus.

Pekka

Seuraavaksi la aamusta aikaisin varmaan Kiikalaan. Samoin su.
Tyyntä, joten ei tuulen suunnista niin väliä kuin sunta vaihtelee koko ajan vaan tarvittaessa lähdetään pyöriltä.
Ja laskutkin tarvittaessa pyörille.
Kuuden jälkeen termiikki on kyllä koulutuspehmeää, mutta startit joutuu tekemään tyyneen.

Tänään mokailtiin mun ja Jeren ekat hinaukset ja ne jäi kesken ja meni vähän aikaa hukkaan.
Silti sain ehkä 8 km kolmion aika suunnitellusti. Piti tulla alas että Jere pääsi tekemään vartin ja tunnin lennot.

Keli alkoi puoli 12 ja loppui puoli kuusi. Ainakin tuntia aikaisemmin olisi pitänyt olla startti valmiina.
Kentän alueella alkoi pilvikeli aikaisimmin ja loppui viimeiseksi.
Parhaaseen aikaan vähän joka puolella nosti kuin iltakelissä.
Reitillekin olisi varmaan päässyt ulos katon alta, mutta en voinut ottaa riskiä ajaa peltoon kun oltiin vaan kahdestaan.

Mikko jäi Nummelan suurkylän ruuhkaan jumiin ja paras aika ehti mennä ohi, mutta vähän nostoa sai vielä puoli kuudelta.
Ruuhka-aikaan Nummelaan kannattaa mennä vanhan Turuntien kautta. Joskus olen itsekin jumittunut sisääntuloväylään.
Toisella Mikolla oli oma termiikki ja tankillinen taisi taas palaa päristelyssä.
Dolly toimi hyvin. Muuten olisi ollut vaikea saada startteja.

Ihan hieno lentopäivä siis.
Täydensin sen vielä hinaamalla jarruleijan kentän laidan viimeiseen mäntyyn.
Onneksi oli alkukesästä harjoitellut menetelmät ja välineet saada leija alas.

Jere

Joo mukavat ensimmäiset termiikkilennot tuli tänään nummelassa. Kolme varsinaista hinausta joista ekasta en päässyt mihinkään ja se jäi 5 min pyrähdykseksi mutta sitten kahdella seuraavalla lennolla tiimaa 19min+57min. Yhteensä 1h:22min eli melkein koko kesän tiima tähän mennessä :D. Hieno päivä oli ja vkl uudestaan. Startti hetkiä ei olisi montaa ollut jos ei olisi ollut dollyä mutta dollyn kanssa ei mitään ongelmaa.

Laakkonen

Kiitos hyvistä lennoista. Pääsen sunnuntaina seuraavan kerran Jaala citystä aamulla lähtien.

Pekka

Keli oli tosiaan aika helppo. Ajan ja porukan vähyyden takia tyydyin pieneen 11 km kolmiooni.
Muutaman tunnin kellumisen olisi hyvin voinut toteuttaa.
Itse mokasin lentoni ajamalla luoteeseen kohti korkeampaa kattoa liian läheltä järveä ja siinä hukkasin korkeutta liikaa ja oli pakko palata.
Paluumatkalla ei ollut niin paljon laskevaa kun otin paremman reitin.
Vähän jo pelotti joutuuko peltoon paluumatkalla.
Kentän koillispuolella harjun päällä onneksi on aika varma laaja nostoalue. Siellä on yleensä parhaat pilvetkin.
Keskustan liikenneympyrän kuittaaminen ei ollut oikeastaan ihan oikein tehty, kun oli laskukierroksen kohdalla ja korkeudessa, mutta koitin katsella tarkkaan ympärille muita koneita.

Lento:
http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/20.8.2015/11:02

Vanhaan symbianiin ja Androidiin saa muuten helposti xcontestiin meneviä .iqc tiedostoja tekevän softan.
Ei tarvi ostaa erillistä gps palikkaa.

http://www.afischer-online.de/sos/AFTrack/index.html

Tarvikekassissa on muuten mun vanha gps. Se tarvii vaan laitta 2xAA patterit sisään ja käynnistää niin 3,5 tuntia lentoa saa talteen.

Pekka

#21
Huomenna ja sunnuntaina tuulet on niin heikkoja että Kiikala varmaan edelleen on ykköspaikka väljyyden ja pitkän radan takia.

Mulla on lähes kaikki muut kamat kyydissä jo, tarvii vaan liitimet kyytiin. Otan omani, Targetin ja Quattron. Enempää ei sovi.
Meen yhdeksäksi tallille. Keli alkaa aikaisin ja tuulen tasoittumista ei tarvi odottaa kun on Dolly starttiin ja liitimessä pyörät laskuun.

Eilenkin oli lähes pakko laskea toinen pyörille. Eka lasku oli silloin lievä takatuuli ja tyynen laskun asetukset ei riittänyt pysäyttämään liidintä.

Mä jään varmaankin yöksi Karjalohjalle mökille.
Ehkä voi mahtua muitakin mutta en lupaa vielä.

Sopikaa muista kyydeistä. Su ilta varmaan kurssi-ilta eli liukuja saa tarpeeksi illallakin.

Jarmo

Mulla tosiaan lauantai kiinni, mutta oon sunnuntaina messissä. Muistakaa ilmoittaa myös ESV:n lentoilmoitusfoorumilla.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jere

Menossa lentämään lauantaina ja sunnuntaina

Pekka

Ennuste aika heikko huomiselle.
Nummela voisi olla parempi vaihtoehto.
Ehkä sunnuntainakin kun kovin ylös ei pääse.
Tai siirto sunnuntaille jos ei tule porukkaa.

Pekka

Joo, 10 tallilla ja suunta Nummelaan.

Sunnuntain paikan näkee huomenillalla.

Pekka

Tänään jouduttiin purjekoneiden takia 04 radalle.
Eteläpää ei ole oikein sopiva meidän toiminnalle. Huono maasto ja ahdasta.
Luoteis-pohjois-koillistuulella Hyvinkää on parempi vaihtoehto tai tietty Kiikala.
Kylän päällä oli vakionostot, muta sinne ei oikein yltänyt hinauksesta kun ei ollut kantava keliä sinne suuntaan.
Hinuri vähän nikotteli, mutta nyt ok.

Huomenna Nummela näyttää olevan itätuulen takia ainoa paikka, jossa on toivoa.
Muuallakaan ei ole pidempää kenttää ja kenttä on kylää paljon korkeammalla mikä lisää mahdollisuuksia.
Keliennuste on sinne paras.
http://rasp.skyltdirect.se/scandinavia/?conf=fisouth&wind=sw

10 aikaan voisi olla sopiva aika tallilla.

Jere



Laakkonen


Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview