Viikko 32

Started by Pekka, 01.08.2015 22:31:22

Previous topic - Next topic

Jere

Pekan kameralla kuvasin ekan startin

Mikko

Huomenna torstaina kiikala/nummela?

Jarmo

Torstai näyttää sateiselta ja tuuli taitaa osua huonosti minnekään. Perjantaina olis taas näillä näkymin länsituulta, joten vois olla Nummela- tai Kärköläpäivä. Saattaa olla että pääsisin sittenkin lähtemään. We'll see. Ennusteet varmasti elää muutenkin, joten päätöksiä joutuu panttaamaan viime hetkeen.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

#18
Video tallessa. Ei se liidin pudonnut startin jälkeen, ei vaan noussut heti.
Hinuri ei juuri parempaan pysty.
Jos liidin putoaa pintaan, hyvillä pyörillä ei ole ongelmia vaikka tulisi maakosketus.

Hinata piti lähes kaasu pohjassa ja lujaa koko ajan. Silti paineet ei nousseet.
Jos trimmi/hinausnopeus olisi hitaampi tai mutkittelisit tahallaan, korkeutta saisi varmaan 150 m enempi.

Laippoja voisi ehkä olla enempi hinauksessa. Videon perusteella ei paljoa ollut laippakulmaa. Silloin voi lentää hitaammin.

Ihan tyyneen voi olla aika vaikea startata paitsi ehkä isommalla laippakulmalla.

Nopea liidin nousee äkkiä päälle, joten 400 m pitää olla pitkällä radalla vapaata narua alussa.

Dollyssa oli liian pieni rengaspaine takapyörässä. Siksi se lähti turhan raskaasti liikkeelle ja joutui työntämään startin alussa turhan kovaa.
Muuten toimi hyvin ja viimeistelen vielä muutaman osan valmiiksi.
Mä en tarvinnut kaksoislaukaisua ollenkaan Dollyn kanssa. Tosi mukava ominaisuus.

Perjantai harkinnassa.
Kärkölässä parhaat olosuhteet, mutta pitää olla ajoissa kun keli loppuu aikaisin.

Mulla muut kamat mukana paitsi siipi. Olisi kiva, jos ei tarvitsisi hakea sitä tallilta
Jos Kärkölä, niin en ehdi Haagan kautta. 

Pekka

#19
Nyt näyttää siltä, ettei vielä kannata innostua perjantaista liikaa.
Noilla keleillä pitäisi olla aikaisin paikalla. Mulla vähän liian pitkä matka jos keli on noin heikko.

Sunnuntai näyttää ihan yhtä potentiaaliselta ja aikaa olisi paremmin ihan vaan treenilentoihinkin.

Lauantaille on tyrkyllä vaihtoehtoista ilmailutoimintaa:
http://users.kymp.net/mode0449/

Purjelentoa voi samalla kokeilla halvalla.
On ehdoton vaihtoehtolaji, kun tuulee 5 m/s tai yli kuten yleensä alkukesästä.
http://users.kymp.net/mode0449/images/esittelylento.pdf

Tarkistin Nummelan kentän käytetyt pituudet.
Lyhyt 27  850 m, 09  900 m.
Pitkä 22  1700 m.
Lyhyt + pitkä 27+22  2000 m
Raivaussahan, Dollyn ja viikatteen avulla saataisiin pitkälle radalle lisää pituutta ainakin 100 m ja vähän lyhyellekin.

kim

Terveempi olo. Huominen, Pe, kyllä kiinnostaa. Vika lomapäivä.

ESV menossa Kärkölään. Mitäs te muut ?

Jere

Kyllähän tuo huominenkin kiinnostaisi mutta keli menee kyllä vähän sivu suun kun pitää töissä olla yli puoleen päivään asti. Mutta voishan sitä nummelassa pyörähtää jos siellä on porukkaa lentämässä.

Pekka

Turhan lämmintä ja kosteaa ilmaa.
Su taitaa vielä tuulla liikaa mutta ennuste elää.
Pitäisi olla startissa 11 aikaan että ehtisi yrittää 5 kertaa sopivaa hetkeä että osuu nostoon.

Näyttää siltä, että panostan ensi viikkoon. Näyttää vähän kuivemmalta keliltä.

Jarmo

Tää on nyt vaikee päätös. Sunnuntai näyttää vielä tuulisemmalta kun perjantai, mutta toi perjantain ennustekin on yltyny aikaisemmasta. Vaikea kuvitella että termot ehtis muodostua tällä tuulella, mutta toi vois olla taas helppoa treenikeliä. Joutuis kuitenkin käyttämään yhden palkattoman vapaan, ja se voi olla paremmasta kelipäivästä pois, joten joudun feidaamaan. Maanantai näyttää esim. paremmalta tällä hetkellä.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

#24
Niinjoo, siitä hinauksesta. Pitää tosiaan testailla laippa-asetuksia hinauksen aikana. Varkkaristahan sen kuulee, millä asetuksella nousee parhaiten. Starttiin toi nykyinen on ihan OK. Tsekkasin kuvanauhalta, että tuuli oli aika lailla sivusta siinä ekassa startissa. (kuva alla) Trimminopeus tolla laippa-asetuksella vapaalennossa on 42km/h jos mun mittariin on luottaminen. Se olis aika hyvin linjassa tämän kanssa. Toisessa hinauksessa työnsin vähän, mutta kovin paljon se ei kestänyt työntämistä, että ei se ainakaan ihan hurjan nopeaksi ole trimmattu.

AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Sunnuntain tuuli heikkeni. Olisi vaan luoteesta eli huonosti osuu kentille. Kannatta pitää seurannassa.

Mun pitäisi vaan ehkä jo tänä iltana päättää lähdenkö, kun meen huomenna aamulla Kymiin, mutta se on mun ongelma.

Jarmo

Hämmentävä tyyntyminen sunnuntaina. Noinkohan tuo mahtaa toteutua. Olisko muita pääsemässä maanantaina, jos sunnuntaina tuulee liikaa? Sumplin duunit sillä tavalla että pääsen koko päiväksi jos on keliä, mutta sitten pitäis tehdä hommia sisään sunnuntaina.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Mulle maanantai käy parhaiten.

Su mieluiten Kärkölään suoraan, jos joku roudaa mun leijan tallista ja tuuli osuu. Kiikalaan tulee vähän liikaa matkaa.
Mutta su pitää olla kunnon keli, kun mulla on toinen projekti mikä pitäisi hoitaa pois.

Jere

Sunnuntai käy aamusta iltaan ja maanantaina pääsen vasta töiden jälkeen mukaan aikaisintaan 2-3 aikaan

Jarmo

#29
Ennusteet vaihtelee nyt todella huolella, ja tällä hetkellä FMI ja Foreca antaa maanantaille ihan erilaista arviota. Sunnuntai näyttäis kyllä siltä että vois toimia Kärkölässä.
...tai sekin riippuu mistä katsoo. Erikoista että FMI:n eri ennusteet antaa eri tuulta huomiselle. Näyttäis olevan riski että tuulee turhan paljon pohjoisesta kärkölään.
AVOID FLYING BELOW 2000

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview