Ke 17.6?

Started by Pekka, 15.06.2015 10:34:18

Previous topic - Next topic

Pekka

Tulliennuste keveni ihan lennettäväksi varsinkin loppupäivästä.
Pitäisi päästää testaamaan jarruleijoja.
Kiikala tai Nummela näillä ennusteilla parhaat vaihtoehdot.
Toivottavasti ei muutu liikaa luoteistuuleksi.


Minja

Jos kyyti järjestyy, niin pitäis käydä.

Pekka

Reipas länsituuli olisi kivampi Kiikalassa.
Nummelassa on aika ikävästi pyörteitä.
Kiikalassa olisi myös termiikkiä parhaiten.
Siellä ei länsituulella kyllä oikein voi kouluttaa kun poikkirata on itäpäässä aika ankean ahdas.

Mihin aikaan porukka pääsisi?
Aikaisimmat ehtisi termiikkiin Kiikalassa. Mä voisin lähteä tallilta kamojen kanssa 11 aikoihin eli puoli yksi perillä.
Sitä aiemmin on turha mennä kovimpiin tuuliin näillä ennusteilla.
Jos tuuliennuste heikkenee niin sitten voin lähteä aiemminkin. Säädän kamat tänään valmiiksi.

Pekka

Noin kahden aikaan lähden jommalle kummalle kentälle jos aamuennuste vielä ok.
Nummelan ilma menee aika sekaisin, jos tuulee yhtään luoteesta metsän yli.
Tähän asti on ollut hieman eteläistä seassa. Toisaalta voisi olla hyvä rinne/termotuuli.
Kim ja Jere tulee perässä.
Voin ottaa liitimiä kyytiin max kolme.

Pekka

Tuuliennuste tarjoaa vähän kovempaa tuulta kuin eilen mutta on varmaan lennettävissä ainakin vähän odottamalla.
21 paikkeilla tulee pilvirintama, joka kääntää tuulen ja voi sotkea ilmaa.
Termiikkiä näyttäisi olevan tyrkyllä 19 asti.
Ehkä täytyy hinata pienemmillä paineilla ainakin alussa, niin on mukavampaa ja helpompaa ohjata.
Oikeastaan kiva kokeilla, jos rinnetuuli toimisi Nummelassa.
Ei voi lentää, jos ei mene kentälle.

Pekka

Neljältä oli vielä sellainen puhallus, ettei yhtään tehnyt mieli ilmaan.
Kuudelta oli vielä sen verran laajempaa nostoa että sai jopa vähän kierrettyä ylös hinauksesta.
Mutta keli loppui aika nopeasti ilman kunnon auringonpaistetta.
Hinaus oli just ennakoidun ikävä. Rimpuilla sai ainakin 150 m korkeuteen ihan täysillä ja ainakin pari kertaa meinasi usko loppua ja irrotus oli lähellä.
Kim kokeili myös eikä tykännyt yhtään enempää.
Onneksi oli kitkakela ja kevennetyt paineet. Muuten olisi varmasti tullut lockouteja ja kesken irrotuksia.
Toisellakin hinauksella noin tunti myöhemmin oli vielä aika kinkkistä olla hinauksessa vaikkei niin paha.
Kokeilin kellua rinnetuulessa, mutta ei se oikein kantanut säännöllisesti muutamaa hyvää hetkeä lukuun ottamatta.
Olisi varmaan toiminut, jos olisi laskenut alemmas mutta vajaassa 90 metrissä oli pakko jänistää, että yltää järkevään laskupaikkaan.
Saisi olla joku laskupaikka alhaalla, niin voisi kesälläkin kellua rinteessä.
Vasta ennen yhdeksää aikaan päästettiin Jere ilmaan kun riepottelu rauhoittui tarpeeksi.
Kun tuuli kääntyi enempi pitkän radan suuntaan, vedettiin lopuksi pari 630 m korkeaa hinausta. Eli just TMA:n alarajalle asti.

Nyt ainakin tiedetään tuulirajat, joilla länsituulella kannattaa lentää Nummelassa.
Kiikala olisi ollut parempi valinta eilen, ainakin, jos puoli tuntia aiemmin olisi päästy liikkeelle.
Ei olisi tarvinnut odotella tuulta.

Tällä kertaa leija lensi paremmin ja korkeista hinauksista huolimatta saatiin vedettyä naru puhtaasti kentälle. Mutta tarkalla oli.

Jarmo

Tuntuu että aina kun joku on ollut Nummelassa, tarina on että oli paljon pyörteitä ja röykytystä. Kuvittelenko vaan, vai onko se oikeasti aika turbulenttinen paikka?
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Kovalla länsituulella termiikkiolosuhteissa on rajua keliä. Hinauksessa ja laskussa.
Eilinen ei ollut yllätys vaan tietoinen valinta. Päivällä ei olisi kannattanut mennä.
Iltaliukuihin tosi hyvä kun korkeutta tulee rutkasti.

Myös kaakkoistuuli on ikävä kun tulee korkeimman metsän yli.
Todennäköisesti myös koillinen etenkin laskussa, jos haluaa tulla starttiin eikä jäädä tasaiselle ylös.

Ei pitkä rata tai itätuuli ole sen kummempi ongelma kuin muuallakaan samoissa olosuhteissa.
Itätuulella pääsisi hyvin matkalennolle kovassakin kelissä.
Matkalennoilta ei pääse takaisin koska A ja B alueet saa vaan 4000 jalkaan varattua.

kim

Jarmo; Oli se!

Olisi ollut aika villiä touhua taittopyörahinauksena. Enkä muista kuoppaisampaa laskua. Horisontin suhteen pysyi kuin pysyi hanskassa, mutta aika "jännää" pomppua teki.

Tosin, aika hyvin oppii aistimaan kuinka vihaista ilma on. Jeren voi jo antaa koitta kun se on "möykkyistä, mutta lennettävää"  ;)  .

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview