Juttu extreme urheilusta ja riskien hallinnasta

Started by Jarmo, 27.05.2015 23:15:49

Previous topic - Next topic

Jarmo

AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

BASEen nähden riippuliito ei kyllä ole läheskään samassa kategoriassa mutta ideologia näyttää muuten samalta eli tunnistetaan riskit ja vältellään niitä.
BASEssa on oikea kuolemanpelko käsillä ja todella realistinen seuraus pienestäkin virheestä tai ennakoimattomasta olosuhteesta. Ei tulisi mieleenkään kokeilla.

Hyvissä olosuhteissa lento on kuitenkin aika rauhallista muttei sentään ihan tylsää, jos keksii tekemistä kuten erilaisia harjoituksia ja maiseman katselua kellumisen aikana. Etenkin heikossa termiikissä kuitenkin saa tosiaan täysillä keskittyä siihen riskiin että joutuu palaamaan laskuun eli lento katkeaa ikävästi muttei vaarallisesti.
Eilen eka hinaus oli kyllä mulle siinä rajoilla,että oli melkein liian extriimiä. Viileä kohtalainen länsituli sotki ilman alle sadassa metrissä Nummelassa tosi häijyksi ja sai tehdä täysillä töitä ettei liidin lähtenyt käsistä. Maassa ilma oli ihan rauhallista ja suoraan kentän suunnassa ja kello oli jo kuusi, joten ei osannut odota tuollaista turbulenssia.
Mutta siinäkin riskinä oli tuo sama eli hinauksen keskeyttäminen ja siitä johtuva enneaikainen laskeutuminen eikä varsinaista vaaratilannetta sentään.

Mikko

Eilen menomatkalla Nummelaan ajoin onnettomuuspaikan läpi... iäkkäämpi kuljettaja oli ajanut vastavirtaan ja lopulta törmännyt vastaantulijaan. Sai vähän miettimään ja ilmeisesti muutkin, kun koko autoletka onnettomuuspaikan jälkeen kulki monta kilometriä 70km/h 120 alueella.

Eipä ihan joka kerta tule mietittyä että jos lähtee ohittamaan edellä ajavaa rekkaa niin sieltä tulisi joku ajovalot edellä vastaan.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview