Author Topic: Teoriakurssimateriaalia  (Read 3927 times)


Offline Jarmo

  • Administrator
  • *
  • Posts: 985
Vs: Teoriakurssimateriaalia
« Reply #1 on: 24.04.2015 21:11:41 »
Nopeasti kehittyvät sadealueet: http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=2032.msg6170#msg6170

Ilmailuliiton ennuste: http://ennuste.ilmailuliitto.fi

Lentopaikkakohtaiset ennusteet: http://riippuliito.net/lentopaikat.php

Matkalento- ja termiikkioppia - ekassa postauksessa ja muutamassa liitteenä olevassa PDF:ssä: http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=11955.0

Luotauksien tulkintaa:

https://www.youtube.com/watch?v=glVQ-a7fRpw
« Last Edit: 18.05.2015 16:57:27 by Jarmo »
AVOID FLYING BELOW 2000

Offline Jarmo

  • Administrator
  • *
  • Posts: 985
Vs: Teoriakurssimateriaalia
« Reply #2 on: 17.05.2015 14:17:33 »
Ilmatila 2012+
https://ais.fi/ais/ilmatila2014/index.html

Ilmailumääräyksiä:
http://www.trafi.fi/ilmailu/saadokset/ilmailumaarayskokoelma/ops_lentotoiminta

Ilmatilaluokat:
https://ais.fi/ais/eaip/pdf/enr/EF_ENR_1_4_EN.pdf

Thermalator - simulaatio termiikkien kehittymisestä:
https://www.youtube.com/watch?v=xF51Vtow8UI

Meteorologisia ilmiöitä - turbulenssi, laaksotuuli, termiikit jne:
https://www.youtube.com/watch?v=MzphST2PAkI
AVOID FLYING BELOW 2000

Offline Jarmo

  • Administrator
  • *
  • Posts: 985
Vs: Teoriakurssimateriaalia
« Reply #3 on: 18.05.2015 20:29:30 »
DHV:n liidintietokanta:
http://www.dhv.de/db1/source/technicsearchpage.php?lang=EN

Hinaustoimintaohje:
http://ilmailu.fi/sites/default/files/hinaustoimintaohje_1_1_2012.pdf#overlay-context=node/846


Ilmanopeudesta ja sakkauksista:
If the pilot flies with, for example, 45 km/h (28 mph) a wind sheer of 20 km/h (12 mph) can reduce his airspeed in the worst case, to 25 km/h (15 mph). In another case if the pilot, flying that slow, encounters a strong lifting or sinking air mass of 45 km/h (28 mph), the angle of attack will change about 45° which, means a stall. If the speed is higher and the glider is flying fast enough, in the first case, there could still be enough airspeed left; in the second case, the change in the angle of attack would be smaller. In both cases the extra speed would prevent a stall situation.
Lähde: http://www.davisstraub.com/Glide/atosspinandtuck.htm
« Last Edit: 06.08.2015 23:10:41 by Jarmo »
AVOID FLYING BELOW 2000

Offline Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1993
Vs: Teoriakurssimateriaalia
« Reply #4 on: 20.05.2015 07:37:40 »
Kerhon linkkisivu oli aika paljon pihalla, joten tyrkkäsin päivitetyn toistaiseksi mun tyttöjen domainin alle.

http://hymyhauva.fi/link.htm