DHV on selvittänyt yhden onnettomuuden taustoja ja syyksi selvisi itsestään auenneet latanpäät.
Saksankielinen juttu:
http://www.dhv.de/web/medien/archiv/artikel-archiv/sicherheit/drachen-clips-im-testPidätysmekanismi kuluu ja siksi vanhat latanpäät voivat aueta itsestään rasituksessa.
Lämpö heikentää myös oleellisesti pidätyskykyä.
Ratkaisuksi DHV suosittelee että käytettäisiin narusta, kuminarusta tai nippusiteestä tehtyjä lukituksia, jotka parantavat pidätysvoimaa oleellisesti.
Täytyy itsekin tarkistaa omat. Kun siipi on töksähtänyt pahemmin maahan tai johonkin esteeseen mullakin on noita välillä auennut.
Joskus lennon jälkeen olen yksitäisen latan huomannut olevan auki. Noita pitää varmaan olla useampi auki, että vakavuus kärsii liikaa.
Tuosta jutusta en oikein saa käsitystä, voiko ne lennon aikana aueta vai onko latat auenneet jo ennen lentoa.
Jos pään geometria on fiksusti suunniteltu, niin latan pituussuuntaisen voiman pitäisi puristaa myös lukituspuolta kiinni eikä auki.
Lähimpänä kärkeä olevat latat ovat ohjauksen puoltamiselle kriittisimmät ja taidan vaihtaa ainakin ne uusiin kun mun leija on jo 10 v. vanha.
Avautumisvoimat ovat mitattavissa ohjeen mukaan.
Luulen että jos niiden aukeamisvoimia rupeaa usein mittailemaan eli väkisin aukomaan, mekanismi kuluu voimakkaasti jokaisesta väkisin aukaisusta.
Parempi testata niin ettei lukko aukea, mutta kestää halutun voiman. Jos ei kestä niin heitän pois.