Uudet lentosäännöt eli SERA TSA AIS AUP TRA UUP ja muut kivat kaverit

Started by Jarmo, 10.03.2015 23:13:17

Previous topic - Next topic

Jarmo

Kävin lentosääntöseminaarissa, missä Trafin ja Finavian edustajat kävivät lentosääntöuudistusta läpi. En osaa tehdä siitä kovin kattavaa postausta, koska muutoksia on paljon, mutta yritän pureskella asioita ja laittaa riippuliito.nettiin jotain lennonsuunnittelua helpottavia juttuja kevään aikana.

Tärkein pointti on varmaan se, että koko ilmatila on mennyt uusiksi, kaikki rajat ovat muuttuneet ja vanhoilla kartoilla ei tee mitään. Uudet systeemit on opeteltava ennen kuin lähtee kikkailemaan ilmaan.

Valitettavasti tarvittavat tiedot ovat netissä todella hajallaan, ja kaikkiin tietoihin viitataan niiden lyhenteillä, joten jos et tiedä mitä olet etsimässä, et löydä sitä. Esimerkiksi kartta voimassaolevista TSA-alueista löytyy täältä: https://ais.fi/C/palvelut Jos mietitte että mistä, niin se on tuossa Muut palvelut -> AUP-linkin alla. AUP-kartta ei ole välttämättä ajan tasalla, koska TSA-alueiden varauksia voidaan lopettaa pitkin päivää, mutta se muutos näkyy vain AUP-listassa eikä kartassa. Jos haluaisi nähdä seuraavan päivän tilanteen kartalta, niin ei näe. Ne tiedot voi katsoa vaan PDF-listauksesta. Siinä listauksessa kellonajat ovat UTC:nä ja FL030 ei muuten tarkoita lentopintaa 030 vaan 3000 jalkaa merenpinnasta, mikä kuulemma on laitettu lukuohjeeseen. En tiedä missä se lukuohje tosin on. Silläkin on varmaan joku lyhenne?

TSA-alueet ovat siis uusia armeijan alueita, joihin ei ole mitään asiaa jos ne ovat aktiivisia. Paitsi jos sinne on D-alue varaus. Niiden alaraja on talvella 3000 ja kesällä FL65, paitsi silloin kun se on matalampi. Niiden kanssa muuten pitää olla tarkkana, koska aktiivinen TSA-alue voi blokata myös lentämisen muuten vapaassa ilmatilassa. Aluelennonjohdolle olisi myös hyvä ilmoittaa jos lentää aktiivisen TSA-alueen alla, koska muuten voi saada hävittäjästä niskaan.  Nehän voivat koukata myös vapaan ilmatilan puolelle.

D-alueet taas ovat entisiä purjelentoalueita, mutta sen lisäksi ne voivat olla vaara-alueita. Osa niistä on voimassa 24H/vrk, jolloin ne eivät näy NAV WRNG-kartalla, koska ne eivät ole vaarallisia. Vain osan aikaa voimassa olevat alueet sen sijaan näkyvät sillä kartalla. Se on kuitenkin eri kartta, kuin tuo AUP-kartta, jossa on siis TSA-alueet.  TRA-alueiden kartta on myös Finavian sivulla, mutta siihen joutuu värittämään voimassa olevat alueet itse.

Ilmailukarttoja ei edelleenkään ole netissä. Ei kai se ole niin tärkeää, että kaikilla on oikeat ja ajantasaiset tiedot helposti käytettävissä? Ai niin, ja jos joku ihmettelee paperikartassa, että miten eri alueet erottaa toisistaan, niin katsokaa mihin suuntaan punaiset vinoviivat osoittavat.

Jos tämä kaikki tuntuu vaikealta, ja tuntuu että ei ole aikaa selvittää tarvittavia asioita, niin "ei ole varmaan aikaa sitten lentämiseenkään." Palautetta tästä kaikesta on kuulemma kuitenkin tullut todella paljon, sitä on toimitettu eteenpäin, ja joillekin asioille ollaan ehkä tekemässä jotain, jos on resursseja ja aikaa ja rahaa.

Kooste tärkeistä linkeistä löytyy yllättäen Trafin sivulta: http://www.trafi.fi/ilmailu/lennonvarmistus_ja_ilmatila/ilmatilan_kokonaisuudistus
Finavian sivulta löytyy myös koulutuspaketti, mutta en ole uskaltanut edes katsoa sitä: https://ais.fi/ais/ilmatila2014/

Jos vielä lentopäivän aamuna tuntuu epäselvältä, että missäs sitä tänään saikaan lentää, niin ainoa tapa olla varma on soittaa suoraan aluelennonjohtoon. Esityksessä mainittiin useampaan kertaan, että sieltä saa tietoja, joten kannattaa tallentaa numero puhelimen pikavalinnaksi.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

Jos joku miettii, että mikä NAV WRNG, niin googlella on siihenkin vastaus.
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

Keräilen tähän linkkejä, joista löytyy ilmatilarajoja ja muita resursseja sähköisessä muodossa.

Flymasterin tietokanta. Ei TSA-alueita.
http://lt.flymaster.net/worldaspace.php

Täällä Google maps ilmatilat.
https://mapsengine.google.com/map/u/0/viewer?mid=zJeaWZX6qRsw.kRA0cA_ntncI

Ladattavassa muodossa löytyy täältä:
http://soaringweb.org/Airspace/FI

Täällä saatavilla myös TSA:t
http://airspace.xcontest.org/app/overview?activation=all&files=45,49&aircategory=aircatpg

Waypointteja ympäri maailman:
http://www.xcsoar.org/download/waypoints/

Google earthiin saa ilmatilat 3D:nä täältä:
http://www.lloydbailey.net/airspace.html
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

Täällä on lueteltu Hyvinkään ja Nummelan D-alueiden  korkeudet, joihin saakka yleis- ja harrasteilmailulla on etuoikeus valvottuun ilmatilaan nähden. Näihin korkeuksiin saakka varaaminen pitäisi siis normaalitilanteessa onnistua aina. Ylempiä korkeuksiakin on mahdollista saada liikennetilanteen salliessa.
Korkeudet ovat:
EFD127A – Hyvinkää SFC – 4000 FT MSL VFR/IMC
EFD127B – Hyvinkää SFC – FL65 VFR, SFC - FL60 IMC
EFD127C – Hyvinkää SFC – FL65 VFR, SFC - FL60 IMC
EFD133A – Nummela SFC – 4000 FT MSL VFR/IMC
EFD133B – Nummela SFC – 4000 FT MSL VFR/IMC
EFD133C – Nummela SFC – FL65 VFR, SFC - FL60 IMC
EFD133D – Nummela SFC – 4000 FT MSL VFR/IMC
EFD133F – Nummela SFC – 4000 FT MSL VFR/IMC

Nummelasta on siis edelleen aika hankala lähteä matkaan, mutta Hyvinkäällä katto nousee aika nopeasti pariin tonniin, jos nämä pitävät paikkansa.

https://ais.fi/ais/ilmatila2014/ koulutusmateriaalista on myös tehty uusi kattavampi ja ajantasaistettu versio, joka päivittyy arviolta ensi viikon alkupuolella em. osoitteeseen. Sieltä tulee samaisen päivityksen yhteydessä löytymään myös yleisilmailijan muistilista, johon on koottu kattava linkkihakemisto lähteineen eri tiedoista/materiaaleista, joita lennonvalmistelussa tulisi huomioida. Tätä odotan mielenkiinnolla :)
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Nyt alkaa selkiytyä.

Hyvinkää näyttää nyt hyvältä. Nummelasta siis lähinnä vain itätuulella ja kevyellä tuulella matkaan.

Paikallislentoihin 4000 ft/1200 MSL on ihan ok ja tehokkaimmalla kalustolla pääsee uloskin juuri ja juuri.
Nuo on määritelty purjelentäjien mukaan Nummelassa. Ne ei tarvi enempää korkeutta ja liitäjiä ei juuri ole ollut.
Varaukset pitäisi siis liitäjien yrittää pyytää itse korkeammalle kuin vakiovaraukset ainakin reitillä oleville osa-alueille.

Kesäaikana TSA eli ilmavoimien alueet ei näytä olevan ongelma kun alaraja on FL 65.

Liiton kokouksessa kyselin muutoksista kesää kohti. Uusi kartta kannattaa hankkia vasta Vapun paikkeilla, kun muutoksia varmaan tulee.
Seuraan karttatilannetta. HKI VFR julkaistaan netissä varmaan uusiksi ensin aika ajoissa, jos muutoksia tulee.
Vielä ei ole uutta tullut: https://ais.fi/C/palvelut/ladattavat_kartat

Pekka

Tarkennuksia etenkin Hyvinkään alueetta koskien:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1408712419/390b5f9c2d2001f2ad4a75cc86a14233/15218-ASM_1_2_Liite_2_lausuntokierrokselle.pdf

Kohdassa 15 määritellään vanhoja vakiovarauksia vastaavat vaara-alueille myönnettävät korkeudet.
FL 195 ei siis ole kattona (ellei saa pyydettyä).
Ongelma on siinä että entiset Hyvinkään A ja B alueet on yhdistetty uudeksi A:ksi. Sen katto on (Riihimäen tasalle asti) nyt 4000 jalkaa eli entisen tarpeeksi lähellä olevan B-alueen osalta alempi kuin ennen. B-alueen korkeus on kuten ennenkin 5000 jalkaa mutta se vastaa entistä C aluetta, joka oli FL60 siis aika paljon vaikeampaa päästä matkaan kuin ennen.

Käytännössä matkalento sujuu suht luotettavasti vasta 5000 jalan katon alla, mieluiten FL60 tai FL65, johon asti jo harvemmin keli riittää.

Nummelassa merkittäviä muutoksia ei onneksi tullut ja sieltä pääsee matkaan selvästi Hyvinkäätä paremmin.
Kentän suunta on myös sama. Tosin lounaistuulella ei ole kovin hyvää väylää ulos kuten Hyvinkäällä oli ennen.

Jarmo

Nyt Trafikin on tehnyt palvelun, jossa on eri ilmatilat, alueet jne yhdessä paketissa. Tuo ei nähtävästi ole reaaliaikainen, mutta askel parempaan suuntaan. Linkki kannattaa opetella ulkoa:  https://trafi.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=08821b9e9ddd44e9964157efd9469b69 ;)
AVOID FLYING BELOW 2000

Jarmo

Luulen että toi mun postaama listaus pitää sittenkin paikkansa. Tämän päivän bulletineista bongattua:


HYVINKAA ACT, GLIDER FLYING, IMC EFD127A, UPPER LIMIT 4000FT AMSL EFD127B AND EDF127C UPPER LIMIT FL60
LOWER: SFC UPPER: FL060
FROM: 29JUN15 1059 TO: 29JUN15 1800 (A1406/15)

...eli B- & C-lohkoissa saa sittenkin nousta FL60 asti!
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

Niin, Hyvinkään tilanne on nyt parempi tuon B-alueen kohdalla eli ainakin mahdollisuus 1000 jalkaa lisää verrattuna entiseen käytäntöön ja Trafin paperiin.

Mun aiempi käsitys oli väärä kun VFR-kartan perusteella luulin, että A ja B olisi yhdistynyt.

B- (FL60) alueelle ei ole kovin vaikea päästä ja kentälle paluukin onnistuu vielä paremmin.

Sopivasti To voisi olla Hyvinkääkeliä testattavaksi, seurannassa.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview