Loppuviikko

Started by Pekka, 04.08.2014 23:11:08

Previous topic - Next topic

Pekka

Perjantaista alkaen taitaa taas tulla lentokeliä.
Alkuviikolla vielä turhan kovaa tuulta väärästä suunnasta.

Perjantaista tiistaihin järjestyy lentopäivä, jos vaan on keliä ja porukkaa, yksikin muu.
Kenttä valitaan tuulen ja kelin mukaan.

Kesää on vielä vähän jäljellä eli kaikki vapaapäivät ja tunnit käyttöön.
Tänä kesänä ensin oli kylmää ja siten liian kuuma. Nyt on aika paikata tilanne.

Pekka

La ja su keliä kannattaa näillä näkymin kokeilla paikan päällä.
Ehkä Nummela la ja Hyvinkää su mutta ennusteet elää.
Lauantaina on hyvä tilaisuus testata tyynen kelin hinausasetukset sunnuntaiksi.

Pekka

Tuule näyttäisi parhaiten sopivan Nummelaan.
Kiikalassa on muuta toimintaa ja Hyvinkäällä tuuli menisi aika poikittain.
Loppupäivästä on kurssilentoja.
Mulle mahtuu 2-3 kyytiin, mutta max 4 leijaa

Pekka

Nummelassa taitaa tuulla liikaa eli varmaan Hyvinkäälle.
Päätetään vasta tallilla.
Tallilla 9:30

Pekka

Näyttä sittenkin liian koulutuskeliltä eli Nummelaan. Sinne sopii tuuli paremmin.
Lähtö  myöhemmin.

Pekka

Tänään neljän paikkeilla yläpilvi siirtyi sivuun ja heti alkoi toimia. Jere nappasi heti laajan noston.
Jeren kurssi saatiin lennettyä loppuun. Sade tuli sopivasti kun kamat oli lastattu.

Tuuli ei ollut ennusteen mukainen rintamien reunoilla vaan välillä tyynikin, ja paljon parempi termiikkikeli kuin uskoin.
Lännestä ei juuri tuullut.
Purjekoneet sai tunteja tiimaa iltakelissä ja termiikkiennuste oli aika oikeassa.


Koelensin Sport kakkosen. Näppärä ja helppo siipi lentää.
Startissa pitää vetää tavallista enemmän ettei kohtauskulma karkaa.
Omilla painavilla valjailla en uskaltanut kokeilla, mutta kevyillä kerhon valjailla oli ihan hyvin lennettävissä ja laskettavissa vaikka painon ylärajoilla olin.
Hinauksessa oli tosi helppo ohjata, kunnes molemmat hinaukset jäi mataliksi kaksoislaukaisun vuoksi.
Laskut onneksi sai kohtuulisesti tehtyä vaikka kiire tuli. Enempää ei viitsinyt lentää kun keli alkoi loppua.
Varmaan n. 75 nakukiloon asti sopiva eka siipi.

Huomenna varmaan Nummela tai Hyvinkää. Aamulla tietää paremmin.
Nyt näyttävät samankaltaisilta.

kim


Pekka

Tänään yläpilvi uhkaa n. kolmen aikaan eli aikaisin liikkeelle.
Mun ei tarvi kuin oma siipi laittaa katolle. Muut on valmiiksi kyydissä.
Enintään yksi sopii lisää.
Startti klo 10 tallilta eteenpäin.

Hyvinkää näyttää vielä nyt ehkä vähemmän tukkoiselta keliltä mutta tietty paljon ahtaammalta muun liikenteen vuoksi.
Nummelassa saa lentää omaan tahtiin ja baana on piiiitkä ja pääsee tarpeeksi ylös.

Eilen oli paljon huonompi ennuste mutta tulihan sitä keliä pariksi tunniksi lopuksi.

Näistä tarvitaan siis kymmeneksi valinta.

Pekka


Pekka

Keli meni aika aikaisin umpeen, mutta kun aurinko hetkeksi ilmestyi lämmittämään, niin ihan hyviä nostoja lähti.
Toisellani sain nelimetrisen lähes suoraan hinauksesta kunhan etsin laajan nostoalueen ytimen. Nostoa oli laajalti, joten pystyi helposti ajelemaan kohti korotettua taivaan ylärajaa. Oli kyllä taas niin luonteenvastaista jättää hyvät nosto kesken 1200 metrissä kun ainakin 300 m olisi helposti ylemmäs päässyt.
Käväisin linkkitornin takana kelin mukana ja sieltä olisi päässyt järkevälle lentokorkeudelle pois matalamman ylärajan alta.
Paluu vastatuuleen täyden yläpilvikaton alla jäi kuitenkin kesken. Yllättävä hyvin kuitenkin oli pari ihan kunnon nostoakin umpinaisesta pilvikatosta huolimatta niin että aika lähelle kenttää pääsi takaisin.

Kim käytti hyväksi yhden lyhyen aurinkoisen hetken noin viiden aikaan ja ymmärsi lentää sivutuuleen niin pääsi vielä tunnin päästä takaisinkin.

Minja sai ihan onnistuneet kurssilennot vähän vaativammassa kelissä.

Aika reaktiivista ilma oli, vaikka oli hyvin lämmintä. Se mahdollisti pilvikaton alla lentelyn.
Maasta käsin ei olisi ikinä uskonut kuinka hyvä keli oikeastaan oli sitten kun se vihdoin käynnistyi loppupäivästä.

kim

Kevyttä debrefing:kiä sunnuntailta. Siihen muotoon yritetty kirjoittaa että vähemmän lentäneet voivat tästä jotain hyötyä.

Kaikille jotain paitsi Villelle joka teki minulle hetkellisen kelin pakkaamalla liitimen :)  .

Varjoliitäjät kouluttivat meidän saapuessa. Lopettelivat aikaisin kun keli kirkastui lupaavasti.

Ville, Pekka ja minä yritettiin yhdet mutta kiukkunihkeää oli. Yläpilvet valuivat päälle yllättävän nopeasti. Hetkeksi kirkastui ja Pekka sai optimistinousuhumalan päälle. Kannatti koska jossain tykkinostossa pääty koillisen suuntaan jonkun matkaa. Takaisn ei yltänyt nostoissa ruuvaamallakaan. Pääteltiin ettei se lähipelto mihin pääty niin lähellä voi olla koska hakuosoite oli joku Peräkyläniitynpolku. Pekka paikatkoon :) .  Jere haki takaisin.

Hakupartio saapui takaisin. Ville päätti pakata liitimen ja minä otin hinauksen varjoisaan keliin. Suuren suureksi yllätykseksi liukulennoksi suunniteltua lentoa "haittasi" tummat möhköpilvet jotka nostivat hitaasti metriä sekunnissa todella vähän sortaen. Siirryin jossain 500 metrissä kentän pohjoispuolelle. Huom. Ohje TAITAA olla että kentän yli liitimien eteläpuolelta muun liikenteen pohjoispuolen laskukierrospuolelle vähintään 400 metriä korkoa. Oma korko pohjoispuolella 450, Seurasin purkkarin vinttausta lähemmäs 600 metriin eli vinttauslanka olisi tullut päälle. Silmät auki !

Litteällä kiertämisellä sain "lailliset" 1100 mittariin ja kaartelin kohti B purjelentoalueen rajaa jossa voi nostaa sen 1000jalkaa. Eli 300metriä lisää korkoa. Se raja on helppo paikallistaa: Kahden pienen järven välissä missä torni (ja joku masto). Helpot päntätä etukäteen ilmailukartasta.

Siinä sitten yrittelin nostaa 1400 metriin aikalailla missä pilvikattokin olisi ollut. 1350 maximit. Harvakseltaan muodostui tuoretta valkoista pilveä auringon kurkistaessa haituvien lomasta. Mutta, kauas pilvet karkasivat. Koillisen-suuntaan oli keliä mutta takaisin oli tarkoitus joten pitkällä liulla sinisessä kohti kenttää. Lensin yli isojen teollisuusalueiden ja junavarikon josko päästelisivät jälkilöylyjä mutta ei mitään käytettävää. Se metsärinne kiitoteiden risteyksien kaakkoispuolella (SouthEast) taitaa olla vakionostopaikka.

Tunnin :) eeppinen herolento, not so much, mutta maistuu kyllä mämmiltä kun koko kesä työnnetty paskaa käteen ;) .

Jere sai sopivan annoksen eloisaa, muttei liian jännää ilmaa lisätäkseen kokemuksiinsa.

Minja saapui paikalle, ehkä,  klo 19. Otin vielä yhden hinauksen mikä ei ollut, sattuneesta syystä..."DEMO lento", vaikka Pekka halusi käyttää tätä termiä Minjan äidin ollessa ensimäistä kertaa mukana.

Ilma oli harvinaisen "eloisaa" , tai ts. paskahinaus näinkin myöhään. Tein juoksulaskun pitkästä aikaa. Pitänee kokeilla treenimielessä useamminkin.

Tuli puuskarintama, se leppyi ja saatiin Minjalle kahdet lennot. Niiden tavoite, jaloilleen lasku juosten, onnistui hienosti.

Pekka

Kyllä tänä kesänä on ollut ennätyskelejäkin.
Pitää vaan olla kentällä silloin ja tarpeeksi aikaisin.

Ja ottaa hinauksia.
Kertahinaushinta johtaa hinausten säästelyyn.
Mitä enemmän lentää, sen turvallisempaa se on ja sitä enempi on mahdollisuuksia päästä kunnon lentoon kiinni.
Ehkä voisi olla päivähinta jäsenhinauksille tai aleneva hinta esim. 5-4-3-2-2.
Hinauskulut on pääosin kiinteitä kuluja. Juoksevia eli bensaa menee ehkä puoli litraa per hinaus.

Lennoista sen verran, että kelissä tuli mun lennolla hyvin se että nostot järjestyy tuulen suunnassa peräkkäin. Menomatka meni kantavissa, mutta kun vaihdoin linjaa sivuun eli lähemmäksi peltoja, laskevat oli laajoja ja kovia. Kunnes pääsin seuraavaan nostolinjaan kiinni.

Kilometrin sisään kentästä olisin päässyt mutta sinne ei voinut laskea. Siksi peräkylään.
Ridasjärven asfalttitien varteenkin olisi päässyt mutta siinä oli linjat huonosti tiellä.
Valitsen mieluiten parhaan pellon. Kantapää opettaa.

Ja Minja lensi kolme eli demon äidilleen.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview