Nummela torstaina

Started by Pekka, 23.04.2014 19:14:03

Previous topic - Next topic

Pekka

Mennään illaksi Nummelaan.
Joku pilottikin mahtuu mukaan.

Pekka

Tänään jää lennot väliin olosuhteiden (sää olisi ok) vuoksi.

A-studiossa tänään aiheena ilmailun vaarat. Mm trafin ja liiton edustajat paikalla. Suosittelen.

Uskon että ratkaisuna kailkilla on asenteiden eli hyvän ilmailutava ylläpito.
Eli vältetään teknisiä ja toiminnallisia turhia riskejä ja hankitaan oikeaa koulutusta, tietoa, rutiinia ja kokemusta.

Tän vuoden molemmissa fataalissa lento-onnettomuudessa harvinaista kyllä on ollut tekniset ongelmat syynä.
Normaalisti pääsyy on ollut kiinni ohjaimissa.

Itse olen usein sanonut, että koitetaan hoitaa tekniset riskit teknisin ratkaisuin, jos mahdollista. Yleensä on.
Näitä ratkaisuja on tehtykin muutama viime vuosina. Aika vähän teknisiä riskejä on jäljellä.

Se että joku asia pitää aina tehdä tietyllä tavalla huolellisesti riskien välttämiseksi tarkoittaa sitä, että joku kerta se juttu unohtuu varmasti.
Eli jos jokin voi mennä pieleen, se joskus menee.
Todella harvoin yksi tällainen menetelmäasia johtaa kriittiseen tilanteeseen vaan vain poikkematilanteeseen, jolloin niistä voi oppia ja kehittää ratkaisu.

Meillä onneksi liikkuvia tai irtoavia osia on tosi vähän, eli lentotaito, olosuhteet ja muu liikenne ovat pääasiat, jotka pitää hallita, itse.

Jatketaan ongelmien löytämistä ja ratkomista edelleen mieluiten etukäteen, niin ei tule uutisia ja TV-ohjelmia.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview