Pakkomurtovarokkeen käyttö hinauksessa

Started by JuhaHerrala, 28.04.2013 18:16:00

Previous topic - Next topic

JuhaHerrala

Käsittääkseni Suomessa on käytetty paksumman nailonköyden välissä ohuempaa köydenpätkää taikka joitakin säikeitä on katkaistu (siellä missä varoketta ylipäätään käytetään).

Saksassa vinsseissä käytettävän vaijerin vuoksi varoke on aina käytössä. Varoke on teräskotelossa suojassa oleva alumiiniliuska josta kuva ohessa.
http://www.dhv.de/web/piloteninfos/ausbildung/winden-und-ul-schlepp/schlepp-abc/sollbruchstellen/

UL-hinauksessa hinattavan päässä 80 kg varoke (normaalisti pääosa köydestä jää hinaajalle) ja hinaajan päässä 100kg (laukeaa irtoköyden tarttuessa johonkin).

Australiassa laukaisuun käytetään köysikytkimiä ja varoke rakennetaan kahden renkaan väliin ohuesta "kalastajanlangasta". Jokaiselle hinattavalle suositellaan oman painon mukaista varoketta. Renkaiden käyttö ei onnistu suomessa käytettyjen mekaanisten kytkinten kanssa.
Tästäkin kuva ohessa.

Jarmo

Näistä on ollut vastikään juttua Oz Reportin foorumillakin. Siellä saksalaisten uusi hieno insinööritaidonnäyte on kylläkin haukuttu maan rakoon :D
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

En ymmärrä miksei Suomessa renkaita voisi korvata esim. kahdella 3 mm ketjulukolla ja langat väliin.
Kyllä senkin hinauskytkimeen pitäisi voida kytkeä. Voi käyttää henkilökohtaisiakin lankoja.

kim

Eikai sitä itse rengasosaa tarvitse kytkimeen kiinnittää ? Varoke voi olla jonkun matkaa pilotista tai hinurista. Ne renkaat mahdollistaa että tuota "kalastajanlankaa" voi kiertää useamman kierroksen tasalaatuisella kitkalla renkaiden kautta, eri murtolujuuksia varten.

Jokin pelkkä heikompi narunpätkä toimii myös varokkeena, mutta solmut, niiden tyyppi ja laatu muodostavat heikoimman kohdan.

Vaikkakin tuo "kalastajalanka" joka on"Cortland 130 lb Greenspot braided Dacron Tolling" tai jotain "brick layers twine" http://ozreport.com/1208875620  onkin "standardi" ...Niin silloin kun ovat sen kestävyyttä mitanneet, niin narukelojen eri erien murtolujuus vaihtelee.

Tuosta varokkeen murtolujuudesta ovat jaksaneet vääntää kättä iät ja ajat. Riittääkö suomipojalle attä naru on itsessään sellaista sopivasti prakaavaa ?


Otetaanko tähän saman alle se hinausnarun pituuden pähkäily ?

Siitäkin riitti paljon juttua OZ reportissa muutamia vuosia sitten. Se pitäis myös olla just semmoinen sopiva mitoitukseltaan että hinuri ja hinattava lentäisivät suunnilleen samassa ilmamassassa.

Muutama linkki:
http://www.itv.com/news/central/story/2013-02-04/hang-glider-death-inquest/
http://ozreport.com/12.084#1
http://ozreport.com/9.042#3

JuhaHerrala

Minäkin ymmärrän, että toisen renkaan voisi kiinnittää hinausköyteen ja toisen renkaan ja kytkimen väliin vielä vaikka puolimetrinen köydenpätkä.

Pitänee kirjautua tonne Oziin jotta saan lisää taustatietoa.

1995 Saksassa hinauskurssilla käytettiin noita murtovarokkeita joten ne saksalaiset on parikymmentä vuotta niiden kanssa tunanneet. Minä miitä katkoin noin 5 kappaletta opetellessani triken perässä lentämistä joten voin omakohtaisesti todeta niiden toimivan hienosti. Jokainen katko oli ihan oma lentovirhe ja varoke esti joutumisen mihinkään kriittiseen tilanteeseen.

Tästä varokkeesta näyttää tulevan paljon juttua joten ehdotan että se hinausköysi avataan omaksi keskusteluksi samoin kuin "bridle" elikkä naruviritys joka lähtee ripustuspisteestä muutaman metrin hinattavan eteen kytkimelle ja siitä sitten hinattavan rintaan. Laitan siitä vaikka Aussien kuvan joka selittää toimintaa tarkemmin.

Jarmo

Oziin kannattaa tosiaan rekisteröityä. Siellä on paljon hyvää keskustelua kaikesta riippareihin liittyvästä. "Mitäänhän en asiasta tiedä," mutta varmaan sekä naru että mekaaninen murtovaroke toimii oikein käytettynä hyvin, koska niitä kerran on käytetty niin pitkään. En välttämättä lähtis tässä kehittämään ainakaan mitään uutta ratkaisua, kun useita valmiitakin on jo olemassa.
AVOID FLYING BELOW 2000

JuhaHerrala

sielläpäs onkin ozissa monipuolinen keskustelu murtovarokkeista ja mielipiteitä riittää, vain yksimielisyys puuttuu. Mielenkiintoista, että myös "yksinkertainen on kaunista" saa kannatusta ja koukkupuukko näyttää jossain muuallakin olevan se ratkaisu.

Saksassa en koko puukosta tiennyt mitään ja olen sen oppinut mukaan ottamaan vasta täällä suomessa. Täällä taas on mieltä vaivannut murtovarokkeen puute, mutta eipä sitä puukkoakaan ole tarvinnut käyttää ja niitä varokkeitakin meni Saksassa vain trikehinausta opetellessa.

Onkos kukaan koskaan kokeilumielessä viiltänyt narua poikki hinauksen loppuvaiheessa (turvakorkeus), miten se katkeaa erilaisilla veitsivirityksillä?
Tästähän voisi ensi kesänä tymäpäivänä tehdä oikein tiedettä ja kirjoittaa kokemuksista tänne palstalle.


Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview