Hyvinkäällä 30.5. klo 18.00 turvafoorumi

Started by Pekka, 23.05.2011 13:15:49

Previous topic - Next topic

Mikko

Varjoliito.netissä lisää tuosta gyron ja narun kohtaamisesta
http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?PHPSESSID=a0dmebet70rcp0g6a8bb48ns90&topic=9705.msg34074#new

Voitaisiin tosiaan osallistua kun on ajatuksia toimia sielläkin jatkossa. Ja varmaan muutenkin ihan hyödyllistä olla läsnä.

Jarmo

AVOID FLYING BELOW 2000

Laakkonen


Niina


Mikko

Kävin paikalla, nopeasti jotain ajatuksia keskustelun pohjalta.

Itse tapaus jonka johdosta foorumi oli koolle kutsuttu: Autogyro oli kyllä kuullut hinausilmoituksen muttei jostain syystä ollut ymmärtänyt että naru on vielä ilmassa tms sekaannus, kuulemma tuore viime kesän autogyro-pilotti.

Radioiden aktiivisempaa käyttöä toivottiin ja etukäteisilmoituksia hinauksista muutamaa minuuttia etukäteen. Varjoliitäjillä ollut konservatiivinen tapa tehdä pelkästään liikenneilmoitus ilmailuradioon ja muu höpinä pmr:llä - joka on toisaalta perustunut siihen että "joku on joskus valittanut" että on liikaa liikennettä kun huonosti kuuluvilla käsikapuloilla on huudeltu kymmenen kertaa auto valmis:ta.

Kuulemma purtsikoissa tms koneissa ottavat radiot irti ja laatavat akut joka yö, saattaa vaikuttaa kuuluvuuteen.


Käytännössä varmaan tärkein pointti tässäkin tapahtumassa on vaan ollut se, että radiota ei ole riittävästi käytetty puolin ja toisin. Liitäjiltä saa kysyä onko hinaus kesken ja toisaalta meidän täytyy myös olla tarkkana ja huutaa radioon ihan mitä tahansa jos sillä on mahdollista estää vaaratilannetta syntymästä. Samoin toivottiin että varjoliitomaa/riippuliitomaa kertoisi laskukierroksessa olevista liitimistä jos liidin ei siihen itse kykene.

Toivottavaa myös aktiivinen vuorovaikutus muiden kentänkäyttäjien kanssa useamminkin kuin kerran vuodessa.

Vesiksellä homma on pelannut hyvässä yhteistyössä ja siellä on nimenomaan käytetty ilmailuradioita myös "onko auto valmis?" "auto valmis" "valmis aja" liikenteeseen joka toimii tiettynä ennakkovaroituksena muulle liikenteelle tullen samalla kahdesta eri lähettimestä kahdessa eri pisteessä, jolloin on todennäköisempää että muu liikenne kuulee edes toisen radion rätinän ja osaa olla edes varuillaan jos ei koko viestiä kuule.

Samoin ainakin mulla itselläni on ollut tapana varoittaa laskevia, rullaavia ja lähteviä koneita koneita jos on pilotteja ilmassa tai tulossa laskuun. Monet on vesiksellä myös kyselleet että "voiko tosta narun yli ajaa" jne.


Hyvinkäällä käy paljon tuoreita pilotteja ja oppilaita Malmilta lentämässä läpäreitä. Kuulemma jos kone tulee Malmilta niin pitää olla erityisen tarkkana ;) Sama tilanne on myös muilla kentillä ja yhden kentän sisäinen kehityskeskustelu ei varmasti kantaudu kaikille. Radiota ne kuitenkin yleensä kuuntelee ja suurin osa täällä lentävistä ymmärtää suomea eli tangentti pohjaan vaan jos on vaikka oppilaita (tai kokeneempiakin) ilmassa tai muuta huomion arvoista.


Eli tiivistettynä kahteen sanaan VUOROVAIKUTUS ja RADIOLIIKENNE -- ja muistutuksena että ihan sama mitä sinne sanoo kunhan sanoo ennen kuin on liian myöhäistä.


----


Meidän toiminnan kannalta Hyvinkäällä on hiukan poikkeavat laskukierroskuviot ja muut käytännöt, kirjoittelen niistä lisää myöhemmin.


Mikko

Tarkennan vielä tätä kohtaa:
"Samoin ainakin mulla itselläni on ollut tapana varoittaa laskevia, rullaavia ja lähteviä koneita koneita jos on pilotteja ilmassa tai tulossa laskuun."

Eli ei mitään överitouhua vaan tilanteen mukaan, ei tarvii malmilla rullaavaa konetta varoittaa liitimistä hyvinkäällä vaan jos tilanne on sellanen että jollain on vaikka lasku menossa rullaustielle syystä tai toisesta - tai ihan mitä tahansa - jota ei koneesta välttämättä näe tai ymmärrä ja on riski ettei siitä kerkeä kaveri pois alta, niin siitä on hyvä sanoa. Vielä tärkeämpää on huutaa sinne radioon jos oma tai jonkun muun liidin on tulossa laskuun ja kone valmistautumassa lähtöön - kun sieltä koneesta ei näe taaksepäin.

Hyvä ohje olisi että jos epäilee, että jotain voi tapahtua niin silloin pitää enemmän tai vähemmän kohteliaasti varoittaa siitä. Kannattaa epäillä paljon ja erityisesti ihmisten huomio- ja havaintokykyä.

---

Niihin Hyvinkään erikoisuuksiin:

- ratojen päädyt on paljon kapeampia kuin mihin on totuttu + enemmän liikennettä. Tästä johtuen erittäin tärkeetä että lähetys ym pelaa niin, että hinaus ei lähde jos on joku (liidin tai kone, omat yleensä tuppaa unohtumaan kun seurataan vaan muuta liikennettä) tulossa laskuun. Samoin tärkeetä että käytetään radiota aktiivisesti, jottei pääse esim. purtsikkahinaus, moottorikone tai autogyro lähtemään liitimen tullessa laskuun. Väistövaraa on tosi vähän.

- purjelennon vintturihinaustoimintaa samansuuntaisesti
- kiitotiellä 22 varjoliitimet on olleet vasemmalla rullaustien puolella ja purtsikat kiitotien oikealla puolella
- 22:lla rullaustiellä on keltainen viiva jolla koneiden PITÄISI pysähtyä ja tehdä valmistelut ja koekäyttö ym. Kaikki vierailevat tähdet ei tätä välttämättä ymmärrä. Samoin tää on aika lähellä liidinten starttialuetta joka kannattaa pitää mielessä
- purtsikkahinauskoneen (ei tullut selväksi miten usein käyttävät vintturin lisäksi) narua kannattaa myös varoa, ettei seiso kiitotien jatkeella ja saa moista kupoliinsa

- melurajoitusalueet hautausmaan päällä ja kaupungin päällä (moottorilla lennettäessä)
- melurajoitusalueista johtuen MOOTTORIKONEIDEN ja PURJELENTOKONEIDEN laskukierros kiitoteille 22 ja 30 on oikeanpuoleinen. Purtsikat saattaa lentää myös vasemmanpuoleista kierrosta. JA JOSKUS LENTÄÄ MOOTTORIKONEETKIN?! vaikkeivat saisikaan ... ei siis voi olla varma missä niitä menee ja mihin suuntaan!
- hautausmaa aika lähellä kenttää, osa koneista tekee perusosan sen edestä ja osa takaa
- autogyrot tekee välillä 180 asteen käännöksiä finaaliin ja yleisesti pienempiä laskukierroksia kuin muut koneet

- lennokkialue kiitotie 12 päällä eli 04/22 luoteeseen

Ilmeisesti lennokeista tai jostain muusta johtuen, tapahtumassa näytetyssä kuvassa, ei virallisessa kartassa:

- LIIDINTEN LASKUKIERROS 22:lle vasemmanpuoleinen ja 04:lle oikeanpuoleinen, eli 04/22 liidinten laskukierrokset rullaustien puolella. Mutta käytännössä kun täytyy laskeutua aina tuulen mukaan, niin ilmoitukset/varoitukset muulle liikenteelle esim. maassa olevien toimesta olisi pop.

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview