Kävin paikalla, nopeasti jotain ajatuksia keskustelun pohjalta.
Itse tapaus jonka johdosta foorumi oli koolle kutsuttu: Autogyro oli kyllä kuullut hinausilmoituksen muttei jostain syystä ollut ymmärtänyt että naru on vielä ilmassa tms sekaannus, kuulemma tuore viime kesän autogyro-pilotti.
Radioiden aktiivisempaa käyttöä toivottiin ja etukäteisilmoituksia hinauksista muutamaa minuuttia etukäteen. Varjoliitäjillä ollut konservatiivinen tapa tehdä pelkästään liikenneilmoitus ilmailuradioon ja muu höpinä pmr:llä - joka on toisaalta perustunut siihen että "joku on joskus valittanut" että on liikaa liikennettä kun huonosti kuuluvilla käsikapuloilla on huudeltu kymmenen kertaa auto valmis:ta.
Kuulemma purtsikoissa tms koneissa ottavat radiot irti ja laatavat akut joka yö, saattaa vaikuttaa kuuluvuuteen.
Käytännössä varmaan tärkein pointti tässäkin tapahtumassa on vaan ollut se, että radiota ei ole riittävästi käytetty puolin ja toisin. Liitäjiltä saa kysyä onko hinaus kesken ja toisaalta meidän täytyy myös olla tarkkana ja huutaa radioon ihan mitä tahansa jos sillä on mahdollista estää vaaratilannetta syntymästä. Samoin toivottiin että varjoliitomaa/riippuliitomaa kertoisi laskukierroksessa olevista liitimistä jos liidin ei siihen itse kykene.
Toivottavaa myös aktiivinen vuorovaikutus muiden kentänkäyttäjien kanssa useamminkin kuin kerran vuodessa.
Vesiksellä homma on pelannut hyvässä yhteistyössä ja siellä on nimenomaan käytetty ilmailuradioita myös "onko auto valmis?" "auto valmis" "valmis aja" liikenteeseen joka toimii tiettynä ennakkovaroituksena muulle liikenteelle tullen samalla kahdesta eri lähettimestä kahdessa eri pisteessä, jolloin on todennäköisempää että muu liikenne kuulee edes toisen radion rätinän ja osaa olla edes varuillaan jos ei koko viestiä kuule.
Samoin ainakin mulla itselläni on ollut tapana varoittaa laskevia, rullaavia ja lähteviä koneita koneita jos on pilotteja ilmassa tai tulossa laskuun. Monet on vesiksellä myös kyselleet että "voiko tosta narun yli ajaa" jne.
Hyvinkäällä käy paljon tuoreita pilotteja ja oppilaita Malmilta lentämässä läpäreitä. Kuulemma jos kone tulee Malmilta niin pitää olla erityisen tarkkana

Sama tilanne on myös muilla kentillä ja yhden kentän sisäinen kehityskeskustelu ei varmasti kantaudu kaikille. Radiota ne kuitenkin yleensä kuuntelee ja suurin osa täällä lentävistä ymmärtää suomea eli tangentti pohjaan vaan jos on vaikka oppilaita (tai kokeneempiakin) ilmassa tai muuta huomion arvoista.
Eli tiivistettynä kahteen sanaan VUOROVAIKUTUS ja RADIOLIIKENNE -- ja muistutuksena että ihan sama mitä sinne sanoo kunhan sanoo ennen kuin on liian myöhäistä.
----
Meidän toiminnan kannalta Hyvinkäällä on hiukan poikkeavat laskukierroskuviot ja muut käytännöt, kirjoittelen niistä lisää myöhemmin.