Ensimmäinen oppitunti ;)

Started by Jarmo, 05.03.2011 13:30:36

Previous topic - Next topic

Jarmo

Noniin, nyt on sitten ensimmäinen oppitunti opittu. Liian kovalla kelillä ei lennetä ;) Mun tulkinnan mukaan huomenna on ihan yhtä tuulista kun tänäänkin, mutta toki tilanne kannattaa tarkastaa vielä myöhemmin. Nyt kun tiedetään, että tuulee kovaa, niin kannattaa käydä katsomassa miltä sääennusteet näyttää tänään, niin osaa tunnistaa vastaavan kelin ensi kerralla, kun se tulee vastaan. Käytännössä talvella yksikankaisella liitimellä ei ole asiaa ilmaan paljonkaan yli 5 m/s tuulessa.

Uusien oppilaiden kannattaa käydä hankkimassa tunnukset Finavian ilmailusäähän. Siellä kysytään pilot's license ID:tä, mutta kuulemma sen suhteen ei olla kovin tarkkoja, joten siihen voi tarjota vaikka vakuutusnumeroa SILlin jäsenkortista, tai jotain muuta vapaavalintaista numerosarjaa. Sieltä Surface-ennuste antaa todella hyvän kokonaiskuvan säätilanteesta. Sen lisäksi käytän itse Ilmatieteenlaitoksen paikallisennustetta. Se näyttää tuulen suunnan ja voimakkuuden aika luotettavasti. Sään arviointi on olennainen osa turvallista lentämistä, ja sen lisäksi se säästää hukkareissuilta kentälle. Ennusteiden luotettavuus vaihtelee tilanteesta riippuen alle päivästä muutamaan päivään, joten jos aikoo viikonloppuna lentämään, niin kannattaa ruveta seuraamaan ennusteita viimeistään torstaina.
AVOID FLYING BELOW 2000

Pekka

#1
Joo, hyvä esimerkki tuuliennusteista on, että eilen piti tuulla aika lailla saman veran kuin tänään numeroiden valossa. Eilen olisi voinut toimia käytännössä.

Tosin aamulla ennuste olikin sitten 11 m/s yllättäen, vaikka illalla 6 tai 7.

Koulutuksen alun kannalta tilanne on vähän erilainen kuin korkeiden lentojen osalta.

Joskus pintaan ei tuule yhtään,  vaikka korkealla tuulee ihan kunnolla. Siihen vaikuttaa aurinko ja ilmamassan lämpöjakauma. Aurinko aina vahvistaa pintatuulta.

Esteet on toinen tärkeä tekijä, takana se voi auttaa rajaamaan tuulta, mutta edessä tulee pyörteitä. Tätäkin oli tarkoitus käyttä hyväksi.

Huomenna on kyllä kevyemmät ennusteet tuolla viranomaisennusteessa, mutta aika näyttää. Myös sen toteumat on hyvä tarkistaa. Tänä aamuna 16 solmua (8 m/s) Hki-Vantaalla oli ihan selvä juttu, ei tarvinnut arvailla onko liikaa vai ei.

Silloin, kun keli on rajalla, vain paikan päällä voi todeta olosuhteet. Pintatuuliennusteen tarkkuus on pari m/s, ei voi tietää onko + ja -.

Onneksi ei nyt tarvitse mennä Lahteen asti tarkistamaan. Eikä edes Espoonlahdelle asti.


Talvi jatkuu näköjään ensi viikolla (foreca.mobi), joten ehditään kyllä ja jäät ei häviä alta. Arkenakin voi onnistua, kun päivä on tarpeeksi pitkä.


Lisäyksenä tarksitin äsken METAR tiedot: Malmilla 32019G28KT eli 19 solmua ja 28 puuskissa (14 m/s). Millään laitteella ei silloin ole kiva lentää.

Mikko

Kuulemma Lahdessakin olivat todenneet kelin lentokelvottomaksi; liian kova ja puuskainen tuuli.

Kysehän ei tietenkään ole pelkästä mukavuudesta vaan ennen kaikkea turvallisuudesta. Kovakin tuuli voi olla lennettävä jos se on tasainen ja pilotilla on riittävästi kokemusta. Tasaisuuteen/puuskaisuuteen taas vaikuttaa moni tekijä, esim. auringon aiheuttamat termiikit, reunaesteiden läheisyys ja jo mainitut ilmamassan ominaisuudet.

Kevyessä tasaisessa tuulessa liidintä on helpompi ohjata joka on erityisen tärkeää alkuvaiheessa.

Jarmo

Nyt voisi olla taas hyvä hetki vilkaista sääennusteita, kun torstaiksi on ennustettu myrskytuulia. Lentosäästä näkyy hyvin, miten matalapaine kulkee Suomen yli sateineen ja tuulineen. Norjan länsipuolella hengaa toinen mokoma, ja nämä kaverukset tekevätkin Pohjois-Ruotsin päälle heikkotuulisen alueen, vaikka kaikkialla muualla puhaltaa ihan huolella.
AVOID FLYING BELOW 2000

Mikko

#4
Noista tuulinuolista sen verran, että nuolen kärki osoittaa mihin suuntaan tuulee. Yksi pitkä väkänen on 5m/s ja lyhyt 2,5m/s - ne kun laskee yhteen niin saa tuulennopeuden. Väritetty kolmio on 20m/s. Näitä ennustekuvia on tosiaan useammalta eri pinnalta (korkeudelta) olemassa.

Meitä kiinnostaa lähinnä Surface, FL50 ja FL100

Surface = pintatuuli
FL50 = Flight Level 50 = Lentopinta 50 = 50*100 jalkaa = noin 1500 metriä (lisää lentopintaan nolla ja kerro kolmella niin saat n. metrejä)
FL100 = noin 3000 metriä

Ylätuuli on yleensä reippaasti pintatuulta kovempi ja hieman eri suunnasta mm. maapallon "pinnankarheudesta" ja pyörimisliikkeestä johtuen. Joskus voi olla rajujakin tuulileikkauksia ja ylätuuli olla täysin toiseen suuntaan kuin vallitseva pintatuuli.

Mitä iloa tästä tiedosta sitten on?
- pilvien perusteella ei voi aina päätellä pintatuulta, mutta niiden perusteella voi päätellä jotain ylätuulesta
- rajuun tuulileikkaukseen saattaa liittyä rajua turbulenssia
- vaikka olosuhteet pinnan lähellä olisivat lennettävät voivat ne ylempänä olla epämukavat, riittävän kovassa tuulessa liitimellä ei välttämättä pääse edes eteenpäin maan suhteen
- matkalentoa ja ennätyksiä lennettäessä voi kova ylätuuli olla hyödyksi tai haitaksi, siksi lentotehtävä kannattaa suunnitella myös ylätuuli huomioiden

Quick Reply

Name:
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview