Author Topic: Riippuliitimen aerodynamiikka  (Read 2908 times)

Offline Pekka

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2064
Riippuliitimen aerodynamiikka
« on: 25.01.2011 01:04:11 »
Wills Wing on julkaissut sivuilla artikkelin aiheesta:

http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf

Offline kim

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 244
Vs: Riippuliitimen aerodynamiikka
« Reply #1 on: 27.01.2011 18:59:24 »
Jep...Luin läpi. Kaikkea en ymärtänyt ja sen minkä ymmärsin ei tehnyt viisaammaksi.

Lyhyesti mitä jäi mieleen.

WW Falcon3 liitimen pelkkien poikkiputkien (crossbar) haitallinen ilmanvastus on sama kuin T2 liitimen haitallinnen kokonaisvastus, mihin kuuluu itse pilotti, vaijerit, ohjauskolmio yms. Tälle ilmanvastukselle oli annettu arvoksi 2.

Pilotin osuus kokonaisvastuksessa T2 osalta oli suhteessa iso, eli 1,5 (kokonaisvastus siis 2).


Todettiin että valmistajan antama liitoluku on todennäköisesti liian optimistinen laskelmien perusteella. Laskelmia on vaikea tehdä, johtuen riippuliitimen rakenteen monesta muuttujasta.

Tarkimmat vertailukelpoiset liitoluvut saadaan vain lentämällä eri liitimiä rinnakkain.

Offline Mikko

  • Administrator
  • *
  • Posts: 506
Vs: Riippuliitimen aerodynamiikka
« Reply #2 on: 01.02.2011 12:43:23 »
kts. myös tämä vanha threadi http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339

Kim heitti sinne hyvän listan linkkejä.