Author Topic: Purjeiden aerodynamiikka  (Read 2426 times)

Offline Mikko

  • Administrator
  • *
  • Posts: 505
Purjeiden aerodynamiikka
« on: 29.06.2010 03:28:42 »
http://www.wb-sails.fi/news/index.html

Suht mielenkiintoisia artikkeleita ja hyödyllistä tietoa, vaikka nämä laitteet eivät taivaalla killukaan.


Olisko kellään kirja-, artikkeli- ym. suosituksia nimenomaan riippareiden aerodynamiikkaan ja lento-ominaisuuksiin liittyen?

Offline kim

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 241
Vs: Purjeiden aerodynamiikka
« Reply #1 on: 30.06.2010 23:29:05 »

Olisko kellään kirja-, artikkeli- ym. suosituksia nimenomaan riippareiden aerodynamiikkaan ja lento-ominaisuuksiin liittyen?


Moro Mikko.

Itse olen lukenut paljon aerodynamiikasta ja erityisesti lentävistä siivistä, ympäri nettiä.

Aiheesta ei taida löytyä mitään yksittäistä lähdettä. paljon on kahlattava jotta ymmärtää. Paljon on myös väärin.

Jos haluat eritellä, niin yritän vastata.


Kim.
« Last Edit: 30.06.2010 23:43:04 by kim »

Offline Mikko

  • Administrator
  • *
  • Posts: 505
Vs: Purjeiden aerodynamiikka
« Reply #2 on: 01.07.2010 00:15:52 »
Joo, mielellään jos on linkkejä niin kehiin vaan. :)

Offline kim

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 241
Vs: Purjeiden aerodynamiikka
« Reply #3 on: 01.07.2010 01:15:59 »
Ei purjeista, ei niinkään paljoa riippuliitimistä..

Mutta jos ymmärät lentävistä siivistä, on mielenkiintoista huomata miten riippuliitimen kehitys on tuonut sen saman muotoiseksi mitä jo 1930 luvulla järkeiltiin (Horten) .

Nykyinen riippuliidin on lentävä siipi (ei pyrstöä) joka joustaa (Flex wing). Se on myös käytännön kompromissi monelta osin.

http://www.nurflugel.com/Nurflugel/Horten_Nurflugels/horten_nurflugels.html

http://www.desktop.aero/appliedaero/wingdesign/liftdistn.html

http://www.twitt.org/index.html#top

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/   Klikkaa "Flying Wings"

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=928988

http://aero.stanford.edu/Reports/SWIFTArticle1991.html

http://www.aerialpursuits.com/trikes/turns.htm
Falcon turn 1-- rapid entry into turn-- .2 slow motion

http://www.fai.org/hang_gliding/safety/rigidwing_spin.asp


Kim.
« Last Edit: 02.02.2011 18:56:48 by kim »