Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Mikko

#121
sen piipparin voi varmaan tilata maahantuojalta tai valmistajalta - tai kysyä hinnat ainakin. Opiston viestihän oli että kokonaisuutta saa kehittää ja opisto voi jossain rajoissa maksaa sen, pitää vaan ite olla aktiivinen jos siihen haluaa jotain kun siellä eivät näistä niin paljon ymmärrä
#122
Kuulemma Lahdessakin olivat todenneet kelin lentokelvottomaksi; liian kova ja puuskainen tuuli.

Kysehän ei tietenkään ole pelkästä mukavuudesta vaan ennen kaikkea turvallisuudesta. Kovakin tuuli voi olla lennettävä jos se on tasainen ja pilotilla on riittävästi kokemusta. Tasaisuuteen/puuskaisuuteen taas vaikuttaa moni tekijä, esim. auringon aiheuttamat termiikit, reunaesteiden läheisyys ja jo mainitut ilmamassan ominaisuudet.

Kevyessä tasaisessa tuulessa liidintä on helpompi ohjata joka on erityisen tärkeää alkuvaiheessa.
#124
kuvia tältä päivältä
#125
Lähdetään Niinan kanssa ysiltä Otaniemestä.

UUSIA OPPILAITA ja muitakin tutustumishalukkaita mahtuu mun kyytiin vielä ainakin yksi kappale! ehkä kaksikin... Myös Ville oli tulossa ja Kimilläkin taisi olla lähtöajatuksia, eli eiköhän saada kaikki halukkaat paikalle.

Soittakaa mulle jos olette kyytiä vailla,
Mikko
040 764 4586
#126
Servin Maijan Tien päädystä pääsee hyvin Laajalahden jäälle/lumelle ja leijat on ajaneet sen suht. juoksukelpoiseksi. Mossella kaipaisi ehkä vähän tuulta lisää kun alusta on silti hieman möykkyinen.

Mutta, 2-3m/s tuulesta taivaalle ja tunnin pärinät. :)

#127
Riippuliito / kypärämyssy
19.02.2011 21:54:41
http://www.finnsvala.com/kauppa/product_details.php?p=14

Tuolta sivulta tilattuna 17,90e/kpl sis. toimituskulut

Ostin messuilta, hyvältä ja lämpimältä vaikuttaa. Koosta sen verran että L oli mun 58cm kuupalle sopiva, M olis ollut ehkä hiukan pieni.
#130
Laajalahdella nilkkaan asti lunta.
#131
Terve Antero,
ei tule heti mieleen yhtään kerhoa pohjoisessa. Voi olla että sielläkin joku kouluttaa, mutta jos ei niin mites olis muutto tänne etelän lämpöön ;) Espoossa on nyt -20C eli se on kuin suoraan Balille tulisit.

Kurssit on 1000-1300 euron luokkaa kerhosta riippuen. Kurssin jälkeen selviää suhteellisen halvalla, ainakin jos vertaa muuhun ilmailuun. Ehkä joitakin satasia vuodessa kerhon kalustovuokrina + hinausmaksuina + jäsenmaksuina. Näin pärjää hyvin ainakin vuoden tai pari, siitä riippuen miten haluaa lajissa edetä.

Omiin varusteisiin saakin sitten uppoamaan lähes rajattoman määrän rahaa - joskin suhteellista sekin jos muuhun ilmailuun vertaa. Käytettynä saa oman siiven ja valjaat yms paljon halvemmalla, tonnilla parilla. Ei kannata kuitenkaan sännätä ostamaan mitään ennen kuin on käynyt kurssin, oppinut turvallisesti lentämään ja tietää oikeasti mitä kannataa ostaa ja mitä ei. Vaikka joku tajoaisikin tai näkisi "edullisen" laitteen markkinoilla.

Tietääkös joku onko tuolla napapiirillä liitäjiä? Reissuja sinne on järjestetty, mutta vakituisista harrastajista en ole kuullut.

Mikko

#132
Riippuliito / Siiven jäätyminen
11.02.2011 12:26:40
Viime sunnuntaina huomasi selvästi, että siiven pinta oli välittömästi huurteen peitossa auringon laskettua. Kesällä ei tule huurretta, mutta kosteutta on pari kertaa tiivistynyt auringonlaskun jälkeen samalla tavalla.
Missä olosuhteissa voi siipi jäätyä? Ilmeisesti tähän vaikuttaa suhteellinen ilmankosteus ja ilman lämpötilan tai huurtuvien pintojen (ja niiden välittömässä läheisyydessä olevan ilmakerroksen) lämpötilan putoaminen kastepisteen alle, joka taas tapahtuu helpommin ja nopeammin jos on kirkas taivas. Talvipakkasilla tulee huurretta ja kesäisin kosteutta.

Pilvessäkin voi tulla jäätä, jos sellaiseen eksyy. hanggliding.orgista poimittua:

"I know of a pilot here in the UK that got sucked up into cloud flying a hang glider. He used to regularly use cloud suck as a means of getting extra height, then one day, one rather large cloud sucked him right up. In an attempt to escape, he dived his glider. At full descent rate, i.e. there was nothing more he could do to drop any faster, his vario was still registering an upward velocity - it was like flying in the jet stream! After a while it started snowing in the cloud and the glider started frosting up. Eventually the glider had so much ice on it, the sheer weight of it brought it down. The pilot landed/crashed to tell the tale!"
#133
Riippuliito / Partco PMR headset
10.02.2011 18:48:25
Ostin tänään Partcosta (partco.fi / partco.biz) pmr umpikypärä-headsetin.

Vaikuttaa ihan asialliselta, kuulokkeen ja mikin saa velcrolla kiinni eikä tarvitse pelata liimojen kanssa.
Johdot on kypärän sisällä aika ohkaset (mahtuu hyvin pehmusteiden taakse), ja ulkopuolinen johto-osa vaikuttaa suht tukevalta.  Voisi soveltua hyvin hinauskäyttöön.
#134
Kivenlahti korkattu ja kausi avattu! kivaa oli, kelppariinkin pohjustettiin uusia liitteitä koko porukalle
#135
kts. myös tämä vanha threadi http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339

Kim heitti sinne hyvän listan linkkejä.