Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Mikko

#107
Riippuliito / Suomenlinna
02.04.2011 21:14:34
keskiviikolta
#108
Lentoilmoitukset / Vs: Soukkaan Su 27.3
27.03.2011 13:51:50
Lähetään just, Soukassa yhdeltä. Saa nähä tuuleeko liikaa.
#109
vielä kun tulis erillisinä laitteina flarmeja satasella niin eiköhän ne yleistyisi. Tonnin mittarin kyljessä se mittari kuitenkin maksaa edelleen tonnin.

Noitten transpondereiden ongelma on siinä, että kukaan ei halua valmistaa niistä taskumalleja koska sertifiointi olis lähetystehosta johtuen lähes mahdotonta. Ja jos vaikka joku valmistaisikin, niin ne tulis helkkarin kalliiksi kun kohdemarkkina on niin pieni kuin on. Tee siitä sitten kohtuullista kun liidinlajien aloituskustannukset on murto-osa transponderin hinnasta -- eikä niitä edes ole liitimiin saatavilla varmaankaan juuri tästä syystä.

Flarmihan lähettää paikkatietoaan eikös, kuuluvuus oli ilmassa josasin 3-5km välissä? Kai sen signaalin maastakin noukkisi mutta pitäisi olla jokin laite joka pystyy sen paikan näyttämään. Noi normiversiothan näyttää varoituksen ainoastaan kun laitteen mielestä on välitön törmäysvaara olemassa.
#110
ok, hyvä tietää... eipä toi kallis ole mittariin joka nyt maksaa tonnin muutenkin.

Räyskälässä jos meinaa lentää ja siellä yleistyy purkkareissa niin varmasti ihan hyvä lisävaruste
#111
Lentoilmoitukset / Vs: Soukkaan Su 27.3
27.03.2011 00:13:36
Jeah, käytiin tänään Kimin kanssa Vitträskissä salaurheilemassa. Potentiaalinen mesta ja jäätä ainakin 40cm. Ei jaksettu kairata läpi asti. Kova luoteistuuli, mutta kuitenkin suhteellisen tasainen. Pitäisi länsituulella päästä testaamaan museon pohjoispuolella oleva kalliomaalaus.

Kitkalla hinatessa toimi hyvin kun ruuvasi alkuun 50kg, jätti narua n. 50-100 metriä pilotin ja hinurin väliin ja ennen starttia käveli taaksepäin narun kireäksi.

Jarmo kuulemma tulossa huomenna
#112
Jyrki monessa prosentissa suomen purkkareista on Flarm?
#113
saunailta tänään. safkaan enste ja lähen sit
#114
Lentoilmoitukset / 20.3. sunnuntai
20.03.2011 12:14:15
Koulutusta luvassa, ehkä korkeitakin lentoja. Paikka todennäköisesti Laajalahti.

Mulle voi soittaa ja varmistaa paikan, 040 764 4586
#115
15.4. sopii näillä näkymin - mites muille?
#116
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
13.03.2011 23:38:00
Joulupukki tossa oikealla, onkohan sillä kiinteäsiipisiä* siellä paketissa... tossa hangessa saa olla nyt jo liikkeellä että on ens jouluna perillä ;)
#117
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
13.03.2011 00:49:14
Meillä olis kurssilla pari paikkaa vapaana ;) ota puolisko mukaan  8)

Huomenna uudestaan. Mika lensi aika hyvin!

#118
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
12.03.2011 12:54:04
Uusimman tiedon mukaan pelipaikaksi tulee munkkiniemi
#119
Mistä suunnasta tullessaan se voima nostaa nopeiten? Taittopyörällähän varkkari huuta koviten n. hinauksen puolivälissä vaikka kilot on samat koko hinauksen ajan. ts. jos naru on liian pystyssä (lyhyt?) niin se nousunnopeus ei ole ihan optimaalinen vaikka kilot olisi samat
#120
Noista tuulinuolista sen verran, että nuolen kärki osoittaa mihin suuntaan tuulee. Yksi pitkä väkänen on 5m/s ja lyhyt 2,5m/s - ne kun laskee yhteen niin saa tuulennopeuden. Väritetty kolmio on 20m/s. Näitä ennustekuvia on tosiaan useammalta eri pinnalta (korkeudelta) olemassa.

Meitä kiinnostaa lähinnä Surface, FL50 ja FL100

Surface = pintatuuli
FL50 = Flight Level 50 = Lentopinta 50 = 50*100 jalkaa = noin 1500 metriä (lisää lentopintaan nolla ja kerro kolmella niin saat n. metrejä)
FL100 = noin 3000 metriä

Ylätuuli on yleensä reippaasti pintatuulta kovempi ja hieman eri suunnasta mm. maapallon "pinnankarheudesta" ja pyörimisliikkeestä johtuen. Joskus voi olla rajujakin tuulileikkauksia ja ylätuuli olla täysin toiseen suuntaan kuin vallitseva pintatuuli.

Mitä iloa tästä tiedosta sitten on?
- pilvien perusteella ei voi aina päätellä pintatuulta, mutta niiden perusteella voi päätellä jotain ylätuulesta
- rajuun tuulileikkaukseen saattaa liittyä rajua turbulenssia
- vaikka olosuhteet pinnan lähellä olisivat lennettävät voivat ne ylempänä olla epämukavat, riittävän kovassa tuulessa liitimellä ei välttämättä pääse edes eteenpäin maan suhteen
- matkalentoa ja ennätyksiä lennettäessä voi kova ylätuuli olla hyödyksi tai haitaksi, siksi lentotehtävä kannattaa suunnitella myös ylätuuli huomioiden