Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1261
Riippuliito / Vs: Riippuliitosauna 1.10
30.09.2010 21:46:10
Ei onnistunut oluen tuonti, kun vihreät ei anna käyttää tölkkejä maassa enää. Kotimaista on silti kylmänä.

Taitaa tosin lauantaina tulla lentopäivä.

Sain Nummelan hinauspuntarin valmiiksi, mutta pitää miettiä siellä toimintaa vähän uusiksi, kun siellä on liikaa siviilejä ja niitten koiria.

Enkä simu vielä ehtii, kamat pitäisi olla olemassa, tein vaan puntarin ensin.


Joka tapauksessa siis pidetään lokakuun alkajaiset muttei kauden päättäjäisiä.

Kysykää koordinaatit, jos eitte muista tai tiedä.
#1262
Riippuliito / Riippuliitosauna 1.10
21.09.2010 20:21:06
Ensi viikon perjantaina 18 alkaen taas mun saunassa perinteinen saunailta niille riippuliitäjille, jotka Hki-Meilahteen yltää.

Koordinaatit ja koodit saa multa kysymällä. Voi ilmoittautua etukäteen, mutta viimeistään alaovelta.

Käyn Saksasta hakemassa olutta, joten ei tarvitse raahata sitä mukaan.

Jos olen ahkera, saan varmaan sen simulaattorin kokeiltavaksi, nyt on putket olemassa.

#1263
Mun mielestä näytti luupin yritykseltä, kun siipi oli koko ajan vaakatasossa. Mies oli kyllä over wing.

Taitolentoa ei muuten ole missän kielletty, vaikka joskus taisi olla sellaista huhua, paitsi liidinten manuaaleissa ja siten sitä kautta ehkä määräyksessäkin.

Järkikin kyllä kieltäisi luupit, jos sellaista käyttäisi. Varmaan yleisin tapa päästä heittämään pyykit.
#1264
Vanha onnetomuustutkinta oli ka Rautavaaralta, mutta en saanut auki OTK:n 97 ja 96 raportteja.

Liidintä ei saa pysäyttää ilmassa. Sivuputkilta tönäisy vastaa lähes laskun lopputyöntöä.

Edes DHV:n testauksessa tehtävää nopeasti kädet eteen tehtävää en haluaisi itse kokeilla.

Lennon aikana pitää olla kaksi kolmesta seuraavasta tekijästä aina voimassa: Korkeutta, järkeä tai vauhtia. Tuossa videossa oli vain yksi voimassa eli korkeus.
#1265
Perinteisten osuuksien lisäksi teemana on ensi vuodesta alkavat uudet toimintamallit liidintoiminnassa. Ehkä jopa uusi aiemmasta poikkeava liidinmääräys OPS M2-9 voidaan esitellä, TraFista riippuen.

Joka tapauksessa liidintoimintaan tulee täysin uusi malli, jossa liiton "poliisin" rooli on jo nyt poistunut ja kerhojen omaehtoinen toiminta ja liiton ohjaava tuki sille korostuu.

Jokainen joka haluaa kehittää lajinsa toimintaa voi jatkossa niin varsin vapaasti tehdä. Ilmailutoiminnan turvallisuus kuitenkin vaatii jonkinlaiset järjestelmälliset raamit ja niitä on jo nyt täysi vapaus kehittää ken haluaa.

Joka tapauksessa kaikki järkevä toiminta koitetaan saada mahdollistettua ja siirrettyä ohjeistuksiin. Tämä muutostyötä voidaan toteuttaa vaikka nyt ja välittömästi, jos tekijöitä löytyy, mikä on ollut pahin este. Säädökset ei juuri mitään estä tai haittaa eikä uutta määräystä tarvitse odottaa.

Tärkein osuus toki edelleenkin on illan sauna- ja kuppilatiima, jossa on aina ennenkin vaihdettu arvokkaita kokemuksia kauden päätteeksi ja suunniteltu yhdessä tulevaa.

Erityisesti toivotaan kerhojen vetäjiä ja kouluttajia paikalle, mutta on selvää, että jokaiselle pilotille löytyy tarpeeksi huvia ja hyötyä. Kuten aiemminkin.

Tarkempi ohjelma valmistuu myöhemmin ynnä tarkemmat paikka ym. tiedot. Laittakaa kuitenkin kalenteriin varaus.


Tiedotan lisää kun asia kehittyy. Toivomuksia ohjelmasta voi mielellään esittää vaikka mulle tai tässä.

Tervetuloa viihtymään

Liidintoimikunnan puolesta
Pekka Vartia
#1266
Riippuliito / Lanzarotelle?
10.08.2010 15:18:54
Aurinkomatkoilla oli 20, 27.11 lähtöihin vielä tilaa jonkin verran, paremmin 27 pv lähtöön. Majoitustilanne vähän heikko, bungalow kentän päässä kylää. Aurinkomatkoilla 40 e etu, jos varaa ennen 15.9 tai 60 € jos ennen 15.8, lähdöstä riippuen.
Finnmatkoilla oli 22.11 tilaa. Kannattaa tarkistella itsekin netistä infoa.

Viikon matkoja huonosti, aurinkomatkoilla 4.12.

Hintaluokka 700-800 € + 100 per liidin. Autoon luokkaa 100 € 2 vko.

Löytyykö porukkaa, mulle tai tähän voi vastata ja kertoa toivomuksia.

Edit: Liitin hinnaston. Halvinta ei siinä näy.
#1267
Se, että säädetäänkö trimmiä eteen vai taakse, kuin paino kasvaa, riippuu liitimestä.

Mulla piti porata taakse uusi reikä Combatiin, kun aloitin lentämään moottorin kanssa. (+15 kg ja painorajojen ylärajalla). Käyttöohjekirja täais väittä jotain päinvastaista.

Sinänsä trimmillä ei ole niin paljoa merkitystä tuohon tilanteeseen. Vauhtia pitää finaalissa olla kelipäivänä. Lentoasento ja käsien paikka määrää sen kuinka kovaa pystyy lentämään. Vasta pinnassa aletaan hidastamaan. Alaputkelle voi tosiaan jättää ainakin toisen käden. Jos vauhtia on tarpeeksi, vaikka molemmat.

Trimmi vaikuttaa kyllä siihen, että pyrkiikö lasku lässähtämään mahalleen vai nousemaan lopputönäisyssä korkealle.

Itse pidän trimmin aika hitaana, koska sitten ei termiikissä juuri tarvitse työntää, että nousee parhaiten. Liian hidas trimmi taas on ikävä hinauksessa. Mulla kaikki 3 asetusta on aika käyttökelpoisia ja voin valita kelin ja tyylin mukaan niistä minkä vaan.

Mulla ei vauhti johda oskilontiin, vaan sen puute vaikuttaa siihen, että liidin kääntyilee kelissä.

Loppuliuku kannattaa tuoda niin alas, että voi vaikka juosta vauhdin pois ja ainakin saa ensin jalat alle, kun tulee kova lasku. Eikä tuossa tilanteessa vauhti ehdi kiihtyä. Töyssyjen takia itsekin jäin kerran kesällä liian korkealle finaalin lopussa. Ja siten juuri lopussa liidin kääntyi poikittain. Aivan pinnassa on rauhalilsinta ilmaa.
#1268
Eilen kun oli tyyntä, niin oli jo lähtökohtaisesti valmistauduttava siihen, ettei tuuli osu finaalissa vastaiseksi.

No nin kävi eilen vaikk akoitin katsoa piakan siten, että termiikin mahdolilnen lähtöpaikka olisi laskupaikan takana. Finaalin lopussa kuitenkin maanopeus tuntui turhan kovalta jaloillelaskuun ja ajoin siiten mahalaskun pintaan kun heinäkin oli lyhyttä. Ihan hyvä lasku sellaisenaan. Kierros meni niin kuin ptikin ja osuin tasan maaliin.

Mutta pelto ei aina ole pehmeä. Nyt se olikin halkeillutta savea, eikä polvet tykänneet yhtään.
Sitten vielä huomasin, että polven kohdalla sivussa oli komea viilto. Ilmeisesti joko kivi pellossa tai mittarin kiinnityspultti osui kun leija meni kevyesti nokilleen lopuksi. Kouvolassa ompelivat kymmenen sentin matkalta saumaa kiinni.

Olisihan nuokin ongelmat voinut välttää. Mun lentohousuissa on polviin ommeltu pehmusteet. Mutta oli eri housut.
Polvet ei tykkää kovista kolauksista ja suosittelen kyllä pehmusteita tai suojuksia.

Kentälläkin on paikoin kiviä, joihin voi osua, siksi varsinkin koulutuksessa käytetään suojuksia, kun mahalskuja tulee paljon. Mutta kyllä kokeneempikin voi tarvita polvisuojuksia vaikka kaikki menisi ihan oikein. Itse olisin tarvinnut eilen. Kerholla on niitä lainaksikin.

Samoin liitimessä ei saa olla mitään, mikä voisi tökätä tai naru tarttua. Itse en älynnyt tuosta pienestä ruuvista koituvan mitään riskiä.
#1269
Riippuliito / Riippuliidon SM-kisat
28.06.2010 10:11:08
Pidettiin viime viikolla.

Kelit näyttivät olleen aika hyvät, kun pisteitä kertyi paljon ja vähän kaikille.

Tenho sai tuotua kokemustaan esiin ja pääsi neljänneksi.
Mattikin sai yhden päivävoiton ja oli seitsemäs.

Ihan hienoja suorituksia.

Tulokset on Vesan sivuilla:
http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/rltuloksia.html

Muuten kisat näytti olleen ihan syyttä aika hyvässä uutispimennossa.
#1270
Olen lainannut lentomittariani ja sinistä kypärää kerholle jo pitkään.

Muistuttaisin, että kyse on lainasta ja tarvitsen niitä muuhuin käyttöön pian.

Kypärä pitää palauttaa varastolle, se puuttui.

Suosittelen hankkimaan siis oman kypärän ja mittarin, aika halpoja ovat. Matkalennoille omat valjaatkin olisi mukavammat.

Radiovastaanotin olisi suositeltava, mielummin radiopuhelin, niin välttyy kolariongelmilta kentällä.

Käytettyjä liikkuu ja uusia löytyy mm.:
http://koti.welho.com/pvartia/ultrateam/varuste.htm

Tässäkin voi huhuilla niistä sekä myynti- että ostoaikeissa.
#1271
Aloitettiin eilen riippulitokurssia kun tuli sopiva ajoitus. Ehkä täydennetään tätä Vesivehmaan kurssia vielä yhdellä. Räyskälä on vielä hetken avoinna. Opekurssia ehdin nyt miettiä taas.

Jukka-Pekka pääsi jaloilta startin ja autohinauksen makuun illalla dollystartti ja lentohinauskoulutuksensa jälkeen.

Henrikin pääsi jo jyvälle matalalennoista. Kylä tuo iso Nissanikin toimii rukkasissa, kun on tuulta, tasainen baana ja hyvä ohjastaja.

Ihan antoisa ja tavoiteet hyvin täyttänyt päivä, vaikka aurinko sinnitteli turhan pitkään esillä ja kalustoa piti vaihtaa ja puntaria asennellla välillä.

Aina pitäisi olla kaksi hinuria valmiina. Jompi kumpi on kuitenkin aina jostain rikki.
Onneksi ensi kerraksi saan sitikkaan puntarin kerhon romujen varalle.

Päivitin netisuvuston koulutussivut takaisin käyttöön. Ehkä tiedot ovat oikein ja syyskokouksen päätöksen mukaiset.

Pekka
#1272
Saatko tämän Jamo riippuliito-osastolle. Lähetin graduni yöllä kommentoitavaksi ja nyt on taas aikaa.

Opiston kanssa koitetaan toisaan järjestää opettajakurssi, jossain vaiheessa kesäkuuta alkaen. Saataneen järjestymään Helsingissä pääosin ja käytännön harjoitukset Räyskälässä. Koulutusohjelmasta poikettaneen sen verran, että ei pidetä kahta 3 pv tilaisuutta vaan iltaisin osina, koska viikonloppuisin lennetään itse. Porukalla voidaan varmaan päättää myös tuulisen/sateisen viikonlopun uhraamisesta. Jos kurssi venyy heinäkuun lomakaudelle, niin sieltä saa myös pari sadepäivää. Pitäkää kälentereissa tilaa.

Hinnoittelu on vielä auki, kun pitää ensin tarkistaa kulurakenne. Edulliseksi uskon muodostuvan.

Seuraavaksi haalin kasaan lopun oppilaskaluston että voidaan alkaa peruskurssia järjestelemään. Hinauskalusto pitäisi olla käytettävissä.

Opettajaehdokkaat jos voitte ilmoittaa omista aikatauluista, niin sovitellaan.

#1273
Tarkoitus olisi aloittaa 6.6 jälkeisenä aikana touko-heinäkuussa molemmat.

Tarkempi aika ja paikka ja järjestävät yhteisöt ilmoitetaan tässä alla myöhemmin. Tämä on vain ennakkoilmoitus.

Järjestelyt riippuvat paljonkin omasta työtilanteestani, joka on vielä avoin. Kalusto näyttää järjestyvän.

Samoin kurssien hinta on vielä avoin. 1000 € paikkeilla se liikkuu peruskurssin osalta.

Opettajakurssia pidettäisiin Helsingissä ja varmaan Räyskälässä. Peruskurssi varmaan Räyskälässä pääosin.

Opettajakurssiin olisi kiva saada samalla yhdistettyä myös trikeopettajaosio, jos sopiva opettaja ilmoittautuu. Pohjana on nykyinen liidon opettajankoulutusohjelma.


Mulle voi kertoa kiinnostuksensa.

Pekka Vartia @welho.com
#1274
Moyes Litespeedin sivuputken yläkiinnityksen pulltti oli auennut. Nyloc mutteri oli irronnut itsekseen:

http://shga.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1956

Ei haittaa, jos muutkin kuin vastaavan liitmen käyttäjät tarkistavat liitimiensä pulttiliitokset ennen seuraavaa kertaa ja muulloinkin.

Pekka
#1275
Videon lentopaikka oli Famaran alastartti, jota käytetään tavallista kovemmalla tai sivuttaisella tuulella. Laskupaikkana on aika tasainen, mutta paikoin piikkipuskainen tuhkakenttä. Famarassa on rinnettä n. 20 km pituudelta ja termokenttää vähän päälle.

Famarasta on lähtenyt myös alla oleva jutun kaveri. Reitti menee myös aika lailla Macherin kukkuloitten kautta.
Linkissä stoori hyvin pitkästä lennosta saarella. Lento taisi mennä reittiä, jossa ei aina oikein voi laskeutua mihinkään. Pahimmillaan lähinnä 5 m kokoisia kivenmurikoita ja vastavia kuoppia ym. herkullista laskupaikkaa eikä juuri tasaista missään. Saarella matkalentoa vielä haittaa 1000 m katto, jonka paallä menee vilkas lentoreitti aika lailla samassa kohtaa kuin tuo track ja siksi laskupaikoilla on kyllä väliä.

Tuon Gracoisan rannassa kävin kerran itsekin ennen kuin jänistin takaisin. Noin kaukana luoteessa merellä käyminen on kyllä vaatinut kanttia ja hyvän lähtökorkeuden, mutta saaresta kyllä lähtee nostojakin.

http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/segelflugszene/news.html?news_jsp=ssz1002#100204

Track:
http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/15_gps%20track%20log%20with%20google%20earth.jpg

Ehkä tuolla voisi syksyllä yrittää käydä taas.