Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1246
Kiitos osallistujille. Hyvät osallistujat sai aikaan tavoitellut tulokset.

Viisi uutta RL ja 4 VL I opea ja varjoliito-ohjelma konkreettisimpana. Sen päälle paljon hyödyllistä vuorovaikutusta.

Kuulin siellä myös että virasto on tehnyt omaa osuuttaan taas ja saisi määräyksen valmiksi ehkä jo tänä vuonna.

Hieno homma!
#1247
Tapaamiseen valmistautumista varten muutamia luonnoksia uudesta ohjeistosta:

http://koti.welho.com/pvartia/Uudet/

Viimeistelyvaiheessa seuraavat raakileet:

Liidinkoulutusohje -koulutuksen organisointi ym.
Riippuliidon koulutusohjelma
Varjoliidon koulutusohjelma -kesken, kannattaa verrata RL-ohjelmaan
Hinaustoimintaohje
MORL-ohjelma

Palautetta mieluiten lauantaina Räsykälässä sekä sähköpostilla. Nyt voi kukin vaikuttaa.

#1248
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 8.1
08.01.2011 21:08:09
Oleko käynyt jäällä. Onko Laajalahdella liikaa lunta?

Joku leveä polku riittäisi kyllä.
#1249
Riippuliito / Australian kisat
08.01.2011 13:08:07

Karilla ja Virpillä komeista lentoja maaliinkin asti Australiassa.
Lisääkin ilmeiseti luvassa.

http://www.forbesflatlands.com/results2011.php

#1250
Etsin auton tai peräkärryn menevää paikkaa, johon mahtuu muutamia vajaat 6 m pituisia riippuliitimiä seinälle tai kattoon.

Tila voi olla myös esim. jonkun hallin nurkassa, kunhan kamat säilyy turvassa. Lämpöä saa olla mielellään kuin ulkona.
Paikka suunnilleen Otaniemi-Konala väliltä parin kilometrin etäisyydellä Kehä I:stä.

Kimppaan sopii hyvin myös varjoliitäjiä esim. paramoottorin säilytykseen ja tuunaukseen.


Käyn itse katsomassa ensi viikolla yhtä, tuskin pisimmille liitimille sopiva, mutta mielellään muita vinkkejä, kiitos.


Paikasta tai kimpasta yhteydenotot: pekka.vartia AT welho.com, 0400 800 159
#1251
http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=340

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu

Mielellään myös mm.:

http://www.dhv.de/DHVonlineDB/sourcelegacy/legacynoteslist.php?lang=EN

http://www.bhpa.co.uk/members/safety/index.php

Lisäksi valmistajien sivut on hyvä lähde, ei pelkästään oman valmistajan. Moni ongelma on muissakin liitimissä, kun ne on aika samoista osista koottu aika samalla tavalla.

Hyvään ilmailutapaan kuuluu että ainakin opettajat seuraavat näitä. Miellään myös epävirallisempia vaaratilannepalstoja.

Voisihan nuo kerätä  aihepiireittänkin nippuihin. Jos olisi siihen jollain aikaa. JA muutakin kerätävää on.


Hyvää Joulua ja Turvallista Uutta Lentovuotta.

Pekka Vartia
#1252

Kiitos kommentista. Pari pientä viilausta vielä tulossa.


Ne ketkä tiedän on lentänyt omalla kalustolla. Silloin ongelmaa ei ole.

Mulla on valmisteilla viritys, jonka voi kytkeä Aeroksen Racer putkirunkovaljaisiin. Saa nähdä tuleeko siitä kelvollinen, Tonilla toimi vähän vastaava. Sitä koneosaa voisi käyttää silloin useampikin omissa valjaissa.

On mulla Target jo valmis konekäyttöön, joten treenisiipikin on käytettävissä.

Hinnoittelu on sitten opettajan ja kaluston omistajan käsissä. Vauriot menee varmaan joka tapauksessa pilotin piikkiin, on kalusto kenen vaan (Vahingonkorvauslaki).

Ei tuosta bisnestä saa. Lentokavereita kyllä.

Putkia ym. ei pitäisi mennä, jos kouluttaja katsoo olosuhteet kunnolla. Pitää tuulla tarpeeksi, muttei liikaa.
Purjeen saa ropellilla rikki Targetista maakäsittelyssä, jos ei ole tarkkana.
Nopeammilla siivilä on enempi tilaa sohia takana.

Ei tuo niin vaikeaa ole. Helpompaa ja hallittavampaa kuin hinaus.
On vaan enempi liikkuvia osia, jotka ei ole kohdallaan tai välillä rikki.
#1253
Uusin RLMO-ohjelman luonnoksen.

Tarkoitus olisi saada tammikuussa hyväksyttyä se.

http://koti.welho.com/pvartia/MORL.PVa.21122010.doc

Tuota voi kommentoida vapaasti tähän tai sähköpostilla mulle ennen kuin esitän sitä hyväksyttäväksi. Mielellään tänä vuonna.


Pekka Vartia
#1254
Liidon opettajatapaaminen sekä varjo-ja riippuliidon opettajakurssin päivät varmistui eli 14-16.1.2011.
Perjantai vain opettajakurssilaisille.

Lisää ohjelmasta lähiaikoina.

#1255
8-9.1 tai 15-16.1 on tarkoitus pitää liidinlajien opettajatapaaminen Räyskälässä.
Aiheena mm. uusitut ohjeistukset ja toimintamallit.

Uusille opettajille aloitus olisi perjantai-iltana. Jälkimmäinen viikonloppu on tavoitteena loppiaisviikon perhelomien vuoksi, mutta molemmat kannattaa laittaa kalenteriin tässä vaiheessa.

Yhteistilaisuudella opekurssin hinta voidaan pitää kurissa.

Liitto tukee jossain muodossa opettajien osallistumiskuluja.

Lisää tietoa tulee, kun ohjelma ym. varmistuu.
#1256
Onnettomuustutkinnoista pidettävään osuuteen voi valmistautua lukemalla etukäteen viimeisimmät julkaistut tutkinnat, keskeneräisestäkin saattaa tulla tietoa. Niitä tuskin kaikkia käsitellään, mutta ovatpahan esimerkkejä.

Näitä löytyy seuraavista linkeistä:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1266334298101

Edelliseen tapaukseen liittyvä tandemkoulutusohjelma (ei SIL:n ohjelma): http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/ohjeita/tandem/tandem.pdf

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1274105575818

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1274105370490

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2008/1274105575139

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2007/1210772772513


Olavi tiedottikin jo ESV:n sivuilla kalustoesittelyn toteuttamisesta. Sieltä näkyy ne tiedot.

Tervetuloa, tilaa pitäisi olla vielä jäljellä.
#1257
Tilaisuuden alustava ohjelma, pieniä muutoksia varmaan tulee  

Lauantai 13.11.2010

klo 10.30  Tilaisuuden avaus ja tervetulotoivotukset,
-   Järjestävä kerho
klo 10.45  Liidintoiminnan uudet tuulet. Teemoja mm.:
-   Uudet toimintatavat, vapaudet ja vastuut
-   Säännöstön tilannekatsaus
-   Liiton palvelut ja tuki kerhoille, kouluttajille ja piloteille
-   Poliisirooli historiaan
-   Liiton toimiston ja toimikunnan roolit
klo 12.00  Lounas-, majoittumis- ja verkottumistauko
klo 12.45  Turvallisuusasiat ja vaaratilanneraportit
-   Varjoliito
-   Riippuliito
-   Trike
klo 14.00 Ilmailuviranomaisen katsaus säännöstöön ja liiton ja viranomaisen työnjakoon
-   TraFin lakimies  Anne Torkkeli
klo 14.30  KAHVITAUKO
klo 15.00  Onnettomuustutkinnat, tapaukset, tavoitteet ja toiminta
-   OTKES, tutkija Kalle Brusi
16.00  Ilmatilan käyttö
-                Tapahtuma- ja kisavaraukset ilmoitettava
-                Tulossa olevat muutókset, mm. MIL-CTA, purjentoalueet
16.15  Kilpailu- ja ennätystoimintakatsaus menneeseen ja tulevaan sekä palkitsemiset
-   SM-kilpailut
-   X-contest
-   Ennätykset
klo 17.00-19.00 Saunat miehille ja naisille

Päivän mittaan Varuste-esittelyitä, ajoitus tarkentuu

Sunnuntai 14.11.2010

klo 10.30 Liidintoiminnan kehittämistoimenpiteet
-   Palautteet ja toiveet kerhoilta ja yleisöltä
-   Vastuuhenkilöt toimikunnalle ja hankkeille
klo 11.30 Urheiluilmailuopiston palvelut ja kehittämismahdollisuudet
-   Opettajakoulutus
-   Jatkokoulutus
-   Hinauskalusto kisoihin ja koulutukseen
-   Liidintoiminta Räyskälässä
-   Verkko-opetus
klo 12 Koulutus- ja turvallisuustoiminnan kehittäminen lajeittain
-   Innovaatiot yleensä ja lajeittain
-   Kerhon turvallisuuskulttuurin ja toimintamallien kehittäminen
   - toteutettuja esimerkkejä
   - riskeille nollatoleranssi
-   Riippuliitosimulaattori koulutuksen tukena, demo
klo 13  Tilaisuuden päätössanat
klo 13.10 Kahvitus
klo 13.30-15  Kehityspalaverit lajeittain
-   kouluttajat sekä kerhoaktiivit lajeittain
-   jatkotoimenpiteet ja toteuttajat

Aamuisin on mahdollista ostaa hotellista aamiainen, vaikkei majoittuisi aamiaisaika päättyy 10:30

Saunan jälkeen pyritään järjestämään yhteinen illlallinen. Kuppilatiima on tärkeää, siksi aikaa sille on paljon.

Huomioikaa, että varauskiintiö päättyy huomenna maanantaina 25.10

Tervetuloa
#1258
Mihin hintaan arvostat oman hengen ja terveyden?

Liitimiä löytyy paljon erilaisia, mutta sopivuudesta ei voi tietää ilman pilotin koulutus-, kokemus- ja painotietoja.
#1259
Alla hotellivaraustiedot. Ohjelma rakentuu vielä.

Päivien teemana on todennäköisesti "Liitäjien uudet tuulet" ynnä perinteisiä vaaratilanneraportteja ja palkitsemisia sekä henkilövalintoja.

Joka tapauksessa ensi vuonna pitää uusia liiton koulutusasioiden ohjeistus, tekee viranomainen sitten oman määräyksensä tai ei. Lajiensa asiantuntijoiden vaan pitää niitä ensin kasata. Siihen on jo hyvin vapaat kädet ollut pitkään ja nyt on kaikilla tilaisuus vaikuttaa.

Kuten myöhemminkin voi vaikuttaa, jos ohjeistoa pitää säätää paremmaksi. Kiveen ei tarvitse enää mitään kirjoittaa. Kyse ei jatkossa ole niinkään säännöstöstä vaan ohjeistosta.

Majoitushinnat:
Yhden hengen huone/vrk      69,00 €
Kahden hengen huone/vrk   79,00 €
Lisävuorokaudet tarjoushinnalla.

Majoituksen hintaan sisältyy;
- aamusauna ja uinti klo 07.00 – 10.00
- runsas buffetaamiainen klo 07.30 – 10.30.

Huoneet ovat käytössä tulopäivänä klo 14.00 jälkeen, varaustilanteen salliessa jo aikaisemminkin. Huoneiden luovutus on lähtöpäivänä klo 12.00 mennessä.

Autotalli Auto/päivä   5,00 €
Auto/vrk   9,00 €
- sisäänkäynti talliin on Rauhankadun tai Vapaudenkadun puolelta
- autotallissa on 50 autopaikkaa (paikat eivät ole varattavissa etukäteen)
- hotellin paikat ovat tasoilla A1 ja A2
- sisäpuomilta saatu parkkilipuke tulee leimata hotellin vastaanotossa ennen lähtöä

Meille varattu huonekiintiö on voimassa 25.10.2010 asti.
Huonevaraukset kiintiöstä tulee tehdä siihen mennessä.

Huonevaraukset hotellin vastaanottoon;
Alex Park Hotel 
E-mail booking@alexpark.fi 
Puh 03 52 511
Varauksen yhteydessä tulee mainita viite "Liitäjien syystapaaminen".
#1260
Parilla lentoyrityksellä löytyi selviä yllättäviä vaara- ja virhemahdollisuuksia kitkakelahinauksesta:

Pitää muistaa, että kyse on varjoliitovinssistä. Sitä ei ole suunniteltu eikä ohjeistettu riippuliitoa varten.

Laitteen kalibrointi.
 
60 kiloon asti kelan mittari näytti samaa kuin hinauspuntari. Yli sen ilmeisesti kela tuottaa enemmän voimaa kuin mitä mittari näyttää.

Hinauspuntarista todettiin n. 10 kilon virhe mittarin viallisen nollasäädön vuoksi. Todellinen voima oli 10 kg enemmän. Lisäksi kitkakelassa alkunykäys on 5- 10 kg enemmän kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi. Siis vaikka periaatteessa puntari tuottaa aina tietyn paineen tietyllä voimalla eikä tilanne muutu mistään syystä, niin mittarien virheet pitää tarkistaa.

Starttitilanne

Ekaan starttin arvattiin ja säädettiin voimaksi 60 kg (tod. 70 kg + lepokitkalisä), jotta liidin varmasti lähtee ilmaan ja nousee hyvin . Tarkoitus oli lisätä 80 kiloon myöhemmin. Löysiä laitettiin normaalisti, kun pitäähän hinurin hiukan kerätä vauhtiakin lähtöä varten, kun tuuli oli aika heikko.

Nykäisy oli kova ja samalla liidin lähti käsistä ja alkoi kaartamaan sivulle täydestä korjausliikkeestä huolimatta. Mikko onneksi vapautti voiman heti ja lasku meni ok pyörilleen ilman vaurioita. Ohjauksen takia ei voinut irrottaa kättä laukaisuun.

Uusi kaksoislaukaisulenkki oli katkennut nykäyksestä etupäästä starttinykäyksessä. Siksi siipi oli noussut pystyyn eikä juuri ollut ohjattavissa suuren kohtauskulman vuoksi. Onneksi voiman rajoitus toimi ja se oli hiukan hallittavissa toisin kuin taittopyorähinauksessa, jossa voima olisi varmaan kohonnut sataan kiloon kiihdytyksessä ennen kuin olisi ehtinyt tehdä mitään. Toisaalta tilanne vastasi aika lailla sitä kun ylänaru irtosi jo ennen starttia toisella yksikankaisella kerran aiemmin.

Nykäyksen vuoksi ei löysiä saa käyttää riippuliitohinauksessa. Jos ei tuule tarpeeksi, on käytettävä dollya tai tarpeeksi hidasta siipeä ja tehokasta nelivetohinuria. Lyhyt ja luaj köysi ei jousta yhtään.

Toisella hinauksella pudotettiin 40 kg (eli 50 kg +lisäys). Sillä lähti ihan reippaasti ilman löysiä. Tuo 50 kg on varmaan ihan maksimi mitä kannattaa juoksustartin alussa käyttää, ettei starttiote karkaa. Mieluummin 40 kg.


Narun katkeaminen

Naru oli ilmeisesti vaurioitunut edellisillä käyttäjillä. n. 400 m korkeudessa se katkesi. Irrotin sen heti, kun sain siiven vetäistyä vauhtiin nyökkäyksen jälkeen. Hinausvoima oli 90 kg ja todellinen ehkä 100 -120 kg. Ei olisi pitänyt katketa silläkään voimalla. Voima oli kuitenkin liikaa koska jarru lämpeni liikaa.

80 kg on varmaan maksimi. Naru on ohutta ja kevyttä ja se kompensoi pienempää voimaa eikä myöskään mene niin mutkalle. Ilmanvastuskin on pienempi.

Irrotuksen jälkeen tuli mieleen, että olisi voinut viedä narun kentän päälle, mutta se oli onneksi myöhäistä. Narun päässä on leija, joka vapautuu, kun voima loppuu ja se on todella tehokas jarru. Olisi voinut käydä huonosti tuon jarruvarjon kanssa ellei olisi ajoissa laukaissut. Riippuliitoon sopii paremmin iso tavallinen jarruvarjokupu, joka ei aukea tuossa tilanteessa. Narun kuljetuksessa pitää tietty olla siinäkin varovainen, ettei se tartu maahan. Metsän yli ei kannata edes yrittää.

Naru meinasi lentää ja pudota tien yli länteen asuinalueelle, ehkä järveen, mutta onneksi jäi puihin kiinni. Siitä Jyrki sain napattua sen alas ja vedettyä pois. Muuten olisi ilma mennyt mukavasti leijaa ja narua etsiessä. Ihan hyvää tuuria välillä.

Nämä ongelmatilanteet kun ennakoi, ei sinänsä ole syytä välttää kitkakelahinausta. Siinä on monia selviä etuja. Lisäksi hinauksen keskeyttämisen helpottamiseksi laitetta pitää vähän muokata, että giljotiini ja vapautuskahvat ovat paremmin käsillä tai pitää ainakin startissa kättä valmiina avaamaan vapautin.

Hyvin aikaiseen kaksoislaukaisuun kannattaa varautua etenkin kun hinaus aloitetaan läheltä.

Siksi se ei niin hyvin sovellu ensimmäisiin koulutushinausiin. Etuna on kyllä se, että etäisyys hinaajasta siipeen jää lyhyeksi ja startin ongelmiin näkee reagoida nopeasti.