Joo, hyvä esimerkki tuuliennusteista on, että eilen piti tuulla aika lailla saman veran kuin tänään numeroiden valossa. Eilen olisi voinut toimia käytännössä.
Tosin aamulla ennuste olikin sitten 11 m/s yllättäen, vaikka illalla 6 tai 7.
Koulutuksen alun kannalta tilanne on vähän erilainen kuin korkeiden lentojen osalta.
Joskus pintaan ei tuule yhtään, vaikka korkealla tuulee ihan kunnolla. Siihen vaikuttaa aurinko ja ilmamassan lämpöjakauma. Aurinko aina vahvistaa pintatuulta.
Esteet on toinen tärkeä tekijä, takana se voi auttaa rajaamaan tuulta, mutta edessä tulee pyörteitä. Tätäkin oli tarkoitus käyttä hyväksi.
Huomenna on kyllä kevyemmät ennusteet tuolla viranomaisennusteessa, mutta aika näyttää. Myös sen toteumat on hyvä tarkistaa. Tänä aamuna 16 solmua (8 m/s) Hki-Vantaalla oli ihan selvä juttu, ei tarvinnut arvailla onko liikaa vai ei.
Silloin, kun keli on rajalla, vain paikan päällä voi todeta olosuhteet. Pintatuuliennusteen tarkkuus on pari m/s, ei voi tietää onko + ja -.
Onneksi ei nyt tarvitse mennä Lahteen asti tarkistamaan. Eikä edes Espoonlahdelle asti.
Talvi jatkuu näköjään ensi viikolla (foreca.mobi), joten ehditään kyllä ja jäät ei häviä alta. Arkenakin voi onnistua, kun päivä on tarpeeksi pitkä.
Lisäyksenä tarksitin äsken METAR tiedot: Malmilla 32019G28KT eli 19 solmua ja 28 puuskissa (14 m/s). Millään laitteella ei silloin ole kiva lentää.
Tosin aamulla ennuste olikin sitten 11 m/s yllättäen, vaikka illalla 6 tai 7.
Koulutuksen alun kannalta tilanne on vähän erilainen kuin korkeiden lentojen osalta.
Joskus pintaan ei tuule yhtään, vaikka korkealla tuulee ihan kunnolla. Siihen vaikuttaa aurinko ja ilmamassan lämpöjakauma. Aurinko aina vahvistaa pintatuulta.
Esteet on toinen tärkeä tekijä, takana se voi auttaa rajaamaan tuulta, mutta edessä tulee pyörteitä. Tätäkin oli tarkoitus käyttä hyväksi.
Huomenna on kyllä kevyemmät ennusteet tuolla viranomaisennusteessa, mutta aika näyttää. Myös sen toteumat on hyvä tarkistaa. Tänä aamuna 16 solmua (8 m/s) Hki-Vantaalla oli ihan selvä juttu, ei tarvinnut arvailla onko liikaa vai ei.
Silloin, kun keli on rajalla, vain paikan päällä voi todeta olosuhteet. Pintatuuliennusteen tarkkuus on pari m/s, ei voi tietää onko + ja -.
Onneksi ei nyt tarvitse mennä Lahteen asti tarkistamaan. Eikä edes Espoonlahdelle asti.
Talvi jatkuu näköjään ensi viikolla (foreca.mobi), joten ehditään kyllä ja jäät ei häviä alta. Arkenakin voi onnistua, kun päivä on tarpeeksi pitkä.
Lisäyksenä tarksitin äsken METAR tiedot: Malmilla 32019G28KT eli 19 solmua ja 28 puuskissa (14 m/s). Millään laitteella ei silloin ole kiva lentää.