Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1231
Joo, hyvä esimerkki tuuliennusteista on, että eilen piti tuulla aika lailla saman veran kuin tänään numeroiden valossa. Eilen olisi voinut toimia käytännössä.

Tosin aamulla ennuste olikin sitten 11 m/s yllättäen, vaikka illalla 6 tai 7.

Koulutuksen alun kannalta tilanne on vähän erilainen kuin korkeiden lentojen osalta.

Joskus pintaan ei tuule yhtään,  vaikka korkealla tuulee ihan kunnolla. Siihen vaikuttaa aurinko ja ilmamassan lämpöjakauma. Aurinko aina vahvistaa pintatuulta.

Esteet on toinen tärkeä tekijä, takana se voi auttaa rajaamaan tuulta, mutta edessä tulee pyörteitä. Tätäkin oli tarkoitus käyttä hyväksi.

Huomenna on kyllä kevyemmät ennusteet tuolla viranomaisennusteessa, mutta aika näyttää. Myös sen toteumat on hyvä tarkistaa. Tänä aamuna 16 solmua (8 m/s) Hki-Vantaalla oli ihan selvä juttu, ei tarvinnut arvailla onko liikaa vai ei.

Silloin, kun keli on rajalla, vain paikan päällä voi todeta olosuhteet. Pintatuuliennusteen tarkkuus on pari m/s, ei voi tietää onko + ja -.

Onneksi ei nyt tarvitse mennä Lahteen asti tarkistamaan. Eikä edes Espoonlahdelle asti.


Talvi jatkuu näköjään ensi viikolla (foreca.mobi), joten ehditään kyllä ja jäät ei häviä alta. Arkenakin voi onnistua, kun päivä on tarpeeksi pitkä.


Lisäyksenä tarksitin äsken METAR tiedot: Malmilla 32019G28KT eli 19 solmua ja 28 puuskissa (14 m/s). Millään laitteella ei silloin ole kiva lentää.
#1232
Eli jäsenille voin hoitaa kelppariasiat taas. Muulla on henk.koht. koulutusorganisaatio ennen liiton jäsenyyttä.

Pankkitili on auki ja liiton jäsenyys on loppukuusta ok.

Katsotaan, päästäänkö huomenna kouluttamaan. Paikan päällä vasta näkee kunnolla onko tuulta liikaa.
#1233
No nyt on Haagan autotalli käytössä. Mulla ja Mikolla nyt avain, yksi vapaana.
Haen huomenna sinne hinurin.
#1234
Kohta aloitetaan
#1235
Kannattaa henkisesti valmistautua jo nyt siihen, että launataina tulee kunnon kelluttelukeli Vääksyyn.

Sadealue voi ehkä kiusata, mutta sen näkee sitten lähempänä ja päivä on pitkä.

Lappeenrannasta asti saattaa tulla väkeä.
#1236
Löysin ja varasin alustavasti Haagasta paritallin puolikkaan. Maananantaina pääsee tekemään diilin.

Nyt saadaan varmaan puuhat pyörimään. Jäätkin on älyttömän hyvässä kunnossa.

Pekka
#1237
Pallaksella ja Kilpisjärvellä käy vierailevia opettajia yleensä huhtikuussa.

Taitaa vaan hinauslentomahdolilsuudet kesälä olla lähinnä Oulun tasalla, jossa on paljon varjoliitäjiä.

Liitossa kai parhaiten tiedetään alueen koulutusluivat tai -ilmoitukset.

http://www.ilmailuliitto.fi/


Etelän kurssi vaan viipyilee, kun pakkaset näyttää vaan jatkuvan 10 pv ennusteen mukaan. Toisaalta jäät ainakin pysyy kunnossa.
#1238
Riippuliito / Vs: Siiven jäätyminen
11.02.2011 14:19:50
Talvella inversiossa lentämien tuottaa huurretta. Samoin pilven alla on tarpeeksi kostetuut.

Liikkuva ilma ei niin helposti sitä tee, mutta tyyni keli kylläkin.

Kosteus voi olla alijäähtyneenä höyrynä, joka kiteytyy kaikkiin pintoihin.

Siiven yläpinnalla on alipaine. Saatta olla, että se vaikuttaa lentäessä siten, että suhteellinen kosteus kasvaa paikallisesti etureunan takana.
#1240
Pitäjänmäki oli toisi hyvä paikka, mutta ei siellä ei saa pitää liitimiä.
Sopimus piti purkaa.

Nyt siis olen kiinnostunut vinkeistä muista kohteista.
#1241
Jep. Sääli, ettei Kasavuorta päästy testaaman, kun tuuli loppui kesken. Jossain välissä olisi voinut olla sopiva keli, mutta piti puuhailla jään lähellä.
Lievää termiikkiäkin oli, lokit pyöri nostossa ja variokin näytti aika pieniä vajoamia.
Aaika ideaaliset olosuhteet päivän teemoille, jäätäkin 60 cm.
Tuossa paikassa on kyllä potentiaalia jo tänä vuonna. Päristelyä ainakin on pakko kokeilla.

Paremmassa tuulessa kitkakelakin olisi ollut enemmän omiaan. Tyynellä suora naru toimii paremmin.

No kohta 5 hyvää uutta riippuliidon opettajaa saa kelpparit. Ei oltaisi ehditty muita hinailla, siksi ei pyydetty muita mukaan.
Paria hinausjuttua pitää vielä testata paremmalla ajalla.

#1242
Lentoilmoitukset / Jäätilanne Espoossa
05.02.2011 00:38:55
Tänään käytiin porailemassa Kivenlahden venerannassa jäätä. Kairan kierteen verran oli jäätä, ihan hyvin voi hinailla. Kitkalla varmaan, kun väkeä varmaan jäällä. Pinta on tosi hyvä liikkua.

Näyttäisi kelpaavan koulutuspaikaksikin.
#1243
Wills Wing on julkaissut sivuilla artikkelin aiheesta:

http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf
#1244
Tila on tosiaan riippuliitimen pituinen autopaikka häkissä (voi varmaan verhota ettei kamat näy)

Sen lisäksi takasosassa 4 neliön koppi, johon varmaan saa esim. valjaita ja muutaman paramoottorin. Ehkä työpöydänkin.

Melkein ideaalisen kokoinen ja mallinen oikeastaan.

Liidinasioiden lisksi voi varmaan pitää/tuunata autoakin, kunhan liitimet järjestellään sopivasti.

Paikka on vapaa ja ensi kuusta  alkaen olisi kiva olla tuollainen, että saadaan koulutus- ja lentotoiminta kunnolla käyntiin.

Tarkistan vielä vuokrausehdot erikseen.

Paikka Pitäjänmäessä lähellä Pitäjänmäentien rautatiesiltaa eli joka suuntaan on kohtuulliset yhteydet.
#1245
Perjantaina käyn mittamassa ja kuvaamassa sen yhden paikan Pitäjänmäessä aseman lähellä.

Saa nähdä sopiiko käyttöön.