Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1216
Yhdistys on siiten myös hyväksytty liitton ja laskun maksun jälkeen homma on valmis.

Paikka on siis mulla himassa eli kerhon osoitteessa ja osoitetiedot kerhon sisäisellä puolella tai kysymällä.

18 voidaan aloittaa ja 20 mennessä on syytä olla paikalla, kun sauna alkaa.

Koodilukko, puhelimella tms. viestillä aukeaa.


Lauantai näyttää vielä lentopäivältä, mikä voi leikata loppupäästä aikataulua.
Lauantaina voisi keskipäivällä nykiä korkeita, kun ilma menee ehkä taas sekaisin. Kylmä ilma, aurinko ja kova tuuli ei oikein tasmää koulutuksen kanssa.

Hallitus näyttäsi olevan paikalla ja voidaan hyväksyä uusiakin jäseniä samalla.
#1217
Lentoilmoitukset / Vs: 20.3. sunnuntai
21.03.2011 17:16:11
Päivästä yhtenä kokemuksena on se, että aurinko saa kyllä kovalla tuulella ilman aika hyvin sekaisin iltäpäivällä jo tähän aikaan vuodesta. Se, että tuuli luoteesta mantereen yli paljon kovampaa kuin ennuste, lisäsi vaikeusastetta selvästi ja liikaakin.

Täytyy ennakoida paremmin olosuhteita.

Saattaa olla, että pitää siirtyä hyödyntämään paremmin aamuja ja iltoja, ellei ole pilvistä.
Neljän jälkeen valoisaa aikaa on ihan kivasti jo kun tulee kesäaikakin ja arkenakin ehtii nyt. Tällä viikolla tosin tuuliennusteet näyttää ylittävän rajat ja mulla on tosi kiire töissä, joten tuskin onnistuu tällä viikolla.

Jäät menee merellä äkkiä huonoksi, joten pitäisi käyttää kaikki tilaisuudet. Järviä pitää selvittää.

#1218
Eli perinteinen saunailta Hki-Meilahdessa lähellä talvilentopaikkaa mun ja kerhon toimistolla. Nyt oikein ry:n puitteissa.

Klo 18 alkaen. Sauna klo 20 - 21:30

Vanhat, uudet ja etelän riippuliitäjät mukaan. Rajallisesti voiteluaineita ja janoa yllyttäviä kiinteitä aineita.


Kevätkokous sopisi parhaiten samoilla asetuksilla pe 15.4.

Pysy taajuudella
#1220
Lentoilmoitukset / Vs: Sunnuntai 13.3
13.03.2011 23:23:26
Pilvet maassa, mutta hyvä treenipäivä. Kun on hyvät olosuhteet ja oppilaat, homma sujuu.

Tyyntyminen loppupäivästäkin oli oikeastaan oli hieno juttu. Saatiin tosi pitkiä lentoja ympäri aluetta.
Ja Niina sai samalla testattua uuden siiven ja valjaat.

Tästä on hyvä jatkaa täydennetyllä kalustolla.

Erityiskiitokset Sepolle viikonlopun panoksesta.
#1221
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
13.03.2011 10:03:00
Tänään ei ehkä tule korkeita hinauksia, kun koulutetaan matalia ensimmäisessä vaiheessa, varmaan moottorilento. Korkeat lennot lennetään varmaan muualla. Kunhan kokeiltiin kalusto.

Samalla paikalla saman ikäisenä 80 luvun lopussa itsekin näin ekaa kertaa puuhaa.

Sama tiilanne, eli piti vähän odottaa aloitusta. Vajaat 10 v. Hyvää kannattaa odottaa.

Itse asiassa koitetaan välttää tuota paikkaa, kun siellä on vähän ahdasta ja vältetään häiriötä. Nyt oli tarpeeksi pieni porukka.

Tänään aloitellaan puoliltapäivin. Varmaan olen viimeistään klo 11 paikalla.

Ai niin, ilmeisesti tehokkammalla liitimellä ja hiukan lisää tuulta, niin olisi olisi voinut pysyä pitkäänkin rinnenostossa.
#1222
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
12.03.2011 22:36:33
Ai niin huomenan uusiksi.
#1223
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
12.03.2011 22:13:01
Hieno lentopäivä.

Matalat, korkeat ja konelennot meni ihan nappiin. Matkalentokin syntyi.
#1224
Lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 12.3
12.03.2011 10:50:34
Suosittelen, että hinausporukka lähtee etukäteen paikalle, kamojen kanssa ettei häiritse koulutusta.

Tulen tallille tuomaan kelan ym. esim. klo 11, jos niin tai jonkun muun ajan ilmoittatte.

Koulutuspuuhat alkaa klo 13. Soukassa tai Otaniemessä, jos Soukka ei tarpeeksi kiinnosta.
#1225
Lentoilmoitukset / Lauantai 12.3
11.03.2011 23:48:21
Hinuri ja kitkakela hinailee Otaniemen kärjessä tai Soukan Kasavuoren edustalla huomenna.

Soukka edellyttää, että tarpeeksi porukkaa ilmoittautuu hinauksiin. Muuten koulututetaan Otaniemessä.

Pysy jaksolla.

pekkaÄTetelanliitajat.fi
#1226
Mitä pienempi kulma horisonttiin nähden, sen paremmin nousee. Siksi kaukaa startti.

Ihan edestä voima ei vaan nouse niin korkeaksi, kun pilotti vetää yleensä vielä putkesta. Jos ei vedä, niin voi käydä huonosti.

Kaksoislaukaisu tulee aiemmin kuin taittopyörällä. Siksi ei ekoissa matalissa voi käyttää, ellei ole tosi paljon narua ulkona.

Voimaa tarvitaan sinänsä periaatteessa vähemmän, kun naru on ohut ja kevyt. Vähän ilmanvastusta ja ei painu mutkalle kuten pitkä paksu naru. Eikä lisää nostettavaa massaa.

La voisi olla hyvä päivä testata, kun tuulee. Ja jos ei haittaa muuta puuhaa.


Siiven saa kyllä vedettyä tai työnnettyä palatessa. Viimeksi olisi ollut liikaa tuulta. Telineet ym. on vaikeita, jalat vaijereihin alas tueksi, jos tarvii tukea.
#1227
Trike / Vs: Pikkutrike
09.03.2011 21:12:14
Pulma on yksi tunnettu noista pienistä.

Video kasauksineen:

PULMA 2000 prototype

Älkää kysykö onko se ilma alus vai jalolta lähtevä laite. En vaan tiedä.
#1228
Isolla paineella vain hyvin hiljaa narua ulos, niin ei lämpene. Kokeilin jo syksyllä Nummelassa.

Sitoutunut lämpöenergia = Voima x matka.

Alussa siis kevyemmällä voimalla narua ulos ja sitten voima ylös ja vauhti alas. Ei edes ole pakko päästää narua, jos sitä on tarpeeksi ulkona. 90 kilolla ei enää saisi kelata ulos juuri yhtään.

Puntari muuten toimii myös kuten suoran narun hinauksessakin.

Tekee homman siis niin, että tilanne on suoran narun ja kitkakelauksen välimuoto. Silti kätevämpi kuin suora naru.

Pystyssä oleva naru tulee myös paremmin ja lähemmäs alas sisäänkelauksessa.

Kun olisi 4 mm narua 200 m alussa ulkona, niin alkunykäyskin ehkä vähän vaimenisi ja voisi käyttää löysiä. Uusi alanaru ei muuten enää katkea kuin ihan viimeiseksi. On kunnon tavaraa.

Kun startti on tarpeeksi kaukana, ei narua edes tarvitse kauheasti ottaa ulos. Stadissa 400 m QNH on max korkeus.

Muutenkin startti koitetaan tehdä hiukan eri tavalla niin, että kela pyörii valmiiksi kiihdytyksessä.


Viikonloppuna tuulta näyttää taas olevan ainakin tarpeeksi.

Ehkä voisin pakata pelastusvarjon toisiin valjaisiin, voisi käyttää korkeissa.
#1229
Tein vihdoin valmiiksi isomman jarruvarjon ja parannellun kaksoislaukaisulenkin.

Viikonloppuna varmaan päästään kokeilemaan.
#1230
Ultra-Teamin keskustelun ja yhdistyksen uudet osoitteet vielä tiedoksi:

http://www.ultra-team.com/kuppila/

http://www.ultra-team.com/

Ultratemin sivun linkistö ym. aineistoa päivittyy ja muotoutuu kevään aikana vain osoitteessa:

http://koti.welho.com/pvartia/riippuliito/