Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Pekka

Pages: 1 ... 79 80 [81] 82
1201
8-9.1 tai 15-16.1 on tarkoitus pitää liidinlajien opettajatapaaminen Räyskälässä.
Aiheena mm. uusitut ohjeistukset ja toimintamallit.

Uusille opettajille aloitus olisi perjantai-iltana. Jälkimmäinen viikonloppu on tavoitteena loppiaisviikon perhelomien vuoksi, mutta molemmat kannattaa laittaa kalenteriin tässä vaiheessa.

Yhteistilaisuudella opekurssin hinta voidaan pitää kurissa.

Liitto tukee jossain muodossa opettajien osallistumiskuluja.

Lisää tietoa tulee, kun ohjelma ym. varmistuu.

1202
Onnettomuustutkinnoista pidettävään osuuteen voi valmistautua lukemalla etukäteen viimeisimmät julkaistut tutkinnat, keskeneräisestäkin saattaa tulla tietoa. Niitä tuskin kaikkia käsitellään, mutta ovatpahan esimerkkejä.

Näitä löytyy seuraavista linkeistä:

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1266334298101

Edelliseen tapaukseen liittyvä tandemkoulutusohjelma (ei SIL:n ohjelma): http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/ohjeita/tandem/tandem.pdf

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1274105575818

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2009/1274105370490

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2008/1274105575139

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu/Ilmailu2007/1210772772513


Olavi tiedottikin jo ESV:n sivuilla kalustoesittelyn toteuttamisesta. Sieltä näkyy ne tiedot.

Tervetuloa, tilaa pitäisi olla vielä jäljellä.

1203
Tilaisuuden alustava ohjelma, pieniä muutoksia varmaan tulee  

Lauantai 13.11.2010

klo 10.30  Tilaisuuden avaus ja tervetulotoivotukset,
-   Järjestävä kerho
klo 10.45  Liidintoiminnan uudet tuulet. Teemoja mm.:
-   Uudet toimintatavat, vapaudet ja vastuut
-   Säännöstön tilannekatsaus
-   Liiton palvelut ja tuki kerhoille, kouluttajille ja piloteille
-   Poliisirooli historiaan
-   Liiton toimiston ja toimikunnan roolit
klo 12.00  Lounas-, majoittumis- ja verkottumistauko
klo 12.45  Turvallisuusasiat ja vaaratilanneraportit
-   Varjoliito
-   Riippuliito
-   Trike
klo 14.00 Ilmailuviranomaisen katsaus säännöstöön ja liiton ja viranomaisen työnjakoon
-   TraFin lakimies  Anne Torkkeli
klo 14.30  KAHVITAUKO
klo 15.00  Onnettomuustutkinnat, tapaukset, tavoitteet ja toiminta
-   OTKES, tutkija Kalle Brusi
16.00  Ilmatilan käyttö
-                Tapahtuma- ja kisavaraukset ilmoitettava
-                Tulossa olevat muutókset, mm. MIL-CTA, purjentoalueet
16.15  Kilpailu- ja ennätystoimintakatsaus menneeseen ja tulevaan sekä palkitsemiset
-   SM-kilpailut
-   X-contest
-   Ennätykset
klo 17.00-19.00 Saunat miehille ja naisille

Päivän mittaan Varuste-esittelyitä, ajoitus tarkentuu
 
Sunnuntai 14.11.2010

klo 10.30 Liidintoiminnan kehittämistoimenpiteet
-   Palautteet ja toiveet kerhoilta ja yleisöltä
-   Vastuuhenkilöt toimikunnalle ja hankkeille
klo 11.30 Urheiluilmailuopiston palvelut ja kehittämismahdollisuudet
-   Opettajakoulutus
-   Jatkokoulutus
-   Hinauskalusto kisoihin ja koulutukseen
-   Liidintoiminta Räyskälässä
-   Verkko-opetus
klo 12 Koulutus- ja turvallisuustoiminnan kehittäminen lajeittain
-   Innovaatiot yleensä ja lajeittain
-   Kerhon turvallisuuskulttuurin ja toimintamallien kehittäminen
   - toteutettuja esimerkkejä
   - riskeille nollatoleranssi
-   Riippuliitosimulaattori koulutuksen tukena, demo
klo 13  Tilaisuuden päätössanat
klo 13.10 Kahvitus
klo 13.30-15  Kehityspalaverit lajeittain
-   kouluttajat sekä kerhoaktiivit lajeittain
-   jatkotoimenpiteet ja toteuttajat

Aamuisin on mahdollista ostaa hotellista aamiainen, vaikkei majoittuisi aamiaisaika päättyy 10:30

Saunan jälkeen pyritään järjestämään yhteinen illlallinen. Kuppilatiima on tärkeää, siksi aikaa sille on paljon.

Huomioikaa, että varauskiintiö päättyy huomenna maanantaina 25.10

Tervetuloa

1204
Osto & myynti / Vs: ostetaan riippuliidin!
« on: 22.10.2010 11:22:52 »
Mihin hintaan arvostat oman hengen ja terveyden?

Liitimiä löytyy paljon erilaisia, mutta sopivuudesta ei voi tietää ilman pilotin koulutus-, kokemus- ja painotietoja.

1205
Alla hotellivaraustiedot. Ohjelma rakentuu vielä.

Päivien teemana on todennäköisesti ”Liitäjien uudet tuulet” ynnä perinteisiä vaaratilanneraportteja ja palkitsemisia sekä henkilövalintoja.

Joka tapauksessa ensi vuonna pitää uusia liiton koulutusasioiden ohjeistus, tekee viranomainen sitten oman määräyksensä tai ei. Lajiensa asiantuntijoiden vaan pitää niitä ensin kasata. Siihen on jo hyvin vapaat kädet ollut pitkään ja nyt on kaikilla tilaisuus vaikuttaa.

Kuten myöhemminkin voi vaikuttaa, jos ohjeistoa pitää säätää paremmaksi. Kiveen ei tarvitse enää mitään kirjoittaa. Kyse ei jatkossa ole niinkään säännöstöstä vaan ohjeistosta.

Majoitushinnat:
Yhden hengen huone/vrk      69,00 €
Kahden hengen huone/vrk   79,00 €
Lisävuorokaudet tarjoushinnalla.

Majoituksen hintaan sisältyy;
- aamusauna ja uinti klo 07.00 – 10.00
- runsas buffetaamiainen klo 07.30 – 10.30.
 
Huoneet ovat käytössä tulopäivänä klo 14.00 jälkeen, varaustilanteen salliessa jo aikaisemminkin. Huoneiden luovutus on lähtöpäivänä klo 12.00 mennessä.
 
Autotalli Auto/päivä   5,00 €
 Auto/vrk   9,00 €
- sisäänkäynti talliin on Rauhankadun tai Vapaudenkadun puolelta
- autotallissa on 50 autopaikkaa (paikat eivät ole varattavissa etukäteen)
- hotellin paikat ovat tasoilla A1 ja A2
- sisäpuomilta saatu parkkilipuke tulee leimata hotellin vastaanotossa ennen lähtöä

Meille varattu huonekiintiö on voimassa 25.10.2010 asti.
Huonevaraukset kiintiöstä tulee tehdä siihen mennessä.

Huonevaraukset hotellin vastaanottoon;
Alex Park Hotel 
E-mail booking@alexpark.fi 
Puh 03 52 511
Varauksen yhteydessä tulee mainita viite ”Liitäjien syystapaaminen”.

1206
Parilla lentoyrityksellä löytyi selviä yllättäviä vaara- ja virhemahdollisuuksia kitkakelahinauksesta:

Pitää muistaa, että kyse on varjoliitovinssistä. Sitä ei ole suunniteltu eikä ohjeistettu riippuliitoa varten.

Laitteen kalibrointi.
 
60 kiloon asti kelan mittari näytti samaa kuin hinauspuntari. Yli sen ilmeisesti kela tuottaa enemmän voimaa kuin mitä mittari näyttää.

Hinauspuntarista todettiin n. 10 kilon virhe mittarin viallisen nollasäädön vuoksi. Todellinen voima oli 10 kg enemmän. Lisäksi kitkakelassa alkunykäys on 5- 10 kg enemmän kun lepokitka muuttuu liikekitkaksi. Siis vaikka periaatteessa puntari tuottaa aina tietyn paineen tietyllä voimalla eikä tilanne muutu mistään syystä, niin mittarien virheet pitää tarkistaa.

Starttitilanne

Ekaan starttin arvattiin ja säädettiin voimaksi 60 kg (tod. 70 kg + lepokitkalisä), jotta liidin varmasti lähtee ilmaan ja nousee hyvin . Tarkoitus oli lisätä 80 kiloon myöhemmin. Löysiä laitettiin normaalisti, kun pitäähän hinurin hiukan kerätä vauhtiakin lähtöä varten, kun tuuli oli aika heikko.

Nykäisy oli kova ja samalla liidin lähti käsistä ja alkoi kaartamaan sivulle täydestä korjausliikkeestä huolimatta. Mikko onneksi vapautti voiman heti ja lasku meni ok pyörilleen ilman vaurioita. Ohjauksen takia ei voinut irrottaa kättä laukaisuun.

Uusi kaksoislaukaisulenkki oli katkennut nykäyksestä etupäästä starttinykäyksessä. Siksi siipi oli noussut pystyyn eikä juuri ollut ohjattavissa suuren kohtauskulman vuoksi. Onneksi voiman rajoitus toimi ja se oli hiukan hallittavissa toisin kuin taittopyorähinauksessa, jossa voima olisi varmaan kohonnut sataan kiloon kiihdytyksessä ennen kuin olisi ehtinyt tehdä mitään. Toisaalta tilanne vastasi aika lailla sitä kun ylänaru irtosi jo ennen starttia toisella yksikankaisella kerran aiemmin.

Nykäyksen vuoksi ei löysiä saa käyttää riippuliitohinauksessa. Jos ei tuule tarpeeksi, on käytettävä dollya tai tarpeeksi hidasta siipeä ja tehokasta nelivetohinuria. Lyhyt ja luaj köysi ei jousta yhtään.

Toisella hinauksella pudotettiin 40 kg (eli 50 kg +lisäys). Sillä lähti ihan reippaasti ilman löysiä. Tuo 50 kg on varmaan ihan maksimi mitä kannattaa juoksustartin alussa käyttää, ettei starttiote karkaa. Mieluummin 40 kg.


Narun katkeaminen

Naru oli ilmeisesti vaurioitunut edellisillä käyttäjillä. n. 400 m korkeudessa se katkesi. Irrotin sen heti, kun sain siiven vetäistyä vauhtiin nyökkäyksen jälkeen. Hinausvoima oli 90 kg ja todellinen ehkä 100 -120 kg. Ei olisi pitänyt katketa silläkään voimalla. Voima oli kuitenkin liikaa koska jarru lämpeni liikaa.

80 kg on varmaan maksimi. Naru on ohutta ja kevyttä ja se kompensoi pienempää voimaa eikä myöskään mene niin mutkalle. Ilmanvastuskin on pienempi.

Irrotuksen jälkeen tuli mieleen, että olisi voinut viedä narun kentän päälle, mutta se oli onneksi myöhäistä. Narun päässä on leija, joka vapautuu, kun voima loppuu ja se on todella tehokas jarru. Olisi voinut käydä huonosti tuon jarruvarjon kanssa ellei olisi ajoissa laukaissut. Riippuliitoon sopii paremmin iso tavallinen jarruvarjokupu, joka ei aukea tuossa tilanteessa. Narun kuljetuksessa pitää tietty olla siinäkin varovainen, ettei se tartu maahan. Metsän yli ei kannata edes yrittää.

Naru meinasi lentää ja pudota tien yli länteen asuinalueelle, ehkä järveen, mutta onneksi jäi puihin kiinni. Siitä Jyrki sain napattua sen alas ja vedettyä pois. Muuten olisi ilma mennyt mukavasti leijaa ja narua etsiessä. Ihan hyvää tuuria välillä.

Nämä ongelmatilanteet kun ennakoi, ei sinänsä ole syytä välttää kitkakelahinausta. Siinä on monia selviä etuja. Lisäksi hinauksen keskeyttämisen helpottamiseksi laitetta pitää vähän muokata, että giljotiini ja vapautuskahvat ovat paremmin käsillä tai pitää ainakin startissa kättä valmiina avaamaan vapautin.

Hyvin aikaiseen kaksoislaukaisuun kannattaa varautua etenkin kun hinaus aloitetaan läheltä.

Siksi se ei niin hyvin sovellu ensimmäisiin koulutushinausiin. Etuna on kyllä se, että etäisyys hinaajasta siipeen jää lyhyeksi ja startin ongelmiin näkee reagoida nopeasti.

1207
Riippuliito / Vs: Riippuliitosauna 1.10
« on: 30.09.2010 20:46:10 »
Ei onnistunut oluen tuonti, kun vihreät ei anna käyttää tölkkejä maassa enää. Kotimaista on silti kylmänä.

Taitaa tosin lauantaina tulla lentopäivä.

Sain Nummelan hinauspuntarin valmiiksi, mutta pitää miettiä siellä toimintaa vähän uusiksi, kun siellä on liikaa siviilejä ja niitten koiria.

Enkä simu vielä ehtii, kamat pitäisi olla olemassa, tein vaan puntarin ensin.


Joka tapauksessa siis pidetään lokakuun alkajaiset muttei kauden päättäjäisiä.

Kysykää koordinaatit, jos eitte muista tai tiedä.

1208
Riippuliito / Riippuliitosauna 1.10
« on: 21.09.2010 19:21:06 »
Ensi viikon perjantaina 18 alkaen taas mun saunassa perinteinen saunailta niille riippuliitäjille, jotka Hki-Meilahteen yltää.

Koordinaatit ja koodit saa multa kysymällä. Voi ilmoittautua etukäteen, mutta viimeistään alaovelta.

Käyn Saksasta hakemassa olutta, joten ei tarvitse raahata sitä mukaan.

Jos olen ahkera, saan varmaan sen simulaattorin kokeiltavaksi, nyt on putket olemassa.


1209
Riippuliito / Vs: Sakkausharjoituksesta varavarjokeikka
« on: 21.09.2010 17:18:13 »
Mun mielestä näytti luupin yritykseltä, kun siipi oli koko ajan vaakatasossa. Mies oli kyllä over wing.

Taitolentoa ei muuten ole missän kielletty, vaikka joskus taisi olla sellaista huhua, paitsi liidinten manuaaleissa ja siten sitä kautta ehkä määräyksessäkin.

Järkikin kyllä kieltäisi luupit, jos sellaista käyttäisi. Varmaan yleisin tapa päästä heittämään pyykit.

1210
Riippuliito / Vs: Sakkausharjoituksesta varavarjokeikka
« on: 21.09.2010 13:35:40 »
Vanha onnetomuustutkinta oli ka Rautavaaralta, mutta en saanut auki OTK:n 97 ja 96 raportteja.

Liidintä ei saa pysäyttää ilmassa. Sivuputkilta tönäisy vastaa lähes laskun lopputyöntöä.

Edes DHV:n testauksessa tehtävää nopeasti kädet eteen tehtävää en haluaisi itse kokeilla.

Lennon aikana pitää olla kaksi kolmesta seuraavasta tekijästä aina voimassa: Korkeutta, järkeä tai vauhtia. Tuossa videossa oli vain yksi voimassa eli korkeus.

1211
Perinteisten osuuksien lisäksi teemana on ensi vuodesta alkavat uudet toimintamallit liidintoiminnassa. Ehkä jopa uusi aiemmasta poikkeava liidinmääräys OPS M2-9 voidaan esitellä, TraFista riippuen.

Joka tapauksessa liidintoimintaan tulee täysin uusi malli, jossa liiton ”poliisin” rooli on jo nyt poistunut ja kerhojen omaehtoinen toiminta ja liiton ohjaava tuki sille korostuu.

Jokainen joka haluaa kehittää lajinsa toimintaa voi jatkossa niin varsin vapaasti tehdä. Ilmailutoiminnan turvallisuus kuitenkin vaatii jonkinlaiset järjestelmälliset raamit ja niitä on jo nyt täysi vapaus kehittää ken haluaa.

Joka tapauksessa kaikki järkevä toiminta koitetaan saada mahdollistettua ja siirrettyä ohjeistuksiin. Tämä muutostyötä voidaan toteuttaa vaikka nyt ja välittömästi, jos tekijöitä löytyy, mikä on ollut pahin este. Säädökset ei juuri mitään estä tai haittaa eikä uutta määräystä tarvitse odottaa.

Tärkein osuus toki edelleenkin on illan sauna- ja kuppilatiima, jossa on aina ennenkin vaihdettu arvokkaita kokemuksia kauden päätteeksi ja suunniteltu yhdessä tulevaa.

Erityisesti toivotaan kerhojen vetäjiä ja kouluttajia paikalle, mutta on selvää, että jokaiselle pilotille löytyy tarpeeksi huvia ja hyötyä. Kuten aiemminkin.

Tarkempi ohjelma valmistuu myöhemmin ynnä tarkemmat paikka ym. tiedot. Laittakaa kuitenkin kalenteriin varaus.


Tiedotan lisää kun asia kehittyy. Toivomuksia ohjelmasta voi mielellään esittää vaikka mulle tai tässä.

Tervetuloa viihtymään

Liidintoimikunnan puolesta
Pekka Vartia

1212
Riippuliito / Lanzarotelle?
« on: 10.08.2010 14:18:54 »
Aurinkomatkoilla oli 20, 27.11 lähtöihin vielä tilaa jonkin verran, paremmin 27 pv lähtöön. Majoitustilanne vähän heikko, bungalow kentän päässä kylää. Aurinkomatkoilla 40 e etu, jos varaa ennen 15.9 tai 60 € jos ennen 15.8, lähdöstä riippuen.
Finnmatkoilla oli 22.11 tilaa. Kannattaa tarkistella itsekin netistä infoa.

Viikon matkoja huonosti, aurinkomatkoilla 4.12.

Hintaluokka 700-800 € + 100 per liidin. Autoon luokkaa 100 € 2 vko.

Löytyykö porukkaa, mulle tai tähän voi vastata ja kertoa toivomuksia.

Edit: Liitin hinnaston. Halvinta ei siinä näy.

1213
Vaaratilanteet / Vs: epäonnistuneet lasku + startti
« on: 20.07.2010 23:04:39 »
Se, että säädetäänkö trimmiä eteen vai taakse, kuin paino kasvaa, riippuu liitimestä.

Mulla piti porata taakse uusi reikä Combatiin, kun aloitin lentämään moottorin kanssa. (+15 kg ja painorajojen ylärajalla). Käyttöohjekirja täais väittä jotain päinvastaista.

Sinänsä trimmillä ei ole niin paljoa merkitystä tuohon tilanteeseen. Vauhtia pitää finaalissa olla kelipäivänä. Lentoasento ja käsien paikka määrää sen kuinka kovaa pystyy lentämään. Vasta pinnassa aletaan hidastamaan. Alaputkelle voi tosiaan jättää ainakin toisen käden. Jos vauhtia on tarpeeksi, vaikka molemmat.

Trimmi vaikuttaa kyllä siihen, että pyrkiikö lasku lässähtämään mahalleen vai nousemaan lopputönäisyssä korkealle.

Itse pidän trimmin aika hitaana, koska sitten ei termiikissä juuri tarvitse työntää, että nousee parhaiten. Liian hidas trimmi taas on ikävä hinauksessa. Mulla kaikki 3 asetusta on aika käyttökelpoisia ja voin valita kelin ja tyylin mukaan niistä minkä vaan.

Mulla ei vauhti johda oskilontiin, vaan sen puute vaikuttaa siihen, että liidin kääntyilee kelissä.

Loppuliuku kannattaa tuoda niin alas, että voi vaikka juosta vauhdin pois ja ainakin saa ensin jalat alle, kun tulee kova lasku. Eikä tuossa tilanteessa vauhti ehdi kiihtyä. Töyssyjen takia itsekin jäin kerran kesällä liian korkealle finaalin lopussa. Ja siten juuri lopussa liidin kääntyi poikittain. Aivan pinnassa on rauhalilsinta ilmaa.

1214
Vaaratilanteet / Takatuulilasku rähmälleen
« on: 04.07.2010 22:33:03 »
Eilen kun oli tyyntä, niin oli jo lähtökohtaisesti valmistauduttava siihen, ettei tuuli osu finaalissa vastaiseksi.

No nin kävi eilen vaikk akoitin katsoa piakan siten, että termiikin mahdolilnen lähtöpaikka olisi laskupaikan takana. Finaalin lopussa kuitenkin maanopeus tuntui turhan kovalta jaloillelaskuun ja ajoin siiten mahalaskun pintaan kun heinäkin oli lyhyttä. Ihan hyvä lasku sellaisenaan. Kierros meni niin kuin ptikin ja osuin tasan maaliin.

Mutta pelto ei aina ole pehmeä. Nyt se olikin halkeillutta savea, eikä polvet tykänneet yhtään.
Sitten vielä huomasin, että polven kohdalla sivussa oli komea viilto. Ilmeisesti joko kivi pellossa tai mittarin kiinnityspultti osui kun leija meni kevyesti nokilleen lopuksi. Kouvolassa ompelivat kymmenen sentin matkalta saumaa kiinni.

Olisihan nuokin ongelmat voinut välttää. Mun lentohousuissa on polviin ommeltu pehmusteet. Mutta oli eri housut.
Polvet ei tykkää kovista kolauksista ja suosittelen kyllä pehmusteita tai suojuksia.

Kentälläkin on paikoin kiviä, joihin voi osua, siksi varsinkin koulutuksessa käytetään suojuksia, kun mahalskuja tulee paljon. Mutta kyllä kokeneempikin voi tarvita polvisuojuksia vaikka kaikki menisi ihan oikein. Itse olisin tarvinnut eilen. Kerholla on niitä lainaksikin.

Samoin liitimessä ei saa olla mitään, mikä voisi tökätä tai naru tarttua. Itse en älynnyt tuosta pienestä ruuvista koituvan mitään riskiä.

1215
Riippuliito / Riippuliidon SM-kisat
« on: 28.06.2010 09:11:08 »
Pidettiin viime viikolla.

Kelit näyttivät olleen aika hyvät, kun pisteitä kertyi paljon ja vähän kaikille.

Tenho sai tuotua kokemustaan esiin ja pääsi neljänneksi.
Mattikin sai yhden päivävoiton ja oli seitsemäs.

Ihan hienoja suorituksia.

Tulokset on Vesan sivuilla:
http://users.jyu.fi/~vesal/riippu/rltuloksia.html

Muuten kisat näytti olleen ihan syyttä aika hyvässä uutispimennossa.

Pages: 1 ... 79 80 [81] 82