Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1201
http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-gen-m/GEN_M1-4_2011.pdf

"Ilmailutoiminnassa kaikista tapauksista, joissa lentoturvallisuus on vaarantunut tai saattanut vaarantua, on ilmoitettava tämän määräyksen mukaisesti. Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."


Tässä ei ole epäselvää, koskeeko se liitimiä. Lisäksi viraston mukaan vain Ilmailulaissa on jako laite/ilma-alus. Viraston määräyksissä ja muissa säädöksissä ilma-alus tarkoittaa aina myös ilmailulain "laitetta".

Valitettavasti kaavakkeet sopii vähän huionosti liitimille, mutta siellä on tietojärjestelmä takana ja mitä tarhansa formaattia se ei huoli.

Ilmoituksista varmaan keskustellaan vielä viraston kanssa, kunhan muu ohjesotku on ohi.
#1202
Perjantaina voi päivällä tuulla tarpeeksi. Ehkä jo huomenna illalla. En viitsisi lähteä tyyneen uusilla kamoilla edes Targetilla.

Miltä jää näyttää?

Ripustuksen kun vielä säädän kohdalleen niin homma on valmis. Ensi viikolla pitää jo käyttää lentokenttiä.
#1203
En hinaisi Vesiksellä 25 rullaus- enkä kiitotiellä. Syy on se, että naru putoaa aika lähelle tornia koneiten ja ihmisten keskelle.

Samoin lamput on iso ongelma. Lyhyt on varmaan liian lyhyt kitkalle.

Joku muu kenttä ehkä.

Räyskälässä on tuplabaanat. Nummelassa on asfalttia myös hallin polulla ja pituus siten riittäisi.

Yhtään vaan ei voi nurmelle mennä, kun ovat pehmeitä. Asfalttien reunoilla on heti nurmea ja lumi menee heti sohjoksi.

Viiikonloppuna ei itse pääse. Pääsiäiseksi voisi viimeistään keksiä jotain. Hyvinkää sopisi silloin oikein hyvin kun käyn siellä muutenkin ja jos baanaa voi käyttää.

Tällä viikolla voisin ehkä kokeilla Laajalahtea Targetilla koneen kanssa.
#1204
Kun tämä aina kuitenkin monia kiinnostaa, niin tiedoksi:

Trafi näyttää uusineen "ansiolento"määräyksiään vastamaan ylemmän tason säädöksiä. Lennätys on nyt ainakin selvästi määritelty kaupalliseksi ilmakuljetukseksi poiketen siitä, mistä on ollut puhetta huhuina ja mm. syystapaamisessa.

Noista kumoittuihin lakeihin perustuvista vanhoista määrätyksistä en tiedä, missä määrin ovat voimassa. Varmaan päivittyvät pikkuhiljaa.

Asiasta en tiedä enempää mikä ei lue näissä papereissa tai EU-normeissa enkä edes sitä. Älkää kysykö.
En tiedä edes, mitä määräyksesaä tarkoitetaan lentokoneella ja mitkä liitimet ovat lentokoneita. Viranominen on neuvontavelvollinen, jos on kysyttävää.

Trike on painopisteohjattu lentokone ilmailulain mukaan, joten se on ainakin selvä asia ja siksi tämä palsta.

Jotenkin pikasilmäilyn perusteella näytti siltä että, jos haluaa tutustuttaa uusia ihmisiä lajiin, jota nämä säädökset koskevat muuten kuin ilmaiseksi tai enintään kustannukset puolittamalla, se kannattaa tehdä esittelykoulutuksena.

http://www.ilmailuhallinto.fi/ops#osa3


Pekka Vartia
#1205
En ehtinyt hoitaa kokouskutsua ajoissa sääntöihin nähden, mutta sauna lämpenee silti pe15.4. Vanhoilla asetuksilla mennään klo 18 alkaen.

Koitetaan jo tehdä suunnitelmaa kesäkauden aloituksesta ja kurssin loppun viemisestä joka tapauksessa.


Taitaa kelirikkoa kestää nyt n. 3 viikkoa, ellei joku tiedä turvallista ja mahdollista hinauspaikkaa. Päivälämmöt on aika korkeita. Lumet lähtee onneksi nopeasti kentiltä.

#1206
Tarvitsen Moskiiton viimeistelyssä pari pallukkaa kontrolleihin. Muuten onkin jo valmis.

Eiköhän löydy sopiva tänään. Täytyy etsiä se narun pään vaimenninkin vielä.

Golfpallo on ehkä turhan painava.
#1207
Ne halkaistavat sopii vain niille, jotka osaa tehdä mahalaskun tasan oikein. Eili liidin lentää suoraan ja juuri pinnassa lopputyöntö. Alaputkelta tai kädet alalanurkissa. Vauhtia ei juuri jää pysäyksessä.
Rajuimmissa tilanteissa, kun on sivuliikettä tai maanpinta vaikea, ne ei välttämättä riitä.

Kokeilin tuota vastaavaa matalalentoa kerran ihan ilman pyöriä ja vastaavin tuloksin.

Mun Targetin speedbarissa olevat halkaistavat on sitten vaan mun omia konelentoja varten. Siinä halkaistava pyörä on kätevä starttivalmisteluissa. Muut saa käyttää ilmakumipyöriä ja suoraa tankoa. Ne ei sovi kuin kokeneille, ja siksi ne asuvat mun autossa eikä tallilla, ellei ne unohdu sinne.


Viime kesänä kokeilin alaputken liukupaloja laskussa ekan kerran ja siiten useammankin. Toimivat nekin, kunhan ei anna tökätä, vaan tönäisee sopivassa kohtaa juuri ennen kosketusta. Myötätuuli/alamäkilaskussa muhkuraisessa ja kivikovassa pellossa tökkäsi vähän liukuessa, mutta onneksi oli tarpeeksi jo vauhtia pois. Mitään ei mennyt rikki, mutta polvet kului vähän. Pyörät on paremmat.
#1208
Jos siipi tosiaan lähtee lentämään takaviistoon, niin silloin giljotiiniä pitää käyttää. Kun naru vetää alaputkesta takaa yhtään, niin vauhtia tulee vedettyä äkkiä lisää ja liikaa.

Kun liitimen näkee läheltä, niin on helpo päästää kaasu ja antaa siiven oieta ja jatkaa hinausta sen jälkeen.

Niin matalissa kuin mitä lockout tulee yleensä, ei voimaa saa oppilashinauksisa säätää liian isoksi. Pilotin mukaan olen käyttänyt 40-55 kg. Kokeneellekaan en laittaisi alkuun 60 kg enempää. Ylempänä siipi on stabiilimpi hinauksessa.

Lyhyt etäisyys on minn mielestäni ehdottomin turvallisuustekijä. Läheltä näkee virheet heti eikä liian myöhään. Sen voi järjestää siten, että taiittopyörltä purkaa kelaa siten, että näkee startin lähempää. Tai siirtää starttia eteen, jos ei ole kelaa käytössä.

Kokemuksesta voin sanoa, että kilometrin päässtä on vaikea ehtiä vaikuttamaan jo srtartista jo lähteneeseen virheeseen. Läheltä voi toimia lähes kuten rukkashinauksessa.

Noita startista suoraan ongelmia esiityy harvoin mutta kuitenkin silloin tällöin. Muutaman olen nähnyt. Kyse on tilastollisuudesta, johon on vaikea vaikuttaa lopullisesti. Puuska, narut väärinpäin, ylempi irti, liian lyhyt alanaru, huono starttiote, liian hidas hinaus,  ...
#1209
Kun katsoo Lahden säälinkistä Pulkkilanharjun tuulidataa, niin ei tarvitse tänäänkään pitkään miettiä, tuuleeko liian kovaa vai ei.

Pohjoisenpuolen tuulet on vielä aina puuskaisempia kuin eteläiset.
#1210
Yleinen keskustelu / Vs: 5.4. lentokuvia
06.04.2011 21:03:25
Oli muuten toisn hyvin tuo Laakkosen lento, kun takana oli vaan 10 matalaa starttia. Edellinekin meni tosin jo hienosti. Opettajan piti tahallaan keskeyttää hyvä lento, kun piti ruveta treenaamaan laskuja. Nyt on tuplasti enemmän ja joutuu varmaan hinamaan viikonloppuna kunnolla ylös. Eilen tuuli yltyi liikaa sellaiseen.
#1211
Nyt kun on tullut kokemusta oppilashinauksistakin, niin täytyy sanoa, että varsinkin ensimmäisissä korkeissa hinauksiissa laite on todella ehdottoman hyvä ja varmasti turvallisempi kuin taittopyörähinaus.

Ei niin tehokas, mutta joustava ja startin näkee läheltä. Hinaus myös vastaa hyvin paljon rukkasstarttia.

Voima ei karkaa vahingossa älyttömän suureksi. Lockout on aika mahdoton tässä vaiheessa jos voima on 50 kg luokkaa.

Jämsän onnettomuuden tyyppinen tilanne on varsin mahdoton saada aikaan.

Aluksi epäilin, mutta ehkä en enää suostu muuten tekemään noita ekoja korkeita.

Täytyy sanoa, että opiston investointi tuli ihan tasan tarpeeseen.


Tästä homma jatkuu jatkoprojektilla, katsotaan onnistuuko rahoitus. Koitetaan tuoda talviolosuhteiden edut keskelle kesää.
#1212
Homma jatkuu kuten ennenkin, mutta nyt kerholla on ooma koulutusorganisaatio. Tosin sama, paitsi Mikko on koulutuspäällikön sijaisena.

Mun henkilökohtainen organisaatio samalla päättää päivänsä.

Jäsenille siis onnistuu kelpparit; uudet, uusinnat ja korotukset lähes milloin vaan.
Lentopäiväkirja pitää olla mukana.

#1213
Joo toimii taas ihan hyvin koko systeemi. 6 ekaa korkeata tuli päivän saldoksi.

Kovaan tuuleen pitää olla tavallinen taittopyränhinauksen jarruvarjo. Löytyy hyllystä, pitää roudata mukaan.

Rukashinaushanskoilla voi kelaa lääppiä, ettei naru singahtele villinä ja vapaana, kun kela on vapautettu.
#1214
Riippuliito / Vs: Uusi siipi Aerokselta
29.03.2011 00:04:42
Näyttäisi täsmäävän mun painon kanssa.

Kuin on lentänyt 13.7 ja 14.2 (sama runko) malleilla, niin arvasin jo aiemmin, että tuo olisi just sopiva.
14.2 oli myös sellainen, että pystyi lentämään tosi hiljaa.

Kärkiväliä enemmän ja kangasta vähemmän, liuku paranee pakosti.

Taitaa olla mun vanha 13.7 olla kesän lopulla kaupan ellei ennenkin. Testilennot onnistuu Vesiksellä kesällä.

Se 13.2 on kai aika vastaava kuin tuo vähän kevyemmälle.
#1215
Trike / Liidinmääräys OPS M2-9
24.03.2011 18:47:36
On lausuntokierroksella.

http://www.ilmailuhallinto.fi/lausuntokierroksella_olevat_ilmailumaara

Ehkä ehtii vapuksi, jos kauheasti ei muutella. Tietääkseni sellaista ei ole vireillä. Viilattiin etukäteen.

Etenkin noitten 2-paikkaisten liitimien eli käytännössä traikkien hyväksynnät on sellaisia, että en oikein nitä tajua, älkää muilta kysykö.
Ovat EU-kieltä. Vastavuoroista tunnustamista ja kilpalurajoitusjuttuja ym. Mutta tarkoitus on tehdä kansalliset vaatimukset niitten selventämiseksi. Jos joku tekee.

Koulutusohjelmia ym. pitäis myös villata uusiin raameihin. Ei tarvitse eikä kannata odottaa kesää.

Määräaikaistarkastuksia ei kuitenkaan enää määräyksessä ole.

Keskustelussa TraFissa kävi ilmi, että ilmeisesti ainakin ne, jotka on joskus hyväksytty Ilma-alusrekisteriin pitäisi kelvata edelleen sellaisinaan luetteloon. Muutostyöt muuttaa tilanteen.


Kiviä kenkään tulee ehkä transponderipakosta MIL-alueilla. Liitto ahkeroi asiassa. Finavialla tuntuu olevan kiire asiassa.
Toivottavasti edunvalvonta tuottaa vieläkin tulosta asiassa.