Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#1186
Jos se lentää ja on alle 70 kg ja siinä voi olla kyydissä, niin kyse on tasan 100 % samasta asiasta ilomailulain ja määräysten kannalta.
#1187
Lentoilmoitukset / Vs: Su 24
25.04.2011 15:42:05
Koitetaan säästää pisteitä sillei että mennään hinailemaan jonnekin taittopyörällä, niin tulee kerralla kunnolla lentoja eikä vaan pari kerrallaan. Päästään sitten päivälentovaiheeseen nopeammin. Nythän lennot on kaikilla jo hyvällä mallilla ja voi alkaa nautiskella maisemista eikä enää tavitse pelätä.

Kunhan tiedetään kunkin päivätoivomukset, niin sovitetaan porukat paikalle. Mulla viikonloput on vaikeita jatkossa ja illat käy paremmin, mutta en ole korvaamaton, kun on muitakin opettajia.

Me opettajat kanssa kerrotaan milloin ja minne mennään, niin voi ilmoittautua mukaan.

Koitan roudata taittopyöräkamat, niitä voisi käyttää Hyvinkäällä.
#1188
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=259872

Kuuden minuutin kohdalla.

Järvet oli vielä sen verran jäässä launataina katseltuna, että projekti joutuu odottamaan vielä Suomessa lentoja hetken.

#1189
Riippuliito / Vs: koulutustahaetaan
25.04.2011 11:33:25
Etelän liitäjät is organising hang gliding instruction at Southern Finland based on Helsinki. We have several instructors.

Now we have 4 students at high flights and we are not able to take more now.

We are planning next course at the end of this summer depanding of the arrival of our new trainer glider. At summer instructors also prefer to fly own flights. We do not get paid salary from instructing.

At summertime instructing is pretty difficult and slow. It is possible at evening 2 hours before sunset and the airfieds are pretty far away. Mornings could be used, but there should be gliders and staff ready after sunrise. Up ti 9:00 it might be possible to fly, if it is sunny. Clouds would help to make the usable time longer, but still the main time gos to travelling.

At summertime this mens taht it will take 10 t0 15 flying evenings to make the course. Not nice to do it from Estonia. At winter we can do it in 7 flyable days.

Flyable means that it may be some hours before we can decide if ithe weather is suitable or not. This means that nothing can be scheduled. This a big reason why it is so difficult to get trainning and why resources are so limited.

One solution is an intensive course as a camp at Lahti or Räyskälä airfield, but it is highly dependent of the weather and other things. Maybe we will do it next year with a more suitable glider.

At winter we can use see and lakes and the whole days is flyable.  This year we could do it in the middle of Helsinki.


As we start to plan the next course, I will inform it here.
Other clubs might instruct at summer, but I do not know about their situation.
#1190
Lentoilmoitukset / Vs: Su 24
25.04.2011 10:55:54
Ihan hyvä ilta. Karit sai lentoja ja kelaopastusta.

Mikko sai ensimmäiset korkeansa ja nyt kaikki on korkeissa hinauksissa.
Pitää vaan siirtyä taittopyörään aina kun mahdollista.

Taittopyörällä lentoja olisi tullut enemmän, mutta tässä vaiheessa koulutusta kela on muuten parempi. On mukava hinata, kun startin näkee eikä tarvitse arvata, pärjääkö oppilas vai ei. Startti ja alku on kutenkin kriittisin vaihe. Yhdellä opettajalla toimiminenkin on siten mahdollista.

Hinaus onnistuu parhaiten kahdessa vaiheessa. N. 5 m matkalla kevyempi kiihdytys ja sitten kaasu tasan täysille. Siten ei keuli.

Tehokkaille liitimille vaan ei starttitapa riitä tyyneen vaan dolly on ehdoton. Tai sitten pidätys sopivilla kiloilla. Tai voima päälle vasta vauhdissa. Vielä on kokeiltavaa.

Seuraavaksi lentokoulutusohjelma menee niin, että ei mennä enää illaksi erikseen kauas kentälle, koska peliaikaa on liian vähän.

Nummelassa ja Hyvinkäälllä voidaan kouluttaa iltalennoillakin, kauempana vain samalla, kun on päivätoimintaa. Mikko ja Mä varmaan liikutaan viikollalkin eri kentillä päivisin lentämässä ja voidaan ottaa koulutuskamat mukaan, jos kyydit muuten saadaa toimimaan. Täällä ilmoitellaan aikeista ellei muuten sovita.

Kamat on taas Haagan tallissa.
#1191
Lentoilmoitukset / Vs: Su 24
24.04.2011 13:28:03
Tänään olisi tosi hyvä koulutuskeli Vesiksellä.
Pääsen Arabiasta liikkeelle noin 15:30-16 ja vain yksi mahtuu mulle mukaan.
Onko muita tulossa?
#1192
Lentoilmoitukset / Su 24
24.04.2011 01:21:43
Huomenna pääsen vasta ennen neljää lähtemään. Voin kouluttaa kitkakelaa taisi kurssia, jos löytyy innokkaita.
#1193
Lentoilmoitukset / Vesikselle la 23
22.04.2011 19:18:02
Koitetaan löytää sopiva kohta hinata. Kitkakelalla on enemmän optioita ja otan sen mukaan. Lahtelaiset pääsee testaamaan samalla.
Juttelin päälikön kanssa ja rullaustie voi olla mahdollinen, jos ei liikaa liikennettä.

Mieluummin kuitenkin käytetään muuta kenttää tuulen mukaan. Uskon, että homma saadaan käyntiin. Muuten en lähtisikään.
Kurssihanauksia päivän päätteksi, päivällä hinataan ketä vaan. Muilta kuin jäseniltä 5 €/kpl.

Otan mukaa leijan, se on parempi varjoliitohinauksissa kuin jarruvarjo.

Pääliköltä viestiä, että laskukierrokset säntillisesti. Liitimiä voi muistaakseni ohjata. Vaikka sitä ei ulkopuolinen aina huomaa.


Lähtö tallilta n. 10:30. Moskiitto on mukana sisällä, joten max 2 mahtuu mukaan. Mikko tulee perästä.

Varmaan samoilla asetuksilla sunnuntai, paitsi etten tule. Ehkä Räyskälä maanantaina.
#1194
Oikeastaan pitää jättää tänään väliin koelennot, kun on liian vähän tuulta. Mikko muistaa mihin tuulta tarvitaan.

Huomenna ja sunnuntaina Hyvinkää tai Vesivehmaa oli varmaan sopivimmat. Jarmolla ja mulla olisi liidin siellä valmiina.
Varjoliitäjille voitasiin esittää ja koulutttaa kitkahinausta.

Vesiksellä vielä lumikasoja ja siis varmasti pehmeää. Rullaustie voisi olla käytössä. Kevyeen tuuleen tuo jarruvarjo varmaan saadaan tulemaan siististi lähelle hinuria. Varjoliitäjille voitaisiin käyttää leijaa, jonka kanssa ei ole ongelmia. Kokeneille riippuliitäjille leijan sokkasysteemi on mahdollinen uudella tavalla toteutettuna.
Taittopyörä ei mielestäni ole kovin turvallinen rullaustiellä.

Selvitän noita kenttäasioita tänään.

Päivällä voitaisiin opettaa uudet pilotit hinaamaan ja illalla koulutusta.
#1195
Torbacka yhtä kaukana. Katto liian matalalla lähempänä.
#1196
Hiuomenna on tasan tyyntä ja hinailu menee hankalaksi.
Miten olisi Nummela- Kiikala välilasku - Nummela. Bensan pitäisi riittää hyvin (n. 90 km). Säästyisi ajoaikaa ja bensaa.
#1197
Käydään varmaan tänään vielä Mikon kanssa tsekkaamassa Hyvinkää.

Pe vähän huono, la-ma onnistuu vaihtelevasti.

La ja su illat näyttää sopivilta koulutuskeleiltä.
#1198
Tietty. Pitää vaan järjestää leikkikehä jostain. Hiekkalaatikot on vähän kosteita vielä.

Ke sateet haittaa kenttien kuivumista. Nurmet on vielä kuitenkin hetken varmaan liian pehmeitä hinurille.

Koko pääsiäinen näyttää muuten aika kivalta ja kuivattavalta keliltä.

To ehkä käyn Hyvinkäälllä päivällä lentämässä ja tsekkaamassa tilanteen, kun käväisen Porvoossa ensin keikalla. Jos näyttää hyvältä, niin roudataan koulutuskamat sinne.

Mikko tarkisti tänään Nummelan.

Saattaa olla, että kannattaa mennä Vesikselle asti, mutta siellä oli vielä lumivalleja tänäänkin. Sulamisen jälkeen paikat on vähän aikaa pehmeänä.

Tuulen suunnat ratkaisee myös paljon. Onneksi myrskyt näyttää olevan ohi.

Kurssilennot on sitten vasta aika illasta termiikin vuoksi. N. 18:30-21 on varmaan aikavälit. Sitä ennen opettajat koittaa lentää itse.

#1199
Lentoilmoitukset / Vs: 16.4. lauantai
17.04.2011 16:21:34
Biltema vai Motonet?
Moottorilennoista riittää puuhaa aina sadepäiviksikin.
Tiima lentoja, kaksi huoltoa.
#1200
"Jos on epäselvää, edellyttääkö tapaus ilmoituksen tekemistä, on ilmoitus tehtävä."