Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Pekka

Pages: 1 ... 73 74 [75] 76 77 ... 80
1111
Yleinen keskustelu / Vs: Kitkakelahinauskin onnistuu taas
« on: 12.04.2011 10:39:39 »
Tarvitsen Moskiiton viimeistelyssä pari pallukkaa kontrolleihin. Muuten onkin jo valmis.

Eiköhän löydy sopiva tänään. Täytyy etsiä se narun pään vaimenninkin vielä.

Golfpallo on ehkä turhan painava.

1112
Vaaratilanteet / Vs: lelupyörät/sukset + pinta
« on: 10.04.2011 22:49:22 »
Ne halkaistavat sopii vain niille, jotka osaa tehdä mahalaskun tasan oikein. Eili liidin lentää suoraan ja juuri pinnassa lopputyöntö. Alaputkelta tai kädet alalanurkissa. Vauhtia ei juuri jää pysäyksessä.
Rajuimmissa tilanteissa, kun on sivuliikettä tai maanpinta vaikea, ne ei välttämättä riitä.

Kokeilin tuota vastaavaa matalalentoa kerran ihan ilman pyöriä ja vastaavin tuloksin.

Mun Targetin speedbarissa olevat halkaistavat on sitten vaan mun omia konelentoja varten. Siinä halkaistava pyörä on kätevä starttivalmisteluissa. Muut saa käyttää ilmakumipyöriä ja suoraa tankoa. Ne ei sovi kuin kokeneille, ja siksi ne asuvat mun autossa eikä tallilla, ellei ne unohdu sinne.


Viime kesänä kokeilin alaputken liukupaloja laskussa ekan kerran ja siiten useammankin. Toimivat nekin, kunhan ei anna tökätä, vaan tönäisee sopivassa kohtaa juuri ennen kosketusta. Myötätuuli/alamäkilaskussa muhkuraisessa ja kivikovassa pellossa tökkäsi vähän liukuessa, mutta onneksi oli tarpeeksi jo vauhtia pois. Mitään ei mennyt rikki, mutta polvet kului vähän. Pyörät on paremmat.

1113
Yleinen keskustelu / Vs: Kitkakelahinauskin onnistuu taas
« on: 10.04.2011 16:25:25 »
Jos siipi tosiaan lähtee lentämään takaviistoon, niin silloin giljotiiniä pitää käyttää. Kun naru vetää alaputkesta takaa yhtään, niin vauhtia tulee vedettyä äkkiä lisää ja liikaa.

Kun liitimen näkee läheltä, niin on helpo päästää kaasu ja antaa siiven oieta ja jatkaa hinausta sen jälkeen.

Niin matalissa kuin mitä lockout tulee yleensä, ei voimaa saa oppilashinauksisa säätää liian isoksi. Pilotin mukaan olen käyttänyt 40-55 kg. Kokeneellekaan en laittaisi alkuun 60 kg enempää. Ylempänä siipi on stabiilimpi hinauksessa.

Lyhyt etäisyys on minn mielestäni ehdottomin turvallisuustekijä. Läheltä näkee virheet heti eikä liian myöhään. Sen voi järjestää siten, että taiittopyörltä purkaa kelaa siten, että näkee startin lähempää. Tai siirtää starttia eteen, jos ei ole kelaa käytössä.

Kokemuksesta voin sanoa, että kilometrin päässtä on vaikea ehtiä vaikuttamaan jo srtartista jo lähteneeseen virheeseen. Läheltä voi toimia lähes kuten rukkashinauksessa.

Noita startista suoraan ongelmia esiityy harvoin mutta kuitenkin silloin tällöin. Muutaman olen nähnyt. Kyse on tilastollisuudesta, johon on vaikea vaikuttaa lopullisesti. Puuska, narut väärinpäin, ylempi irti, liian lyhyt alanaru, huono starttiote, liian hidas hinaus,  ...

1114
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: 9.4. ja 10.4. Lahteen
« on: 10.04.2011 10:59:46 »
Kun katsoo Lahden säälinkistä Pulkkilanharjun tuulidataa, niin ei tarvitse tänäänkään pitkään miettiä, tuuleeko liian kovaa vai ei.

Pohjoisenpuolen tuulet on vielä aina puuskaisempia kuin eteläiset.

1115
Yleinen keskustelu / Vs: 5.4. lentokuvia
« on: 06.04.2011 20:03:25 »
Oli muuten toisn hyvin tuo Laakkosen lento, kun takana oli vaan 10 matalaa starttia. Edellinekin meni tosin jo hienosti. Opettajan piti tahallaan keskeyttää hyvä lento, kun piti ruveta treenaamaan laskuja. Nyt on tuplasti enemmän ja joutuu varmaan hinamaan viikonloppuna kunnolla ylös. Eilen tuuli yltyi liikaa sellaiseen.

1116
Yleinen keskustelu / Vs: Kitkakelahinauskin onnistuu taas
« on: 03.04.2011 13:44:45 »
Nyt kun on tullut kokemusta oppilashinauksistakin, niin täytyy sanoa, että varsinkin ensimmäisissä korkeissa hinauksiissa laite on todella ehdottoman hyvä ja varmasti turvallisempi kuin taittopyörähinaus.

Ei niin tehokas, mutta joustava ja startin näkee läheltä. Hinaus myös vastaa hyvin paljon rukkasstarttia.

Voima ei karkaa vahingossa älyttömän suureksi. Lockout on aika mahdoton tässä vaiheessa jos voima on 50 kg luokkaa.

Jämsän onnettomuuden tyyppinen tilanne on varsin mahdoton saada aikaan.

Aluksi epäilin, mutta ehkä en enää suostu muuten tekemään noita ekoja korkeita.

Täytyy sanoa, että opiston investointi tuli ihan tasan tarpeeseen.


Tästä homma jatkuu jatkoprojektilla, katsotaan onnistuuko rahoitus. Koitetaan tuoda talviolosuhteiden edut keskelle kesää.

1117
Homma jatkuu kuten ennenkin, mutta nyt kerholla on ooma koulutusorganisaatio. Tosin sama, paitsi Mikko on koulutuspäällikön sijaisena.

Mun henkilökohtainen organisaatio samalla päättää päivänsä.

Jäsenille siis onnistuu kelpparit; uudet, uusinnat ja korotukset lähes milloin vaan.
Lentopäiväkirja pitää olla mukana.


1118
Yleinen keskustelu / Vs: Kitkakelahinauskin onnistuu taas
« on: 30.03.2011 23:47:37 »
Joo toimii taas ihan hyvin koko systeemi. 6 ekaa korkeata tuli päivän saldoksi.

Kovaan tuuleen pitää olla tavallinen taittopyränhinauksen jarruvarjo. Löytyy hyllystä, pitää roudata mukaan.

Rukashinaushanskoilla voi kelaa lääppiä, ettei naru singahtele villinä ja vapaana, kun kela on vapautettu.

1119
Riippuliito / Vs: Uusi siipi Aerokselta
« on: 28.03.2011 23:04:42 »
Näyttäisi täsmäävän mun painon kanssa.

Kuin on lentänyt 13.7 ja 14.2 (sama runko) malleilla, niin arvasin jo aiemmin, että tuo olisi just sopiva.
14.2 oli myös sellainen, että pystyi lentämään tosi hiljaa.

Kärkiväliä enemmän ja kangasta vähemmän, liuku paranee pakosti.

Taitaa olla mun vanha 13.7 olla kesän lopulla kaupan ellei ennenkin. Testilennot onnistuu Vesiksellä kesällä.

Se 13.2 on kai aika vastaava kuin tuo vähän kevyemmälle.

1120
Trike / Liidinmääräys OPS M2-9
« on: 24.03.2011 18:47:36 »
On lausuntokierroksella.

http://www.ilmailuhallinto.fi/lausuntokierroksella_olevat_ilmailumaara

Ehkä ehtii vapuksi, jos kauheasti ei muutella. Tietääkseni sellaista ei ole vireillä. Viilattiin etukäteen.

Etenkin noitten 2-paikkaisten liitimien eli käytännössä traikkien hyväksynnät on sellaisia, että en oikein nitä tajua, älkää muilta kysykö.
Ovat EU-kieltä. Vastavuoroista tunnustamista ja kilpalurajoitusjuttuja ym. Mutta tarkoitus on tehdä kansalliset vaatimukset niitten selventämiseksi. Jos joku tekee.

Koulutusohjelmia ym. pitäis myös villata uusiin raameihin. Ei tarvitse eikä kannata odottaa kesää.

Määräaikaistarkastuksia ei kuitenkaan enää määräyksessä ole.

Keskustelussa TraFissa kävi ilmi, että ilmeisesti ainakin ne, jotka on joskus hyväksytty Ilma-alusrekisteriin pitäisi kelvata edelleen sellaisinaan luetteloon. Muutostyöt muuttaa tilanteen.


Kiviä kenkään tulee ehkä transponderipakosta MIL-alueilla. Liitto ahkeroi asiassa. Finavialla tuntuu olevan kiire asiassa.
Toivottavasti edunvalvonta tuottaa vieläkin tulosta asiassa.

1121
Yleinen keskustelu / Vs: Saunailta 25.3. Kevätkokous 15.4
« on: 22.03.2011 21:37:23 »
Yhdistys on siiten myös hyväksytty liitton ja laskun maksun jälkeen homma on valmis.

Paikka on siis mulla himassa eli kerhon osoitteessa ja osoitetiedot kerhon sisäisellä puolella tai kysymällä.

18 voidaan aloittaa ja 20 mennessä on syytä olla paikalla, kun sauna alkaa.

Koodilukko, puhelimella tms. viestillä aukeaa.


Lauantai näyttää vielä lentopäivältä, mikä voi leikata loppupäästä aikataulua.
Lauantaina voisi keskipäivällä nykiä korkeita, kun ilma menee ehkä taas sekaisin. Kylmä ilma, aurinko ja kova tuuli ei oikein tasmää koulutuksen kanssa.

Hallitus näyttäsi olevan paikalla ja voidaan hyväksyä uusiakin jäseniä samalla.

1122
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: 20.3. sunnuntai
« on: 21.03.2011 17:16:11 »
Päivästä yhtenä kokemuksena on se, että aurinko saa kyllä kovalla tuulella ilman aika hyvin sekaisin iltäpäivällä jo tähän aikaan vuodesta. Se, että tuuli luoteesta mantereen yli paljon kovampaa kuin ennuste, lisäsi vaikeusastetta selvästi ja liikaakin.

Täytyy ennakoida paremmin olosuhteita.

Saattaa olla, että pitää siirtyä hyödyntämään paremmin aamuja ja iltoja, ellei ole pilvistä.
Neljän jälkeen valoisaa aikaa on ihan kivasti jo kun tulee kesäaikakin ja arkenakin ehtii nyt. Tällä viikolla tosin tuuliennusteet näyttää ylittävän rajat ja mulla on tosi kiire töissä, joten tuskin onnistuu tällä viikolla.

Jäät menee merellä äkkiä huonoksi, joten pitäisi käyttää kaikki tilaisuudet. Järviä pitää selvittää.


1123
Yleinen keskustelu / Saunailta 25.3. Kevätkokous 15.4
« on: 18.03.2011 23:32:34 »
Eli perinteinen saunailta Hki-Meilahdessa lähellä talvilentopaikkaa mun ja kerhon toimistolla. Nyt oikein ry:n puitteissa.

Klo 18 alkaen. Sauna klo 20 - 21:30

Vanhat, uudet ja etelän riippuliitäjät mukaan. Rajallisesti voiteluaineita ja janoa yllyttäviä kiinteitä aineita.


Kevätkokous sopisi parhaiten samoilla asetuksilla pe 15.4.

Pysy taajuudella

1125
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Sunnuntai 13.3
« on: 13.03.2011 23:23:26 »
Pilvet maassa, mutta hyvä treenipäivä. Kun on hyvät olosuhteet ja oppilaat, homma sujuu.

Tyyntyminen loppupäivästäkin oli oikeastaan oli hieno juttu. Saatiin tosi pitkiä lentoja ympäri aluetta.
Ja Niina sai samalla testattua uuden siiven ja valjaat.

Tästä on hyvä jatkaa täydennetyllä kalustolla.

Erityiskiitokset Sepolle viikonlopun panoksesta.

Pages: 1 ... 73 74 [75] 76 77 ... 80