Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Pekka

#106
Lentoilmoitukset / Kärkölä 13.5
13.06.2020 00:11:49
Huomenna tosi hyvä keli.

Jeren kansa tallilla 10:00, muitakin mahtuu
#107
Päivittyvää tietoa voi saada:

http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=17209.0

https://kiikalanlentokeskus.fi/

Pitää joku päivä tai ilta käydä tutustumassa Nummelan nykytilanteeseen.
Hyvinkää varmaan on ihan sama kuin ennenkin eli ainakin arkisin varmaan mahtuu hyvin mukaan.
Vesivehmaa, Kärkölä ja Isolähde on vähän kauempana mutta kai normaalisti käytössä.

#108
Pulinajakso / Kiikalan kenttämäksut
01.06.2020 11:50:44
Kiikalassa on tänä vuonna alkanut käytäntö kenttämaksujen perimiseksi.

Paikalla toimivat yhdistykset lienevät vastuussa siitä, että hinaukset kirjataan ja maksut tilitetään kenttäsäätiölle.
https://kiikalanlentokeskus.fi/wp-content/uploads/2020/02/EFIK_pysyvaismaaraukset.pdf
Kohta 110.1

Yksittäisen hinauksen hinta on 1,75 €

https://kiikalanlentokeskus.fi/hinnasto/

On ollut puhetta 50 € kausimaksusta liitäjille, mutta sitä ei ole hinnastossa.
Tarkistan vielä asian.

Etelän liitäjät perii jatkossa maksut hinattavilta ja tilittää ne säätiölle.
Kenttämäksut ei sisälly vuosihinausmaksuun.

Pääkiitotietä levennetään kesällä ja siitä voi aiheutua haittaa toiminnalle.

Treenilentoihin täytyy selvitellä muita, lähempiä lentopaikkoja, jottei maksu vähennä tarvittavaa treenaamista.
Treenilennot kannattaa silloin tehdä lähempänä ja käyttää Kiikalaa vaan matkalentoihin.
Esim. Hyvinkäällä ainakin voi hyvin lentää iltaisin kun on tyhjempää.

ESV:n jäsenille etenkin on Kärkölän liidinkenttä ja jäsenyys hyvä valinta.

Moottorilento ei ole Etelän liitäjien järjestämää toimintaa eli siitä ovat pilotit itse suoraan vastuussa säätiölle.








#109
Päivä oli tosiaan aika ennusteen mukainen Jerellä ylin kohta 2300 m MSL.
Tosin ennuste heikkeni joka päivä.

Paljon oli laskevia kentän alueella. Eka jäi sen takia kanalennoksi ja kruununa vasen käsi kipuili lujaa laskuasennossa.

Toisella sentään puoli seitsemän paikkeilla vähän kellui kun keli tasaantui.

Ehkä olisi ylöspäinkin päässyt, mutta mittarin akku oli kaputt jo hinauksessa.
Sikäli 15 minuuttia oli ihan hyvä suoritus ilman mittaria pelkällä näppituntumalla.
Tilasin uudet akut Compeoon. Oli ne yli 10 v. vanhat. Toivottavasti tällä viikolla saan vaihdettua.

Viikonloppuna ei nyt vielä näytä hyvältä.
Ensi viikon jälkeen pitäisi olla milloin vaan vapaus lähteä duunin puolesta.
Laskuja pitäisi päästä treenaamaan.
Mieluiten Nummelaan, jos sinne vaan mahtuu. Malmi taitaa vielä olla toiminnassa.

#110
Edelleenkin näyttää kahden kilometrin pilvikorkeutta ja kevyttä ppohjoistuulta.

paljon parempaa matkalentokeliä ei voi toivoa.

Onko muita kuin Jere tulossa?
#111
Todella hyvä ennuste.
En muista viime vuodeltakaan yhtä hyvää.

Olisi voinut kauden aloittaa vähän kesymmässäkin kelissä, mutta ei ollut sopivaa.
Tuulen pitäisi olla kuitenkin riittävä hyviin laskuihin keskelle kenttää vaikka.
#112
Vapun jälkeen voidaan aloittaa koulutusta.
Ainakin Kiikalassa lentojen pitäisi onnistua.
Siellä on aluksi vaan etelä-pohjoissuunnat sopivia. Ehkä itäkin mutta lyhyt väli.

Nummela on muuttunut niin paljon, että pitää käydä paikalla.
Pohjois- ja länsipäät voi olla vapaina.
Koitan selvittää muitakin paikkoja. Hyvinkää on liian ahdas.

Maakäsittelyä voisi tehdä joku päivä meren rannalla ja siitä voisi aloittaa.
Esim. Hietalahdessa taitaa olla vähän alamäkeäkin.
#113
Sade siten tupsahti tietty väliin.
Viikon päästä voisi yrittää uudestaan.
#114
Sade-ennuste tupsahti. Illasta näkee miten sade ja tuuli osuu.
#115
Ollut aika kylmää pohjoistuulta eli äkäistä keliä, joten ei ole tehnyt mieli lentokautta aloittaa.
Koronakin on jo hallinnassa.

Sunnuntaiksi ennustaa Kiikalaan aika sopivaa 3 metrin tuulta ja aika pilvistä.
Eli juuri sopivaa treenikeliä aloittaa kausi pitkän tauon jälkeen.
Myös kenttätoimintaa ja hinauksia olisi hyvä palauttaa mieleen rauhassa.

Löytyykö porukkaa?
#116
Uuden siiven mukaan ei ehtinyt uusi varaosatilaus.

Onko kellään tarvetta sivuputkille, vaijereille, latan päille tms. kulutusosille?

Voisi yhdistää postituksia.
#117
Pääsiäisen kelit ei osu kohdalleen, mutta ensi viikko näyttää ihan hyvältä
Nyt kannattaa virittää kamat kuntoon Pääsiäisenä.

Kentällä voi olla tarpeeksi väljästi niin ei tartu pöpöt.
Taisin itse saada jo ton koronankin kärsittyä pois.
#118
Samaan lastiin ei enää ehdi, mutta pian kun tilaa Combatin, saa 500 euron lahjakortin tarvikkeisiin.

Olen itse lentänyt C:llä pari-kolme vuotta ja suorituskyky parani kyllä selvästi ja paino putosi paljon samalla.
Alumiiniversioon saa myös hyvän tavallisen alennuksen tuon lisäksi. C:stä ei viimeksi ainakaan paljoa irronnut prosentteja.

http://www.aeros.com.ua/news.php?lang=english&id=450
#119
http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=17056.msg71653;boardseen#new

Luulisin että tämä ei ole vain varjoliitäjille, koska SUIO järjestää sen eli trike/riippuliitäjille se myös soveltuu.

Kentille tulee täyttä ja radion tarve lisääntyy kun/jos Malmi menee kiinni.
#120
No nyt alkaa näyttää siltä että lähialueen jäätilanne ei parane tarpeeksi.
Eipä tarvinnut vaihtaa hinuriin piikkipyöriä.

Mutta kunhan lentokenttien nurmikot kestää ajelua, niin niitä voi käyttää.
Luultavasti viimeistään huhtikuun puolella, varmaan aiemminkin.