Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - Jarmo

#391
Nyt näyttäisi Seedwingsin sivuilta löytyvän paljon lisää tietoa.
#392
Nyt näyttäisi tulevan uusia siipiä kuin sieniä sateella. Aeros on päivittänyt vanhan kunnon Targetin liukkaammalla kolmiolla, kevyemmillä putkilla ja hienommilla latoilla. Uusi siipi kulkee nimellä Fox.

A-I-Rilta on tulossa myös uusi kiinteäsiipinen. Yksityiskohdat on vielä hämärän peitossa, mutta ilmeisesti se on kevyempi ja (vielä) helpompi lentää kuin aikaisemmat ATOSit. Videoita löytyy täältä ja keskustelua Oz Reportista ja Hanggliding.orgista.

#393
Trike / Vs: Pikkutrike
09.03.2011 21:16:54
Quote from: Pekka on 09.03.2011 21:12:14
Älkää kysykö onko se ilma alus vai jalolta lähtevä laite. En vaan tiedä.
No sitten se on ainakin nimetty kuvaavasti :D
#394
Yleinen keskustelu / Sääjuttuja
09.03.2011 20:19:03
Nyt voisi olla taas hyvä hetki vilkaista sääennusteita, kun torstaiksi on ennustettu myrskytuulia. Lentosäästä näkyy hyvin, miten matalapaine kulkee Suomen yli sateineen ja tuulineen. Norjan länsipuolella hengaa toinen mokoma, ja nämä kaverukset tekevätkin Pohjois-Ruotsin päälle heikkotuulisen alueen, vaikka kaikkialla muualla puhaltaa ihan huolella.
#395
Siinähän piti olla myös se piippari, mistä kuulee kelan pyörimisnopeuden... mikähän sen tilanne on? Kuvittelisin että se helpottais kelan nopeuden hahmottamista ja säätämistä, jos voi pitää silmät mittarissa, eikä tartte katella kelan pyörimistä.

Tuli tuossa myös mieleen, että vois jeesata liitimen tuomista takaisin matalien hinausten jälkeen, jos olis aisa speedbarin ja mönkijän koukun välissä. Sillon pystyis helposti säätämään siiven kulmaa etuvaijereista, eikä liitimen pitäis päästä karkaamaan niin helposti.

Liitteenä geneerinen kitkakelaopas joka löytyi netistä.
#396
Trike / Pikkutrike
09.03.2011 18:16:55
Tää rupee olemaan jo melkosen pieni ja kompakti vekotin. Vielä jos siiven sais vähän pienempään pakettiin... :)

#397
Hienoa! Sitten kun siihen sais vielä vähän paremman jäähdytyksen, että uskaltais hinata korkeammilla paineilla. Valmistaja kyllä lupaa sille jarruhihnalle elinikäisen takuun, mutta rummusta ei oo mitään puhetta ;)
#398
Noniin, nyt on sitten ensimmäinen oppitunti opittu. Liian kovalla kelillä ei lennetä ;) Mun tulkinnan mukaan huomenna on ihan yhtä tuulista kun tänäänkin, mutta toki tilanne kannattaa tarkastaa vielä myöhemmin. Nyt kun tiedetään, että tuulee kovaa, niin kannattaa käydä katsomassa miltä sääennusteet näyttää tänään, niin osaa tunnistaa vastaavan kelin ensi kerralla, kun se tulee vastaan. Käytännössä talvella yksikankaisella liitimellä ei ole asiaa ilmaan paljonkaan yli 5 m/s tuulessa.

Uusien oppilaiden kannattaa käydä hankkimassa tunnukset Finavian ilmailusäähän. Siellä kysytään pilot's license ID:tä, mutta kuulemma sen suhteen ei olla kovin tarkkoja, joten siihen voi tarjota vaikka vakuutusnumeroa SILlin jäsenkortista, tai jotain muuta vapaavalintaista numerosarjaa. Sieltä Surface-ennuste antaa todella hyvän kokonaiskuvan säätilanteesta. Sen lisäksi käytän itse Ilmatieteenlaitoksen paikallisennustetta. Se näyttää tuulen suunnan ja voimakkuuden aika luotettavasti. Sään arviointi on olennainen osa turvallista lentämistä, ja sen lisäksi se säästää hukkareissuilta kentälle. Ennusteiden luotettavuus vaihtelee tilanteesta riippuen alle päivästä muutamaan päivään, joten jos aikoo viikonloppuna lentämään, niin kannattaa ruveta seuraamaan ennusteita viimeistään torstaina.
#399
Pulinajakso / Ultra-Teamin keskustelu
03.03.2011 23:19:25
Ultra-Teamin keskustelualueet on poistettu UT:n hallituksen pyynnöstä. Jos joku kaipaa vielä viestejään, niin kannattaa ottaa allekirjoittaneeseen yhteyttä.
#400
Etelän liitäjät on lisätty 1.3 yhdistysrekisteriin, varasto on hankittu ja uusien pilottien koulutus alkaa sään salliessa ensi viikonloppuna. Toivottakaa tervetulleeksi Suomen nuorin liitokerho :)

Muokataan vielä sen verran sekaannuksen välttämiseksi, että lajeina on siis riippu- ja varjoliito sekä painopisteohjatut ultrat. Lisää infoa tullee kunhan saadaan toimintaa paremmin käyntiin.
#401
Seedwings Europe näyttäis pukanneen uuden DHV-2-siiven ulos. DHV:n tietokannasta löytyy Crossover 14 ja 15. En onnistunu vielä löytämään arvosteluita tai muuta tarkempaa tietoa. Olis mielenkiintoista ainakin tietää, miten suorituskykinen se on muihin saman luokan siipiin verrattuna...
#402
Riippuliito / Uusi siipi Aerokselta
07.02.2011 23:53:45
Aeros on julkaissut uuden mallin Combat-sarjan siivestä. Combat 13.5 GT:ssä on vakiona korkeusvakaaja, ja sen sivusuhteeksi on saatu huima 8.5. (WW T2 7.3-7.4, Icaro Laminar 7.3-7.9, Moyes Litespeed RS 7.7) Valmistajan mukaan liidin liukuu todella hyvin, ja vakaajan ansiosta sprogeja on saatu laskettua matalammalle kuin aikaisemmin. Myös ripustuspistettä voi siirtää lennon aikana. Vaikuttaa aika mielenkiintoiselta paketilta. Jos tuo ei ole ihan rekka kääntää, niin voisi olla aika kova siipi! :)
#403
Kiitos Olavi! Hyvä tietää! Porlammilla oli kuulemma tänään myös porukkaa, ja muutamia lentojakin tuli, vaikka keli oli puuskaista.
#404
Kannattaa käydä kattomassa Toni Rosendahlin ylläpitämää urheiluilmailu.comia. Kaveri ei pidä paljon meteliä itsestään, mutta sivusto on täynnä tiukkaa asiaa moottoroidusta riippuliidosta.
#405
Täällä on vielä pari uutta kuvaa. Näyttää aika high techiltä, ja hintakin tulee varmaan olemaan aika suolainen, mutta toisaalta noi nykyiset lentomittaritkin on aika kalliita, joten tämmöinen voi olla ihan hyvä vaihtoehto - sitten joskus ;)