Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Jarmo

#41
Jämin Riippuliitäjät järjestää Riippuliidon SM-kilpailut Jämillä 7.6.2015-13.6.2015.

Kisamaksu on ennakkoilmoittautuneille 180 Eur ja jälki-ilmoittautuneille 210 Eur ja ennakkoilmoittautuminen päättyy 30.5.2015.

Virallinen kutsu löytyy Jämin liitäjien sivulta
#42
Kävin lentosääntöseminaarissa, missä Trafin ja Finavian edustajat kävivät lentosääntöuudistusta läpi. En osaa tehdä siitä kovin kattavaa postausta, koska muutoksia on paljon, mutta yritän pureskella asioita ja laittaa riippuliito.nettiin jotain lennonsuunnittelua helpottavia juttuja kevään aikana.

Tärkein pointti on varmaan se, että koko ilmatila on mennyt uusiksi, kaikki rajat ovat muuttuneet ja vanhoilla kartoilla ei tee mitään. Uudet systeemit on opeteltava ennen kuin lähtee kikkailemaan ilmaan.

Valitettavasti tarvittavat tiedot ovat netissä todella hajallaan, ja kaikkiin tietoihin viitataan niiden lyhenteillä, joten jos et tiedä mitä olet etsimässä, et löydä sitä. Esimerkiksi kartta voimassaolevista TSA-alueista löytyy täältä: https://ais.fi/C/palvelut Jos mietitte että mistä, niin se on tuossa Muut palvelut -> AUP-linkin alla. AUP-kartta ei ole välttämättä ajan tasalla, koska TSA-alueiden varauksia voidaan lopettaa pitkin päivää, mutta se muutos näkyy vain AUP-listassa eikä kartassa. Jos haluaisi nähdä seuraavan päivän tilanteen kartalta, niin ei näe. Ne tiedot voi katsoa vaan PDF-listauksesta. Siinä listauksessa kellonajat ovat UTC:nä ja FL030 ei muuten tarkoita lentopintaa 030 vaan 3000 jalkaa merenpinnasta, mikä kuulemma on laitettu lukuohjeeseen. En tiedä missä se lukuohje tosin on. Silläkin on varmaan joku lyhenne?

TSA-alueet ovat siis uusia armeijan alueita, joihin ei ole mitään asiaa jos ne ovat aktiivisia. Paitsi jos sinne on D-alue varaus. Niiden alaraja on talvella 3000 ja kesällä FL65, paitsi silloin kun se on matalampi. Niiden kanssa muuten pitää olla tarkkana, koska aktiivinen TSA-alue voi blokata myös lentämisen muuten vapaassa ilmatilassa. Aluelennonjohdolle olisi myös hyvä ilmoittaa jos lentää aktiivisen TSA-alueen alla, koska muuten voi saada hävittäjästä niskaan.  Nehän voivat koukata myös vapaan ilmatilan puolelle.

D-alueet taas ovat entisiä purjelentoalueita, mutta sen lisäksi ne voivat olla vaara-alueita. Osa niistä on voimassa 24H/vrk, jolloin ne eivät näy NAV WRNG-kartalla, koska ne eivät ole vaarallisia. Vain osan aikaa voimassa olevat alueet sen sijaan näkyvät sillä kartalla. Se on kuitenkin eri kartta, kuin tuo AUP-kartta, jossa on siis TSA-alueet.  TRA-alueiden kartta on myös Finavian sivulla, mutta siihen joutuu värittämään voimassa olevat alueet itse.

Ilmailukarttoja ei edelleenkään ole netissä. Ei kai se ole niin tärkeää, että kaikilla on oikeat ja ajantasaiset tiedot helposti käytettävissä? Ai niin, ja jos joku ihmettelee paperikartassa, että miten eri alueet erottaa toisistaan, niin katsokaa mihin suuntaan punaiset vinoviivat osoittavat.

Jos tämä kaikki tuntuu vaikealta, ja tuntuu että ei ole aikaa selvittää tarvittavia asioita, niin "ei ole varmaan aikaa sitten lentämiseenkään." Palautetta tästä kaikesta on kuulemma kuitenkin tullut todella paljon, sitä on toimitettu eteenpäin, ja joillekin asioille ollaan ehkä tekemässä jotain, jos on resursseja ja aikaa ja rahaa.

Kooste tärkeistä linkeistä löytyy yllättäen Trafin sivulta: http://www.trafi.fi/ilmailu/lennonvarmistus_ja_ilmatila/ilmatilan_kokonaisuudistus
Finavian sivulta löytyy myös koulutuspaketti, mutta en ole uskaltanut edes katsoa sitä: https://ais.fi/ais/ilmatila2014/

Jos vielä lentopäivän aamuna tuntuu epäselvältä, että missäs sitä tänään saikaan lentää, niin ainoa tapa olla varma on soittaa suoraan aluelennonjohtoon. Esityksessä mainittiin useampaan kertaan, että sieltä saa tietoja, joten kannattaa tallentaa numero puhelimen pikavalinnaksi.
#43
Lentoilmoitukset / Norjaan?
05.03.2015 15:59:37
Mulla on ollu tarkoitus käydä hakemassa uusi siipi Norjasta, ja siinä ohessa viettää pari päivää Vågåssa opettelemassa sillä lentämistä. Tsekkailin tarkemmin yhteyksiä, ja huomasin että sinne on tukholmasta 9h ajomatka, joten parin lentopäivän takia ei viitsisi lähteä.

Joten kiinnostaisko muita lähteä kesällä vaikka viikoksi Norjan Vågåån lentämään. Siellä on helppoja rinnestarttipaikkoja ja isoja laskualueita, ja pääsee vielä lentämään vuoristo-olosuhteissa. Maisemista voi ottaa mallia vaikka tästä videosta.

Täältä löytyy tarkempia tietoja Vågån lentokeskuksesta. Majoitus järjestyy bed&breakfastina ja sinne voi myös leiriytyä.

Niin joo, kuten täällä toisessa ketjussa mainitsin, sieltä voisi saada tuliaisiksi kotiin myös Exxtacy-kiinteäsiipinen reilulla tonnilla. En tiedä sen kunnosta sen enempää, mutta voin selvittää tarvittaessa.
#44
Jos jollain lojuu nurkissa ylimääräinen Flymaster GPS SD, niin ottakaapa yhteyttä. Myös nopeusanturi (Flymaster TAS) kiinnostaa.

email: jarmo piste lahtiranta ät iki piste fi
gsm: 044 viis yks viis 1554
#45
Lentoilmoitukset / Rinteeseen
18.02.2015 11:25:21
Pitänee ruveta katselemaan taas säätietoja sillä silmällä. Vesijärvellä pitäisi ainakin olla jäätä, eli voisi olla mahdollisuus päästä lentämään rinnelentoa Lahden hienoissa maisemissa.
#46
Kiinteäsiipiset riipparit on pyöriny jo useamman vuoden mielessä, mutta nyt tuntuu että olisi aika päivittää kalustoa ja hankkia oma ATOS. Olen hankkimassa nimenomaan Atoksen, koska sen valmistaja on edelleen olemassa ja kehittää siipiä edelleen. Ajattelin hankkia käytetyn siiven Saksasta, ja nyt tiedustelenkin, että onko muilla vastaavaa kiinnostusta? Ties vaikka saataisiin jotain logistiikkaetuja, jos meitä on enemmän. Muutenkin kokemuksia uudesta siivestä olisi mukava jakaa.

Tästä linkistä pääsee suoraan DHV:n käytettyjen palstalle. Tällä hetkellä siellä näyttäisi olevan yksi ATOS C hintaan 2500e ja ATOS S hintaan 2000e. Kevyemmälle kaverille tuo S voisi olla aivan loistava peli. Jos saksankielentaito on yhtä heikko kuin allekirjoittaneella, niin ainakin Chromium-selain osaa kääntää sivun suhteellisen hyvin ymmärrettäväksi englanniksi.

Jos "kiinteäsiipinen" ei ole tuttu termi, niin se tarkoittaa siis siivekeohjattua riippuliidintä. Ne ovat jonkin verran painavampia ja monimutkaisempia kuin mastottomat riipparit, mutta ilmassa niiden suorituskyky on huomattavasti parempi, ja lentäminen on silti todella helppoa.
#47
Jämijärven onnettomuuden tutkintaraportti on valmistunut ja liitteenä.

QuoteOnnettomuuden syy:
Käytettävissä olevien tietojen perusteella onnettomuuden syy oli liitimen ajautuminen sivuun hinauslinjalta ja joutuminen lock-out -tilaan.
Myötävaikuttavina tekijöinä olivat ohjaajan vähäinen viimeaikainen lentokokemus sekä ohjaajan käyttämän liitimen vaativuus.
Tutkintaraportista pistää silmiin kohta:
Onnettomuuslento oli ilmeisesti lentäjän ensimmäinen lento kuluvana kautena, joskin ainakin kerran hän oli kuuleman mukaan kasannut liitimensä sillä lentämättä keväällä 2014 Kauhajoella.
Kuulemisten perusteella lentäjä jännitti silmin nähden ennen lentoa, mikä osaltaan antaa viitteen vähäisestä viimeaikaisesta lentokokemuksesta.


Olen nähnyt itsekin välillä sitä, että liidin kasataan, mutta silti jää lentämättä, tai lennetään yksi lento joka hirvittää sivullisia. Tässä on jokaisella nyt peiliin katsomisen paikka. Jos lentäminen pelottaa, startit tai laskut eivät oikein onnistu, tai lentoja tulee vain muutamia vuodessa, niin harkitkaa hyvät ihmiset helpomman siiven hankkimista. Nykyään mastolliset intermediate-siivet ovat todella mukavia lennettäviä mastottomaan raaseriin tottuneelle. Suorituskyky on toki hieman huonompi, mutta kelipäivänä ylhäällä pysyy intermediatella siinä missä mastottomallakin. Marginaalisissa oloissa pienempi vajoama saattaa toki olla ratkaiseva, mutta toisaalta useamman hinauksen ottaminen ei ole ongelma, kun startit ja laskut ovat mukavampia.

Jos olet taas ostanut heti kurssin jälkeen intermediaten, ja sekin tuntuu liian haastavalta, niin kannattaa laittaa se hetkeksi syrjään, ja lentää yksikankaisella tai helpolla kaksikankaisella. Pääasia että saa turvallisia ja mukavia lentoja. Silloin tulee lennettyä ja taidot pääsevät kehittymään.

Hinnankaan ei pitäisi olla ongelma. Käytettyjä uuden veroisia siipiä saa hämmentävän halvalla. Kannattaa katsella vaikka ruotsalaisten http://flysale.biz/ kauppapaikkaa, tai jättää tänne foorumille ostoilmoitus. Meidän kerholaiset ovat saaneet todella kovia tarjouksia etsiessään uutta (käytettyä) siipeä.

P.S. Vaihdoin itse muutama vuosi sitten La Mouette Toplessista Aeros Discukseen enkä ole katunut sitä päivääkään.
#48
Riippuliito.net-sivusto siirretään lähipäivinä uudelle palvelimelle, joten ei kannata säikähtää, jos jotain on hetken aikaa rikki :)
#49
Lentoilmoitukset / Lanzarote
02.09.2014 12:04:13
Lanzalle lienee taas lähdössä jonkinlainen revohka porukkaa katkaisemaan pahinta kaamosmasennusta. Ajankohta on varmaan jossain marras- joulukuun vaihteessa. Ilmoittautukaahan jos haluatte mukaan.

Lanzalla pääsee lentämään sekä rinteessä että termiikissä, ja paikan kruunujalokivi on Famaran 600m korkea ja 30km pitkä rinne. Lentämisen lisäksi siellä on hyvät mahdollisuudet mm. purjelautailuun, kiteilyyn ja pyöräilyyn.

Playing with clouds at Lanzarote on Vimeo
#50
Jouduin keväällä viemään purjeen korjattavaksi. Tässä on lyhyt yhteenveto keikasta - jos siitä vaikka olisi jollekin muulle hyötyä purjerikon yhteydessä.

Minulla hajosi siis viime talvena Discuksesta pitkä vetoketju vasemmasta siivestä. Siitä meni pilalle vaan muutama hammas, mutta se riitti siihen, että vetoketju ei enää pysynyt kiinni. Kyselin tutuilta, että missä purjeita kannattaa korjauttaa, ja WB-Sailsia suositeltiin kovasti. He lupasivatkin katsoa saavatko purjeen korjattua.

Seuraavaksi piti siis tilata Aerokselta uusi vetoketju ja ottaa purje pois rungolta. Vetoketjuja olisi varmaan saanut vaikka Eurokankaasta, mutta tilasin sen Aerokselta, että saan varmuudella juuri oikeanlaisen. Oma varaosa olikin paikallaan, koska WB-Sailsin omat vetoketjut olisivat olleet huomattavasti järeämpää kaliiperia.

Kiikutin purjeen "nätissä" paketissa WB-Sailsille, ja esittelin mitä sille pitää tehdä. Kävi ilmi, että vetoketjuun ei pääse kovin helposti käsiksi, mutta he lupasivat kuitenkin yrittää. Parin viikon kuluttua puhelin soi, ja sieltä ilmoitettiin, että korjaus on tehty ja purjeen voi käydä hakemassa pois. Hintaa operaatiolle tuli reilu sata euroa, ja työn jälki oli todella hyvää.

Nyt purje on asennettu takaisin rungolle ja ensimmäiset lennotkin on lennetty. Kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin. Voin siis myös itse suositella WB-Sailsia erittäin lämpimästi. Isoin homma purjeen korjauttamisessa oli purjeen ottaminen irti rungolta ja etenkin sen asentaminen takaisin. Samalla kannattaa käydä paikat muutenkin läpi ja etsiä kuluneita kohtia. Kannattaa myös hakea rautakaupasta iso pussi tuoreita nylockeja ;)
#51
Videot ym. / Taitava vs. hyvä pilotti
01.07.2014 11:12:51
Bongasin varjoliito.netistä Jeppen blogista pari videota aiheesta Taitava pilotti selviää tilanteista, joihin hyvä pilotti ei joudu ;) Ruudulta näitä on hauska katsoa, mutta en todella haluaisi olla noissa paikoissa.

Pilotin mukaan tuuli yltyi, ja hän ajautui rinteen takapuolelle.
http://www.youtube.com/watch?v=nDwHikpgGvw

Quotei wanted to cross a last hill from a series of hills and i needed just a few meters more (height) in order to land on the flatland that was after this hill (and spare an hour of walking through the forest) i didn't get enough lift to cross it and i got myself into this situation ...i was just waiting to see if i come across a small place to land or what tree should i choose :D Luckily the road appeared.
Aika monissa arviointivirheissä tuntuu olevan taustalla se, että otetaan riskejä koska halutaan säästää vaivaa; yritetään laskeutua narun päähän, lennetään pienillä marginaaleilla esteiden yli, kaarrellaan matalalla jne.
http://www.youtube.com/watch?v=hKTzTL_X-Kc

Tässä vielä kolmas esimerkki, kuinka voi käydä jos venyttää marginaaleja liikaa.
QuoteI thought I could make it over the tree line. I made a BAD decision. I should have landed in the field. Instead, I had to turn at the last minute and land in rotor from the trees. I went from 25 feet to eating dirt in about 3 seconds.
http://www.youtube.com/watch?v=BaScVhk3Xxw
#52
Tässä muutamia linkkejä päivän keskusteluihin liittyen:

Laskeutuminen
20 sivua pitkä keskusteluketju laskeutumisesta. Kannattaa lukea Jim Rooneyn kommentit. Se tietää mistä puhuu. Mukana myös videoita, kuten tämä Trim +1 -tekniikasta. Sport2GoProLanding
Oikeasti laskussa ei siis koskaan irroiteta käsiä sivuputkilta ;)

Kiinteäsiipiset & tandemlennätys
Kiinteäsiipisiä liitimiä valmistaa mm. A.I.R. Ne on painavia ja kalliita mutta helppoja lentää ja suorituskykyisiä. ATOS VX sopii tandem lennätykseen.
Tästä näkee, miten ATOS liitää.
http://www.youtube.com/watch?v=mj8_Li14HtY&t=42s

Jim Rooney on kirjoitellut myös paljon tandemlennätyksestä. Kannattaa aloittaa vaikka tästä ketjusta.
#54
Videot ym. / Lanzarote 2013
11.12.2013 00:04:45
Tässäpä video tämän vuoden reissulta Lanzalle.
Playing with clouds at Lanzarote on Vimeo
#55
Elokuussa kahdesta Combatista on hajonnut hiilikuituinen crossbar. Molemmat onnettomuudet tapahtuivat tasaisissa olosuhteissa kohtalaisella ilmanopeudella. Aeros on julkaissut asiasta tiedotteen, jonka mukaan kaikki vuosien 2011-2013 aikana valmistetut Combatit on tarkastettava ennen kuin niillä saa lentää. Tarkastuksen suorittaa Aeroksen virallinen jälleenmyyjä.

To avoid any further incidents, we strongly recommend to STOP FLYING all Aeros Combat hang gliders manufactured between 2011 and 2013 until their crossbeams are inspected by our authorized dealers. Please, contact an Aeros dealer nearest to you for the carbon crossbeam inspection on your Combat hang glider.

Analyysi yhdestä crossbarista löytyy täältä, ja asiasta on keskustelua myös Oz Reportin foorumilla.
#56
Lentoilmoitukset / Viikonloppu 2.-4.8
31.07.2013 10:47:01
Avataanpa uusi ketju. Foreca tuossa twiittaili, että "Korkeapainesäätä ja hellettä tulossa viikonlopuksi."
Kim ja Pekka olis pääsemässä pe & su, mulla taas la & su vapaana. Muita?
#57
Pulinajakso / Red Bull X-Alps
09.07.2013 20:11:36
Red Bull X-Alps on taas käynnissä. Kolmatta päivää viedään, ja Maurer on ottanut muista kilpailijoista niskalenkin. Uutispäivityksiä löytyy täältä ja Live seuranta täältä. Tällä kertaa ei ole harmi kyllä suomalaisedustusta mukana.
#58
Päivitettiin Teemun kanssa lentopaikkalistaa niin, että siellä näkyy automaattisesti seuraavan päivän tuulitiedot. Pitäisi helpottaa kentän valintaa. Listahan löytyy täältä.
#59
Ville Räikkönen ja Kari Suhonen lensivät 26.5.2013 (toistaiseksi vahvistamattoman) Suomen ennätyksen Rautavaaralta Lappajärvelle.

Tarkemmat tiedot lennosta näkee täältä. Kannattaa käydä tutustumassa. Tracklog on erittäin yksityiskohtainen, ja siitä saa hyvän kuvan lennosta. Löytyypä sieltä muutama valokuvakin.
#60
Vihdoin tuuli on kohtuuden rajoissa eikä vettäkään ole välttämättä tulossa. Mä olisin siis ainakin lähdössä kelien salliessa sekä lauantaina että sunnuntaina.