Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - kim

#31
Mukana mielellään.
#32
Lentoilmoitukset / Vs: Kauden 2018 avaus
17.02.2018 03:58:29
Haloo haloo..

Kalusto ?

Kylmähköä, mutta Su Lahe / Pallaksen rinne?

Nappi suunta ja mieto force. Ihan vaan tiedoksi kaikille meille "nukkujille" :)  .

Kim .
#33
Kyllä mulle hikihuone kelpaa :)  . Seiskan pintaan paikalla.

Kim .
#35
Videot ym. / Dronella kuvattu
20.11.2017 01:13:07
Oz reportin kautta...

Nättiä on. Dronella kuvattu.

Niin että, on se kelejä pidellyt ;)  .

Enjoy.

https://youtu.be/c2QieWnJm5Q
#37
Hojo!

Sauna saattaisi kiinnostaa, ja mukaankin mahtuu vissiin vielä  ;-)  . Onko näin lyhyellä varoitusajalla muitakin innokkaita, vai suodaanko Pekalle työmotivaatio ;-) ?

Kim.
#38
Hieno on kuva :)  .
#39
Jessus miltä taivas näytti Helsingissä!
#40
Trike / Vs: Pikkutrike projekti
14.04.2016 19:17:08
Jere, sit jos tuo lentää :-), niin ideaa hifistelyyn.

Ts. Tuoreinta tuoretta opetusmateriaalia siitä kuinka pirusti pyöreällä putkella on vastusta.

Fluid Dynamics of Drag Part IV short.wmv

...Eli, nyrkkisääntö : Virtaviivainen muotosuoja vähentää vastuksen noin 1/10 osaan!

Checkaa tämä ulos myös:

Huom. ! Klikkaa sitä kuvaa jossa lukee "litestream"  (ei tartu linkkipolkuun) .

https://www.willswing.com/accessories/wills-wing-control-bars/

Kim.
#41
Keskustelua tuosta Aeroksen uusimmasta kokohiilikuituliitimestä on OZ:issa

http://ozreport.com/forum/viewtopic.php?t=46465&postdays=0&postorder=asc&start=0

Vaatii nykyään rekisteröitymisen jotta voi edes lukea. Kannatta vaivautua koska se vähäinen keskustelu, mitä on, on silti asiallisinta tuolla.

Sieltä poimittuna parit videot. Ensimmäinen on siisteimpiä matalalentopätkiä mitä mieleen tulee. Tuossa riippuliidin on omiaan. Varjoliidin ei etene ja purjelentokoneessa haisee lasikuitu eikä vuodenaika tuoksu avoviimassa.

Toisessa videossa pyöritään varjoliitimien ympäri, yli ja ali. Tuossa tuo Aeroksen lennossa säädettävä painopiste on varmasti aivan omiaan vajoaman optimointiin!

Mainittakoon, paitsi tuo painopisteen säädettävyys ja kokohiilikuiturunko -optio myös se että siipiputket ovat profiililtaan ovaaleja. Tällä väitetään olevan kaksi hyötyä:

Ensinmäinen on että jäykkyyttä saadaan hallitusti yhteen suuntaan ja joustoa vastaavanlaisest toiseen.

Toinen onkin vähän haistapaska väite, että ovaali siipiputki tekee siipiprofiilista tehokkaamman. Joo, profiilin kärkisäde sattuu pienenemään kun se ovaali on näköjään siihen suuntaan käännetty. Icaron laminaarissa tuo on toteutettu pyöreään siipiputkeen liimatulla vaahtomuovilla jo kauan sitten :)  .

Itse olen sitä mieltä riippuliitimien kehityksestä että se on joutunut polkemaan paikoillaan koska aerodynaamisia pintoja ei olla sallittu ko. luokkaan vaan kiinteäsiipiset liitimet ovat erikseen.

Aeros on näiden rajoitteiden sisällä silti viitseliäin. Se peräevä ei ole uusi juttu. Ainakin La Moutte:lla tällaista tarjottiin jo 90 -luvulla. Sen evän hyöty on, että kun se hoitaa nokka ylös (pitch- up tai diwe recovery) momentin, niin kärkisprogeja voidaan laskea huomattavasti alemmaksi. Silloin sprogi (syöksynoikasija ...eikun syöksynoikaisin, suomeksi) ei vastusta kun purje painaa takareunastaan alaspäin. Tapahtuu lähinnä kaartoa aloitettaessa. It is a Flex wing, it needs to flex. ... koska niitä spoilereita ei saa olla. Esteettisesti en pidä siitä evästä. Vähän kuin apupyörät moottoripyörässä. Muutoinhan suorituskykyiset liitimet ovat aina olleet luvattoman luokattoman hitaita reagoimaan painonsiirtoon sivulle ja aloittamaan kaarroksen.

Se evä mahdollistaa myös kapean siron siiven, joka saattaisi olla kiikkeränpuoleinen pelkällä sprogiratkaisulla. Glider design rule number one: There is no substitute for aspekt ratio ! Soumexi: Mitä kapeampi siipi, sitä paremmin flygaa.

Siihen evällä suunniteltuun malliin (Combat:eja saa evättöminäkin) on suunniteltu uusi lattakaavio. Keskilatoissa ei ole kuulemma enää ollenkaan reflex:iä, siis loppupäätä ei ole taitettu ylöspäin.

Niin ja, Icaro ovelasti kellutta kärkisprogejaan piiiitkän vajerin välityksellä niin että kun yksi menee vinksin toinen menee vonksin, mutta molempien painuessa rajoittuvat kriitiseen tasoon.

Notta semmoista triviaa ohessa :)  .


https://vimeo.com/146392507

https://vimeo.com/145686423
#43
Todennäköisesti 17:30.
#44
Trike / Vs: Pikkutrike projekti
09.01.2016 23:59:11
Go Jeppe ! Tenhoa lainaten: "Siitä tulee hyvä" !

Ja jos kusee, niin Otto Lilienthalia lainaten: "Uhrauksia on tehtävä"  :) .

Hyvältä näyttää, ja jokunen "Mr Murphy kerroinkin" pyörii mukana :) .
#45
Kaikki käy.