Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Messages - kim

#1
Hei Michael !

Kävin teini- ikäisenä katsomaassa teidän tempauksianne muistaakseni pariinkiin otteeseen. Lisäsi innostusta "lajia" kohtaan. Kyselin Pallasliitäjiltä riippuliitokursseista, taisi olla 1996, mutta silloin ei toteutunut, joten Lahti ja Ultrateamin jalan...siiveniskuilla tässä liidellään ;) .

Helsingin TMA:n alaraja Munkkiniemessä on 1300 jalkaa, eli karvan alle 400m.

Luonnonsuojelualue (hieno onkin, lintutorneineen) on Laajalahden länsipohjukassa.

Terveisin Kim P.
#2
Moi.

Saitko tietoa jäätilanteesta?

Muuten ennuste on minun mielestä JUST eikä melkein.

Näitä päiviä jotta Suomessa voisi ajella rinteessä paleltumatta on sitten noin 2-4 per vuosi ;) . Seuraava kerta saattaa olla sulaa.

Kim.
#3
Riippuliito / Re: Liitimen kasaustuki
07.10.2021 00:10:19
No joo. Kauniit ratkaisut ovat yksinkertaisia ja vaikuttavat ilmiselviltä. Ei huono.

Itselläni kun on liukupalat eikä pyöriä speedbaarissa, niin tykkään sitoa keulan narulla 'johonkin'. Silloin voi kasata ergonoomisesti keula tuuleen vaikka minkälaisessa puhurissa.
#4
Lentoilmoitukset / Re: Kiikala 26.7
05.08.2021 20:26:40
Onnistumisia.

Kiikalaa parhaimillaan.
Hieno homma.

Hyvä Pekka :)  .
#5
Heh. Meneepäs byrokraattiseksi ja maksaakin vielä.

Kevennyksenä: Alaskassa "rennompaa" .

Lähdekritiikki tarkistamatta, mutta Alaskassa lennetään paljon ja pakosti villisti, joten eiköhän:

"
Alaska state law reads any plane has the legal right to use any roadway to land on or take off from and motorist must give them right of way when at all possible as long as there isn't a designated runway in the immediate vicinity of were they need to land or take off from.
"
https://youtu.be/MgQIcK881es
#6
Hei.

Tulen paikalle.

Kim.
#7
Ei valitettavastai tältä erää. Putkiremmppa, väistö ja muita muuttujia haitaksi.
#9
Lentoilmoitukset / Re: To 18.4 Kiikala
16.04.2019 17:40:15
Nope. Vörkki.
#10
Lentoilmoitukset / Re: Soiko kellot ?
16.02.2019 14:24:34
Edelleen on ennuste kovinkin suotuisan oloinen eteläsuomen isoimpaan rinnelentopaikkaan. Rinnestartti mahdollisuus.
#12
Videot ym. / Kärkipyörteitä
23.01.2019 22:38:32
Kärkipyörteet ja nostovoima savustettu esille.

Ko ajelee toisen liitimen kärkipörteiden läpi esim. rinnelennossa, niin sanoo pienet "kuopat" tumps- tumps. Mutta ehkä kannattaa visualisoida että nuo pyörteet jää luuraa vähäksi aikaa, jos vaikka on starttaamassa tai laskeutumassa pienkoneiden jälkeen. Sillon jos lennättä itsensä pyörteeseen niin saattaa sanoa enempi kuin "tumps !" :/  .

Btw. Vingletit eivät hävitä kärkipyörteitä. Vingletit vähentävät kärkipyörteitä, korkeintaan samanverra kuin jos kärkiväliä lisättäisiin vingletin verran, eli käännettäisiin se vaakatasoon.

Isoissa matkustajakoneissa ja kärkiväliluokitelluissa purjelentokoneissa ei haluta lisää kärkivälia. Siksi vingletit.

https://youtu.be/AFXtkxWGY4U

Kim .
#13
Trike / Re: Kevyttrike luettelo
23.01.2019 22:06:15
Tämä on myös vähän, mutta Pekan esimerkkiä vähemmän, valtavirran rakenteita vastaan, fiksulla tavalla minun mielestä.

Mutta- mutta, jos putkia saa taivuteltua ja hitsattuja ratkaisuja käyttää, niin itserakennettunahan tuo taittuisi tulitikkuaskin kokoiseksi ja kasaisi itsensä ;)  .

https://youtu.be/Ksc4Sc1F9m8
#14
Trike / Re: Kevyttrike luettelo
13.01.2019 22:02:40
Onpa villisti erilaisa viritelmiä ja rakenneratkaisuja. Esimerkiksi nokkapyöran geometriat ja jousitukset, tai sen puuttuminen.
#15
Joo...

Iänikuinen keskustelu, milloin vaihtaa otteita.

Mieluiten ei pahimassa tuuilileikkauksessa, eli ajoissa tai matalalla. Tasaisessa kelissä, mieluiten ajoissa ja pitkällä finaalilla.

Ko. Tapauksessa varmistelin sellaisella ristiotteella (jota jotkut suosittelevat) jotta toinen käsi alaputkella ja toinen sivuputkella. Tällöin saa vähän enempi vetoa ja voi vaihtaa takaisin alaputkelle nopeammin jos tarvis.

Jos rodeoo pukkaa, niin kaipa sitä alputkilta vaikka mahalasku kovassa tuulessa. Maanopeus joka tapauksessa pieni.

Tekijämiehet/naiset vaihtelee otteita viimetingassa ja ei vetele hutilyöntejä vaikka se lentolaite kampee kuinka ja vaikka minne sillähetkellä.

Korkealla tulee välillä, tuntuman saamiseksi, ajeltua yläputkilta; Hidaslentoa jotta vastavoiman palautetta lopputyöntöä varten voisi arvuutella, sakkauksia (maltillisia ! !), suunanvaihtoja, kaartoja ja vauhdin vetämistä. Laskussa vietetty aika tässä modessa on normaalisti tosi lyhyt. 

Oleellisinta on, että ohjaa ja yrittä "tzempata"viimeiseen saakka. Tälläkin kertaa tulos oli yllättävän positiivinen.