Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - kim

Pages: [1] 2
2
Videot ym. / Kärkipyörteitä
« on: 23.01.2019 22:38:32 »
Kärkipyörteet ja nostovoima savustettu esille.

Ko ajelee toisen liitimen kärkipörteiden läpi esim. rinnelennossa, niin sanoo pienet "kuopat" tumps- tumps. Mutta ehkä kannattaa visualisoida että nuo pyörteet jää luuraa vähäksi aikaa, jos vaikka on starttaamassa tai laskeutumassa pienkoneiden jälkeen. Sillon jos lennättä itsensä pyörteeseen niin saattaa sanoa enempi kuin "tumps !" :/  .

Btw. Vingletit eivät hävitä kärkipyörteitä. Vingletit vähentävät kärkipyörteitä, korkeintaan samanverra kuin jos kärkiväliä lisättäisiin vingletin verran, eli käännettäisiin se vaakatasoon.

Isoissa matkustajakoneissa ja kärkiväliluokitelluissa purjelentokoneissa ei haluta lisää kärkivälia. Siksi vingletit.

https://youtu.be/AFXtkxWGY4U

Kim .

3
Videot ym. / Hornet hävittäjän kärkipyörteet
« on: 08.03.2018 00:59:53 »
OZ reportista:

Hornet hävittäjän kärkipyörteet pöllyää ylösvedossa.

http://davisstraub.com/OZ/22.046.4

4
Videot ym. / Dronella kuvattu
« on: 20.11.2017 01:13:07 »
Oz reportin kautta...

Nättiä on. Dronella kuvattu.

Niin että, on se kelejä pidellyt ;)  .

Enjoy.

https://youtu.be/c2QieWnJm5Q

5
Keskustelua tuosta Aeroksen uusimmasta kokohiilikuituliitimestä on OZ:issa

http://ozreport.com/forum/viewtopic.php?t=46465&postdays=0&postorder=asc&start=0

Vaatii nykyään rekisteröitymisen jotta voi edes lukea. Kannatta vaivautua koska se vähäinen keskustelu, mitä on, on silti asiallisinta tuolla.

Sieltä poimittuna parit videot. Ensimmäinen on siisteimpiä matalalentopätkiä mitä mieleen tulee. Tuossa riippuliidin on omiaan. Varjoliidin ei etene ja purjelentokoneessa haisee lasikuitu eikä vuodenaika tuoksu avoviimassa.

Toisessa videossa pyöritään varjoliitimien ympäri, yli ja ali. Tuossa tuo Aeroksen lennossa säädettävä painopiste on varmasti aivan omiaan vajoaman optimointiin!

Mainittakoon, paitsi tuo painopisteen säädettävyys ja kokohiilikuiturunko -optio myös se että siipiputket ovat profiililtaan ovaaleja. Tällä väitetään olevan kaksi hyötyä:

Ensinmäinen on että jäykkyyttä saadaan hallitusti yhteen suuntaan ja joustoa vastaavanlaisest toiseen.

Toinen onkin vähän haistapaska väite, että ovaali siipiputki tekee siipiprofiilista tehokkaamman. Joo, profiilin kärkisäde sattuu pienenemään kun se ovaali on näköjään siihen suuntaan käännetty. Icaron laminaarissa tuo on toteutettu pyöreään siipiputkeen liimatulla vaahtomuovilla jo kauan sitten :)  .

Itse olen sitä mieltä riippuliitimien kehityksestä että se on joutunut polkemaan paikoillaan koska aerodynaamisia pintoja ei olla sallittu ko. luokkaan vaan kiinteäsiipiset liitimet ovat erikseen.

Aeros on näiden rajoitteiden sisällä silti viitseliäin. Se peräevä ei ole uusi juttu. Ainakin La Moutte:lla tällaista tarjottiin jo 90 -luvulla. Sen evän hyöty on, että kun se hoitaa nokka ylös (pitch- up tai diwe recovery) momentin, niin kärkisprogeja voidaan laskea huomattavasti alemmaksi. Silloin sprogi (syöksynoikasija ...eikun syöksynoikaisin, suomeksi) ei vastusta kun purje painaa takareunastaan alaspäin. Tapahtuu lähinnä kaartoa aloitettaessa. It is a Flex wing, it needs to flex. ... koska niitä spoilereita ei saa olla. Esteettisesti en pidä siitä evästä. Vähän kuin apupyörät moottoripyörässä. Muutoinhan suorituskykyiset liitimet ovat aina olleet luvattoman luokattoman hitaita reagoimaan painonsiirtoon sivulle ja aloittamaan kaarroksen.

Se evä mahdollistaa myös kapean siron siiven, joka saattaisi olla kiikkeränpuoleinen pelkällä sprogiratkaisulla. Glider design rule number one: There is no substitute for aspekt ratio ! Soumexi: Mitä kapeampi siipi, sitä paremmin flygaa.

Siihen evällä suunniteltuun malliin (Combat:eja saa evättöminäkin) on suunniteltu uusi lattakaavio. Keskilatoissa ei ole kuulemma enää ollenkaan reflex:iä, siis loppupäätä ei ole taitettu ylöspäin.

Niin ja, Icaro ovelasti kellutta kärkisprogejaan piiiitkän vajerin välityksellä niin että kun yksi menee vinksin toinen menee vonksin, mutta molempien painuessa rajoittuvat kriitiseen tasoon.

Notta semmoista triviaa ohessa :)  .


https://vimeo.com/146392507

https://vimeo.com/145686423

6
Sekunneissa 24 eteenpäin: Liitimen varjo näkyy mutta näkyykö Aeros S T E A L T H  ;) ? Eikun Combat ?

On ne ehkä päheitä trendikankaita, mutta miten näkyy taittopyörältä hinurin päästä starttiin ?

https://vimeo.com/127241405


( Alkperäinen keskustelu : http://www.hanggliding.org/viewtopic.php?t=33442&sid=47407c8231f4d153246e1ab96f0dc7fb )

8
Yleiset lentoilmoitukset / Hyvinkää La 060914
« on: 06.09.2014 00:41:01 »
Minä ja Jere. Vahva ehkä. Päätös 10:00 aamulla .

9
Yleiset lentoilmoitukset / Su 17.08
« on: 16.08.2014 16:15:33 »
Lennettävältä näyttää. Kuka mukaan?

10
Riippuliito / Uusia vauhdikkaita ennätyksiä
« on: 06.02.2014 01:28:29 »
Jonny on ajanut rinnettä pitkään ja vauhdikkaasti.

Huomioikaa keskinopeudet :) !

http://ozreport.com/18.25#5

Kim .

11
Yleiset lentoilmoitukset / Pe, la, su 13...15.9
« on: 12.09.2013 15:00:37 »
Valmiudessa. Muita ?

Tuuli voisi sopia riippuliitoon hyvin vaikka varjoliitäjiä ei kiinnostaisikaan ?

12
Pulinajakso / Tuoreiden pilottien lentomäärät
« on: 05.09.2013 12:03:35 »
Me kouluttajat olemme vähän huolissamme lentotovereidemme lentomääristä.

Alkuvuosien lento/hinausmäärä pitäisi olla lähempänä 100 ja vähintään yli 50 jotta saadaan tasalaatuisuutta toimintaan.

Asenne ja ennakointi on oleellisinta mutta rutiinin määrää ei korvaa mikään.

Mulla on jotain 33 hinausta tänä vuonna koska kokemuksen myöta on tullut "paha tapa" :) tarttua taivaalle. Silti otan joskus "turhan" treenihinauksen päivän päätteeksi.

Kim .

13
Yleiset lentoilmoitukset / La, su 7- 8.9.
« on: 05.09.2013 11:54:04 »
Minä ja Jarmo valmiudessa. Muita ?

14
Yleiset lentoilmoitukset / pe? la, su 23...25.8.
« on: 22.08.2013 14:51:56 »
Ketkä kehissä ?

Mulla pe menee tod.näk. palaverissä, ainakin aamupäivä.

La ja su ok. Vielä voisi matkalentoja yrittää.

Kim .

15
Yleiset lentoilmoitukset / Pe 26.7, La, Su
« on: 24.07.2013 08:08:48 »
Mulla päivystys lentämään kaikkina päivinä. Ennusteet lupaavia toistaiseksi ja säätyypinkin muututtava.

Kesää ei ole paljoa jäljellä joten nyt hereillä !

Kuka muu lähdössä ?

Kim .

Pages: [1] 2