Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - kim

Pages: [1] 2 3 ... 10
1
Yleiset lentoilmoitukset / Re: Soiko kellot ?
« on: 16.02.2019 14:24:34 »
Edelleen on ennuste kovinkin suotuisan oloinen eteläsuomen isoimpaan rinnelentopaikkaan. Rinnestartti mahdollisuus.

3
Videot ym. / Kärkipyörteitä
« on: 23.01.2019 22:38:32 »
Kärkipyörteet ja nostovoima savustettu esille.

Ko ajelee toisen liitimen kärkipörteiden läpi esim. rinnelennossa, niin sanoo pienet "kuopat" tumps- tumps. Mutta ehkä kannattaa visualisoida että nuo pyörteet jää luuraa vähäksi aikaa, jos vaikka on starttaamassa tai laskeutumassa pienkoneiden jälkeen. Sillon jos lennättä itsensä pyörteeseen niin saattaa sanoa enempi kuin "tumps !" :/  .

Btw. Vingletit eivät hävitä kärkipyörteitä. Vingletit vähentävät kärkipyörteitä, korkeintaan samanverra kuin jos kärkiväliä lisättäisiin vingletin verran, eli käännettäisiin se vaakatasoon.

Isoissa matkustajakoneissa ja kärkiväliluokitelluissa purjelentokoneissa ei haluta lisää kärkivälia. Siksi vingletit.

https://youtu.be/AFXtkxWGY4U

Kim .

4
Trike / Re: Kevyttrike luettelo
« on: 23.01.2019 22:06:15 »
Tämä on myös vähän, mutta Pekan esimerkkiä vähemmän, valtavirran rakenteita vastaan, fiksulla tavalla minun mielestä.

Mutta- mutta, jos putkia saa taivuteltua ja hitsattuja ratkaisuja käyttää, niin itserakennettunahan tuo taittuisi tulitikkuaskin kokoiseksi ja kasaisi itsensä ;)  .

https://youtu.be/Ksc4Sc1F9m8

5
Trike / Re: Kevyttrike luettelo
« on: 13.01.2019 22:02:40 »
Onpa villisti erilaisa viritelmiä ja rakenneratkaisuja. Esimerkiksi nokkapyöran geometriat ja jousitukset, tai sen puuttuminen.

6
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 20.10 Nummela
« on: 25.10.2018 17:42:36 »
Joo...

Iänikuinen keskustelu, milloin vaihtaa otteita.

Mieluiten ei pahimassa tuuilileikkauksessa, eli ajoissa tai matalalla. Tasaisessa kelissä, mieluiten ajoissa ja pitkällä finaalilla.

Ko. Tapauksessa varmistelin sellaisella ristiotteella (jota jotkut suosittelevat) jotta toinen käsi alaputkella ja toinen sivuputkella. Tällöin saa vähän enempi vetoa ja voi vaihtaa takaisin alaputkelle nopeammin jos tarvis.

Jos rodeoo pukkaa, niin kaipa sitä alputkilta vaikka mahalasku kovassa tuulessa. Maanopeus joka tapauksessa pieni.

Tekijämiehet/naiset vaihtelee otteita viimetingassa ja ei vetele hutilyöntejä vaikka se lentolaite kampee kuinka ja vaikka minne sillähetkellä.

Korkealla tulee välillä, tuntuman saamiseksi, ajeltua yläputkilta; Hidaslentoa jotta vastavoiman palautetta lopputyöntöä varten voisi arvuutella, sakkauksia (maltillisia ! !), suunanvaihtoja, kaartoja ja vauhdin vetämistä. Laskussa vietetty aika tässä modessa on normaalisti tosi lyhyt. 

Oleellisinta on, että ohjaa ja yrittä "tzempata"viimeiseen saakka. Tälläkin kertaa tulos oli yllättävän positiivinen.

7
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Lauantai 20.10 Nummela
« on: 22.10.2018 21:49:39 »
Jees. Willssi  v i h d o i n k i n  koelennetty huolellisen checkauksen ja huollon päätteeksi. Kankeahan tuo on pehmeänkuluneeseen Toplessiin mutta johdonmukainen ja paljon liukkaampi.

Gradienttia pukkas juu... Hyvissä ajoin (15m?) siirsin kädet yläputkille jotten varmasti sössisi otteenvaihdossa. Kyllä yläputkilta täysiä vetämällä on saanut vauhtireserviä loivennukseen, muttei tälläkertaa. 10 metristä pikahissi tilattiin pohjakerrokseen ja tälläkertaa se ei pysähtynyt katutasolla. Nummelan nurmi oli pehmeän liukasta, joten tyylipisteiden vähennyksellä selvittiin.

Pekan testaama Finsterwalder Funfex vaikutti ihan pätevältä välitason liitimeltä. Suhteellisen hyväkuntoinen. ...Liidin, siis ;)  .

8
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Tällä viikolla ke-to
« on: 30.07.2018 10:44:16 »
Ke alustavasti "kiinni". To auki. En tiedä lennänkö itse, mutta osallistua voisin.

9
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: La-su 16-17.6
« on: 15.06.2018 22:10:06 »
T2 vaiheessa,Toplessilla ei huvita.

10
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Perjantai 25.5
« on: 24.05.2018 23:36:21 »
Nähdäänkö Pekka klo 10 tallilla?

11
Yleinen keskustelu / Vs: Saunailta 18.4
« on: 17.04.2018 19:56:15 »
Mukana !

12
Osto & myynti / Vs: Koukkupuukkoja
« on: 02.04.2018 15:19:50 »
Sanonta junan vessan toimivuudesta tullee ajalta kun ratapölkyt vilistivät jätökset pudottavan luukun alla. Muistan sen. Voi niitä aikoja :) . Onko niitä lentokoneissa vielä?  Nykyiset vesi tahi kemikaaliklosetit lienevät vikaherkempiä.

Testata saa 'oletuksiani' kumotakseen niitä, siis alla olevia, lähinnä ;)   :

Mora leikkaa vähänkin löysää narua heikosti. Terävä sen tulee olla.

Giljotiini toiminee hyvin jos se on mallia kirves ja kanto, mutta epäilen käytännön toteutuksia kitkakelasta LIIKKUVAAN naruun.

Koukkupuukko koukkaa narun hahloonsa ja kitkaa sen terää vasten, jolloin se ei voi mitään muuta kuin katketa.

Itselläni on hinauskykimeen teipattu molemminpuolin teroitettu hedelmäveitsi. Ei tarvitse arpoa kumminpäin leikkaa.


Kokeilkaa treenimielessä kelipäivänä hapuilla puukkoa hinauksessa. Yhdellä kädellä lentäminen ...ei vain onnistu kuin kaksi sekuntia !

Näitäkin kannattaisi simuloida esim. pelastusvarjon heittoharjoituksen yhteydessä, kypärä ja hanskat puettuina.


Ps. Piloti päädyssä näen isompana mörkönä, että kaksoislaukaisun ylänaru olisi irti lähdössä tai että kaksoislaukaisulenkeistä se alempi/pidempi pääsee takertumaan löysyyttään johonkin, kuin sen, että naru ei irtoaisi kytkimestä kuin puukolla. Pekan ratkaisu, kiristää kaksarin alanaru pujottamalla punottuun naruun kuminaru, on siisti.

13
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot
« on: 02.04.2018 14:47:28 »
Jepp. Liukupalojen toiminta perustuu kieltämättä lievään optimismiin. Täytyisi testata emppiirisesti ,staattisilla kokeilla, eri pinnoilla milloin alkavat liukumaan ja minkälaisen vastatyönnön se vaatii käsille. Pyörät on vain niin perse askarrella (puoliksi tehty) muotoilulle speedbarille (pyöreitä bareja Wills Wing:in racerikolmioille ei edes saa) . Kaupallisena läytyy pyöriä, kapeita joo, mutta ilmakumipyöriä ei. Jos pyörät eivät ole halkaistavaa mallia olisi näppärää laitta niihin jokin tappilukko/jarru, jotta kasaaminen pystyssä onnistuisi.

Itse lähden kitkakelan perään mielummin kireällä narulla. Ei tule nykäisyä joka saattaisi viedä tasapainon juoksuun. Laskin tuosta Jarmon videosta että otan vain 7 ! askelta ennenkuin olen ilmassa.

14
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot
« on: 02.04.2018 02:03:08 »
Tutkin huvikseni lukuja startin "marginaalisuuden" arvioimiseksi.

Ihmisen huippunopeus on just vajaa 45km/h, mutta tämä ei koske meitä, koska se on Usain Boltin huiput.

Terve tavis pyrähtää vajaa 25km/h.

Normi riippuliitimen SAKKAUS nopeus on n. 30km/h hujakoilla.

1m/s tuulta on 3,6km/h

Taittopyörähinauksessa narun venyminen linkooa startiin paremman kiihtyvyyden, ainakin hekeksi ;)  .


Tuolla Lopen järvenjäällä urheilumieltä riitti, koska luotin suksiini sen verran että pomppustartti olisi ollut tod.näk. ok. Jarmolla oli vielä enemmän 'urheilumieltä' renkaineen...mutta paremmalla juoksutekniikalla ;) .

Kiikalassa tuli testattua nollatuulistartti kitkakelan perään kolmisen vuotta sitten. Pitihän se kokeilla kun oltiin taittopyörahinauksiin otettu useat vastaavanlaiset lähdot sinä kautena aikaisemmin. SE OLI VIRHE! Ei lähtenyt liidin lentoon, ja ohjauskolmion liukupalat, jotka ehkä toimii kovemalla alustalla, tökkäsivät turpeeseen. POWER WHAAAACKK.  Pilotti rähmälleen ja liidin siipiputkineen päähän tai niskaan. Heti heiluttelin jalkojani, josko liikkuvat enää. Oli ne kuulemma hassusti potkineet siellä. Pelkkiä pieniä ruhjeita ja henkistä kolhua.

Marginaalista on jokatapauksessa tyynessä, juu :)  (Siis, ilman dolly- starttia).


15
Yleiset lentoilmoitukset / Vs: Pääsiäisen lennot
« on: 30.03.2018 20:51:58 »
Pekka, minä ja Jarmo. Loppijärvelle tod.näk. Mikko vissiin estynyt. Mitä Jere meinaa ?

Tallilla 10:20  ..Ok Pekka ?

Pages: [1] 2 3 ... 10