Wills Wing on julkaissut sivuilla artikkelin aiheesta:
http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf (http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf)
Jep...Luin läpi. Kaikkea en ymärtänyt ja sen minkä ymmärsin ei tehnyt viisaammaksi.
Lyhyesti mitä jäi mieleen.
WW Falcon3 liitimen pelkkien poikkiputkien (crossbar) haitallinen ilmanvastus on sama kuin T2 liitimen haitallinnen kokonaisvastus, mihin kuuluu itse pilotti, vaijerit, ohjauskolmio yms. Tälle ilmanvastukselle oli annettu arvoksi 2.
Pilotin osuus kokonaisvastuksessa T2 osalta oli suhteessa iso, eli 1,5 (kokonaisvastus siis 2).
Todettiin että valmistajan antama liitoluku on todennäköisesti liian optimistinen laskelmien perusteella. Laskelmia on vaikea tehdä, johtuen riippuliitimen rakenteen monesta muuttujasta.
Tarkimmat vertailukelpoiset liitoluvut saadaan vain lentämällä eri liitimiä rinnakkain.
kts. myös tämä vanha threadi http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339 (http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339)
Kim heitti sinne hyvän listan linkkejä.