Riippuliito.net

Yleinen keskustelu => Riippuliito => Topic started by: Pekka on 25.01.2011 01:04:11

Title: Riippuliitimen aerodynamiikka
Post by: Pekka on 25.01.2011 01:04:11
Wills Wing on julkaissut sivuilla artikkelin aiheesta:

http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf (http://www.willswing.com/articles/Hang-Glider-Design-and-Performance.pdf)
Title: Vs: Riippuliitimen aerodynamiikka
Post by: kim on 27.01.2011 18:59:24
Jep...Luin läpi. Kaikkea en ymärtänyt ja sen minkä ymmärsin ei tehnyt viisaammaksi.

Lyhyesti mitä jäi mieleen.

WW Falcon3 liitimen pelkkien poikkiputkien (crossbar) haitallinen ilmanvastus on sama kuin T2 liitimen haitallinnen kokonaisvastus, mihin kuuluu itse pilotti, vaijerit, ohjauskolmio yms. Tälle ilmanvastukselle oli annettu arvoksi 2.

Pilotin osuus kokonaisvastuksessa T2 osalta oli suhteessa iso, eli 1,5 (kokonaisvastus siis 2).


Todettiin että valmistajan antama liitoluku on todennäköisesti liian optimistinen laskelmien perusteella. Laskelmia on vaikea tehdä, johtuen riippuliitimen rakenteen monesta muuttujasta.

Tarkimmat vertailukelpoiset liitoluvut saadaan vain lentämällä eri liitimiä rinnakkain.
Title: Vs: Riippuliitimen aerodynamiikka
Post by: Mikko on 01.02.2011 12:43:23
kts. myös tämä vanha threadi http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339 (http://www.riippuliito.net/forum/index.php?topic=1543.msg4339#msg4339)

Kim heitti sinne hyvän listan linkkejä.