Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 02.04.2018 15:21:29
Kuvia lauantailta ja mun vanhasta liitimestä päätellen myös 2 vuoden takaa.

http://www.varjoliito.net/varapalsta/index.php?topic=15806.msg66680#msg66680
Posted by kim
 - 02.04.2018 14:47:28
Jepp. Liukupalojen toiminta perustuu kieltämättä lievään optimismiin. Täytyisi testata emppiirisesti ,staattisilla kokeilla, eri pinnoilla milloin alkavat liukumaan ja minkälaisen vastatyönnön se vaatii käsille. Pyörät on vain niin perse askarrella (puoliksi tehty) muotoilulle speedbarille (pyöreitä bareja Wills Wing:in racerikolmioille ei edes saa) . Kaupallisena läytyy pyöriä, kapeita joo, mutta ilmakumipyöriä ei. Jos pyörät eivät ole halkaistavaa mallia olisi näppärää laitta niihin jokin tappilukko/jarru, jotta kasaaminen pystyssä onnistuisi.

Itse lähden kitkakelan perään mielummin kireällä narulla. Ei tule nykäisyä joka saattaisi viedä tasapainon juoksuun. Laskin tuosta Jarmon videosta että otan vain 7 ! askelta ennenkuin olen ilmassa.
Posted by Pekka
 - 02.04.2018 10:09:25
Silloin kun noin kävi, niin käytettiin ekoilla kerroilla liian pieniä starrttipaineita ja kela myötäsi liikaa. Lopella oli täydet paineet.
Taisi vielä just tuulla sivusta eikä edestä.
Itse potkin silloin hiekkaa, kun odotin turvallista tuulta.
Ja laita pyörät ja heitä ne liukumattomat silmänlumepalikat mäkeen. Oppirahoja. Tallissa on yhdet vapaana.
Pikkupyörillä olen monta kertaa (ennen dollya) käväissyt pinnassa, eikä se haittaa yhtään starttia.

Dollyn voi korvata käyttämällä minimivoimaa (käytännössä n. 30 kg) alussa ja nostamalla paineet säätimestä samalla, kun laittaa täydet tehot kun hinuri liikkuu 20-30 km/h.
Sitä ei vaan ole harjoiteltu. Otaniemessä Jerellä se toimi jotenkin, vaikka pitoa ei ollut riittävästi hinaukseenkaan.
Jos saisi säätimen rukattua lähemmän nollapainetta, niin voisi käyttää vakiona ATOShinauksissa, johon ei dolly sovi.
Suodatin jarruttaa turhan paljon nopeaa purkua. Pitää ehkä hankkia isompi, jos mahtuu tai väljempi tai tuplata.

Metri pari saa olla löysää. Se ei vielä nykäise merkittävästi, mutta helpottaa juoksuun lähtöä.
Samalla näkee milloin startti oikeasti lähtee.

Jatkossa hinaajan pitää startissa olla valmiina käsi lähellä sähköventtiilin kytkintä niin, että voi heti keskeyttää startin.
Se on nopein tapa keskeyttää. Ja paras, jos startti lähtee sivuun. Sitten voi rauhassa jarrutella.

Ennenkin mulla oli käsi valmiiksi purkuventtiilin kammessa etenkin ekoilla kurssihinauksilla tai epämääräisessä kelissä.
Lopella pakitin vähän, että jäi hinurin taakse löysää, mutta nykäisitte itsetuhoisesti narun aina kireäksi.

Kerran kokeilin (turvallisuussyistä Targetilla) sitä, että hinaaja kytki starttipaineet ohitusventtilistä liikkeellelähdön jälkeen.
Nykäisi ikävästi, vaikka oli pohjalla parikymmentä kiloa purkuvastusta, mutta muuten onnistui hyvin.
En suosittele varsinkaan sähköventtiilin kanssa, jolloin ei saa edes kunnon purkupainetta.

Dolly on senkin takia hyvä, että sillä uskaltaa lähteä varjoliitohinaukseen.
Posted by kim
 - 02.04.2018 02:03:08
Tutkin huvikseni lukuja startin "marginaalisuuden" arvioimiseksi.

Ihmisen huippunopeus on just vajaa 45km/h, mutta tämä ei koske meitä, koska se on Usain Boltin huiput.

Terve tavis pyrähtää vajaa 25km/h.

Normi riippuliitimen SAKKAUS nopeus on n. 30km/h hujakoilla.

1m/s tuulta on 3,6km/h

Taittopyörähinauksessa narun venyminen linkooa startiin paremman kiihtyvyyden, ainakin hekeksi ;)  .


Tuolla Lopen järvenjäällä urheilumieltä riitti, koska luotin suksiini sen verran että pomppustartti olisi ollut tod.näk. ok. Jarmolla oli vielä enemmän 'urheilumieltä' renkaineen...mutta paremmalla juoksutekniikalla ;) .

Kiikalassa tuli testattua nollatuulistartti kitkakelan perään kolmisen vuotta sitten. Pitihän se kokeilla kun oltiin taittopyörahinauksiin otettu useat vastaavanlaiset lähdot sinä kautena aikaisemmin. SE OLI VIRHE! Ei lähtenyt liidin lentoon, ja ohjauskolmion liukupalat, jotka ehkä toimii kovemalla alustalla, tökkäsivät turpeeseen. POWER WHAAAACKK.  Pilotti rähmälleen ja liidin siipiputkineen päähän tai niskaan. Heti heiluttelin jalkojani, josko liikkuvat enää. Oli ne kuulemma hassusti potkineet siellä. Pelkkiä pieniä ruhjeita ja henkistä kolhua.

Marginaalista on jokatapauksessa tyynessä, juu :)  (Siis, ilman dolly- starttia).

Posted by Pekka
 - 01.04.2018 20:14:30
Oudon hyvin nuo startit lähti. Pitoa oli kyllä hyvin ja tulta sentään vajaa metri/s.
Olin aika varma että lumeen tulee pitkät suksen jäljet startissa, muttei näköjään yhtään.

Sähkövika oli irronnut liitin. Ei ladannut kelan akkua.
Olisin korjannut 5 minuutissa, jos olisin mitannut kytkennät.
Mönkijän, ei kelan akku on tasan loppu. Vaihdan viikolla ettei tyhjää kelan akkua.

Luulen, että vika oli jo Otaniemessä ja Soukassa.
En Soukassa itse hinannut. Muuten olisin huomannut vaisun vauhdin.
Koneen kierrokset ei vaikuttanut tehoon kuten normaalisti.

Sähköinen hätäohitusventtiili on kytketty ja tuntuu toimivan paremmin kuin suodattimen kautta kiertävä piiri.
Kun kiskaisi, kela jäi rullaamaan. Pitää testata vielä kentällä.

Nyt kela on löysä ja se pitää purkaa varovasti.
Ja hinata pitkällä vapaanarulla ja kevyellä paineella eka hinaus kolmeensataan metriin, sitten voi vetää täysillä.
Posted by Jarmo
 - 01.04.2018 00:00:20
Hieno päivä oli. Tässä videosaalista

Mun kaksariin päättyny startti:
https://www.youtube.com/watch?v=XVIUAWWxOis

Mun lento:
https://www.youtube.com/watch?v=c9DjWnGBW28

Kimin startti:
https://www.youtube.com/watch?v=UoQRjHVSbRk
Posted by Pekka
 - 31.03.2018 21:25:30
Lopella oli tänään kyllä ihan varmaa kelluntakeliä, mutta myöhästyttiin pahasti, vajaalla tunnilla.
Lähdöt oli haastavia melkein tyyneen, mutta onnistui juuri ja juuri.
Kelan akku hyytyi täysin ja piti lopettaa hinaukset, kun ei olisi saatu narua takaisin sisään.
Haettiin Motonetista akku tilalle.

Huomenna olisi hyvät koulutusolosuhteet Lopella, mutta pitää fiksata varusteita ja en millään ehdi kaikkea aamupäivällä.
Laajalahdelle ehtisi, mutta on vähän liian kova tuuli huonosta suunnasta.
Jos tuliennuste putoaa, niin kyselen, jos olisi tulossa.

Jäitä on vielä 3 viikkoa onneksi.
Toivottavasti pinta pysyy kunnossa eikä mene loskaksi tai sileäksi.
Ensi viikolla voi onnistu arkilennot paitsi ei tiistaina.
Toivottavasti saan Targetin osat myös.
Posted by Pekka
 - 31.03.2018 09:30:01
Aika heikolta keliltä näyttää.

Loppi sittenkin saattaa olla parempi.

Lauttautuu varmaankin kun ei tuule.
Posted by Jere
 - 30.03.2018 23:57:33
Minä en pääse lentämään koko pääsiäisenä
Posted by Pekka
 - 30.03.2018 21:11:22
Ok
Posted by kim
 - 30.03.2018 20:51:58
Pekka, minä ja Jarmo. Loppijärvelle tod.näk. Mikko vissiin estynyt. Mitä Jere meinaa ?

Tallilla 10:20  ..Ok Pekka ?
Posted by Jarmo
 - 30.03.2018 19:50:10
Tosiaan - eipä toi sunnuntai olekaan niin paha. Katoin vaan nopeesti että merellä on yli 10 m/s mutta se keventyy aika reippaasti mantereella.
Posted by Pekka
 - 30.03.2018 18:59:09
Loppijärvi varmaan on huomenna kätevin kun on tuttu paikka.

Nummelassa on katto liian alhaalla ja vapaa raja kaukana.
Hiidenveden länsipää olisi hyvä, jos tietäisi mistä jäälle pääsee.

Paikan voi päättä aamullakin.

Toivottavasti ei kauheasti ole lunta jäällä.

Tyyneen on vaikea lähteä ilman dollya jos sutii.
Vähän lunta ei haittaa.

Sunnuntaina hiukan lisää tuulta niin Lahti olisi hyvä.
Muuta itätuulen paikkaa en tiedä.
Posted by Jarmo
 - 30.03.2018 15:29:02
Mitäs tehdään lauantain kanssa? Mä rupeen oleen taas kunnossa. Näyttäis aurinkoiselta ja luvassa kevyttä koillistuulta. Sunnuntai näyttää taas turhan rajulta tuulen suhteen ja maanantaista ei tartte edes puhua :D
Posted by kim
 - 29.03.2018 18:37:41
Sopii mullekkin. Niin, minne se koilis/itätuuli passaisi. Toivottavasti jää olisi vähän kuivempi kuin edellisissä vesileikeissä. Muuten on kyllä pukkaillut termopilveä taivaalle koko viikon.