Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 07.10.2016 18:19:12
Sunnuntaina oli ihan hyvä kelipäivä.
Jere otti ekan hinauksen kun komeita pilviä alkoi muodostua kentän ympärille.
Hinauksesta suoraan nostoon.
Ei vaan keli kestänyt ja pilvet hajosi saman tien. Yläpilven nurkka tupsahti kohdalle reiluksi tunniksi parhaaseen aikaan ja meni odotteluksi.
Lähellä oli kyllä kivaa reilun tonnin keliä. Taas olisi tarvittu lentohinausta.
Kun alkoi taas paistaa, keli oli hajanainen, mutta sain alle 200 metristä yhden kunnon  noston, mutta vaan reilu sata metriä ylös kun nosto siirtyi ja tuli laskevat tilalle.
100 m korkealla kelluin sitten monta minuuttia, mutta ei siinä kannattanut hinkata vaan kiltisti laskuun. Paras lasku uudella liitimellä.
Tiimaa sentään 18 min.
Kun Jerelläkään ei seuraavalla näyttänyt tärppäävän, parkkasin hinurin kärryyn ja aloin purkaa liidintä.
Jere oli kuitenkin löytänyt ihan ison kantavan alueen ja mä varmaan olisin voinut sen käyttää kiipeämiseen...
Olisi pitänyt vielä yrittää. Varsinkin lähtiessä 16 aikaa tuntui iltakeli alkaneen ja oli lämpimin hetki koko päivänä.
Sitkeämpi olisi pitänyt olla.

Viikonloppuna näyttä tuulevan liikaa koulutukseen ja seuraavana mulle ei sovi.

Olen talven jatkossa arkisin yleensä töissä kun tein toisen diilin, mutta koitetaan saada koulutukset loppuun vielä syksyllä.
Lounaistuuli olisi varmaan lämmin ja pehmeä näiden kelien sijasta.
Posted by Pekka
 - 02.10.2016 08:36:49
Varmaan Nummela ja 04 on paras.
On ainakin keskellä parasta aluetta.

Laskut tulee vaan olemaan mielenkiintoisia.
Onneksi on pyörät ja kenttä hyvin niitetty.
Posted by Pekka
 - 01.10.2016 21:21:50
Varmaan kymmeneltä keli on vaan vähän aikaa.

Nummela näyttäisi olevan parhaalla alueella. Tuulet voi olla mistä vaan.
Paikka varmaan selviää vasta aamulla.
Posted by Jere
 - 01.10.2016 21:07:29
Monelta tallilla? Varmaan pitäis olla kentällä yhen aikaan hinausnarun päässä valmiina.
Posted by Jere
 - 29.09.2016 21:00:38
Mukana ollaan kun vielä näitä viimesiä lentokelejä tulee tarjolle. 
Posted by Pekka
 - 29.09.2016 10:30:20
Jos ei yläpilvi yllätä, niin voisi olla ihan hyvääkin keliä jos olosuhteet ei muutu tai yläpilvi hämärrä aurinkoa..

Korkealle pitää päästä että pääsee keliin kiinni eli vain Hyvinkäällä tai Nummelassa on tarpeeksi baanaa.
Dolly myös näyttää käytännössä lähes pakolliselta kentän päädyn starttituulissa.

Mittasin kartasta ratoja:
Nummelan: 27+22 reitti on 2000 m, paras Etelä-Suomessa ja vielä paljon peltojen yläpuolella. Vähintään 450 korkeutta, 650 max kun naru loppuu.
Tuuli voisi sopia koulutukseenkin sunnuntaina.

Hyvinkäällä voi vetää liikenteestä riippuen 1500 (22) tai 1650 m (04 ja 22) ja sekin riittää. n. 400 m korkeuteen.
Nummelan 22 on käytännössä aika sama. Silloin Hyvinkää on varmaan parempi.
Nummelan lyhyt on 1050, joka on käytännössä lähes sama kuin Kärkölän 1200 m. 09 on itätuulella ehdoton valinta.

Vesiksen pitkä on sama kuin Kärkölässä ja lyhyet 800/900 m.

Noi lähimmät kentät on siis samalla, parhaat koska korkeus ratkaisee onko ehjää nostoa vai ei. Ynnä maasto.
Ilmatila tietty pitää varata, mutta ei ole ongelma kuin reippaalla länsituulella

Kiikalassa saa kitkalla 1400 m, eli radan suunnan tuulella kävisi sekin.