Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by pappatunturi
 - 31.07.2017 19:39:34
Quote from: Pekka on 25.05.2016 10:47:22
Liidintoiminnan säännöstö:
http://ilmailu.fi/node/846

Ilmailumääräys vaatii koulutustodistuksen tai kelpoisuustodistuksen.
Kansallinen tarkoittaa kotimaista kelpoisuustodistusta.
FAI ei myönnä kuin kv. riippu- ja varjoliitotodistuksia. Siis leima Suomesta tarvitaan.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403378/30947fd842701bff3c45ffdc4606b304/952-OPS_M2-9_2011-7-6.pdf

Liiton koulutusohjeessa kohdassa 10 määritellään kuinka ulkomainen tai muu koulutus hyväksytään.
Ennakoin tämän tarpeen kun muotoilin ohjetta aikanaan.
http://ilmailu.fi/sites/default/files/liidinkoulutusohje16_09_2013.pdf#overlay-context=node/846

Eräs mielenkiintoinen asia mitä tuli mieleen on, että saako moottorikone-tai ultralupakirjalla lentää trikea.
Ekan sivun määrittelyn mukaan ei, koska kyse on ohjaustaparajoituksesta.

Jos ajatellaan, että oppilalla on ennestään esim. UL-lupakirja, niin monta lentoa ja/tai tuntia pitää lentää koululentoja, että on oikeus lentää riippuliidintrikellä?
Posted by Tango-Papa
 - 31.05.2016 07:32:01
No joo, tuleehan sinne vähän matkaa, mutta täytyy pitää tässä vaiheessa kaikki optiot auki! :)
Mikään kiire mulla ei tosiaan ole, eli jos etelämpänä löytyy uutta kouluttajaa esim. reilun vuoden päästä, niin kaipa sinne malttaa odottaa.
Vähän kyllä kiinnostaisi päästä kyytiin hankkimaan hiukan fyysisempää tuntumaa hommaan pelkän youtuben tuijottelun oheen. Että jos semmoinen mahdollisuus järjestyy jonkun lukijan kyydissä (täällä etelässä mielellään), niin laittakaa ihmeessä sähköpostia! (löytyy profiilista)
Ja edelleen pitää olla Etelän liitäjiin yhteyksissä jossain välissä, josko sitä tulis joku kerta katselemaan teidän touhuja jonkun kentän reunalle..
Posted by juhani hannonen
 - 29.05.2016 22:07:45
Ähtärissä on yksi ope, mutta välimatka on melko pitkä.
Posted by Pekka
 - 26.05.2016 16:57:12
Vielä ei voi luvata mitään. Tarvitaan tosiaan opettaja ensin löytää.
Omasta takaa ei ole, aikaisintaan ensi kesän lopulla.
Itsekin pitäisi kurssi saada loppuun.

Trikekursseja kai vähempi pidetään talvella kun sitä puuhaa ei jää ja lumi auta yhtään ja on kylmä.
Riippuliidolle se on paras kurssiaika.
Posted by Tango-Papa
 - 25.05.2016 12:20:46
No sehän on jo hyvä alku! Kiire tässä ei ole, ensi vuoden puolella olis varmaan ajankohtaista enemmän.
Olen ymmärtänyt, että kursseja tykätään muutenkin järjestää kevättalvella? Pitää olla Etelän Liitäjiin yhteydessä, niin voi suunnitella pitemmälle kouluttajan löytymistä odotellessa.
Kiitokset, Pekka, tiedoista!

Posted by Pekka
 - 25.05.2016 10:53:16
Jos löytyy halukas lennonopettaja, Etelän liitäjät ry mielellään tekee tarvittavan koulutusilmoituksen liittoon ja TraFille.
Ynnä hoitaa muun byrokratian että saadaan homma pyörimään.

Sopiva kalusto järjestyy.

Tarvii vaan sopia maksuista.
Posted by Pekka
 - 25.05.2016 10:47:22
Liidintoiminnan säännöstö:
http://ilmailu.fi/node/846

Ilmailumääräys vaatii koulutustodistuksen tai kelpoisuustodistuksen.
Kansallinen tarkoittaa kotimaista kelpoisuustodistusta.
FAI ei myönnä kuin kv. riippu- ja varjoliitotodistuksia. Siis leima Suomesta tarvitaan.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403378/30947fd842701bff3c45ffdc4606b304/952-OPS_M2-9_2011-7-6.pdf

Liiton koulutusohjeessa kohdassa 10 määritellään kuinka ulkomainen tai muu koulutus hyväksytään.
Ennakoin tämän tarpeen kun muotoilin ohjetta aikanaan.
http://ilmailu.fi/sites/default/files/liidinkoulutusohje16_09_2013.pdf#overlay-context=node/846

Eräs mielenkiintoinen asia mitä tuli mieleen on, että saako moottorikone-tai ultralupakirjalla lentää trikea.
Ekan sivun määrittelyn mukaan ei, koska kyse on ohjaustaparajoituksesta.
Posted by Jarmo
 - 25.05.2016 10:25:36
Trikelentäjiä ei taida olla kovin paljon tällä foorumilla. Kannattaa kysellä Faceboookin trikelentäjät -ryhmästä. Se on aika aktiivinen.
Posted by Tango-Papa
 - 25.05.2016 07:04:55
No, vaikeutetaanpas sen verran, että miten muualla Suomessa? Onhan meillä kuitenkin jonkin verran trikekuskeja, joiden on täytynyt koulutus saada jossakin.
Kai sitä pystyis jotenkin sumplimaan itsensä opettelusessioihin piäkaupunkiseutuloita kauemmaskin tarvittaessa.. Vai miten/missä te ootte kouluttatuneet?
Entäpä kelpaako ulkomailla hankittu koulutustodistus Suomessa?
Posted by Tango-Papa
 - 20.05.2016 20:54:54
Moi!

Olen tässä jo muutaman viikon ajan perehtynyt trikelentämisen saloihin internetin avulla, mutta yllättävän huonosti löytyy tietoa kotimaisesta koulutuksesta harrastuksen aloittamiseksi. Toiveissa olisi hankkia jossain vaiheessa fib, joten etenkin semmoisella saatu koulutus kiinnostaisi kovasti.
Onko Etelä-Suomessa trikepilottia, joka pytyisi / joutaisi kouluttamaan jollakin aikataululla tämmöistä nelikymppistä ukkelia?
Ilmailukokemus rajoittuu laskuvarjokurssiin 90-luvun lopussa ja peräti kahdeksaan hyppyyn Malmilla.