Main Menu

Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 23.08.2015 21:14:39
Joo, kahdelta lähdin kolmantena ja kolmen vartin lento tuli. Kentän laidalla olisi voinut kellua pitempään, mutta sitä on tullut harrastettua ihan liikaa ja mieli teki matkaan.

Ajoin hinauksesta suoraan nostoon. Järven yllä sain pään kattoon ja oli pakko siirtyä länteen korkeammalle alueelle. Pitkulainen nostovyöhyke jatkui myötätuuleen järven viertä kauas ja päätin yrittää jatkaa Kiikalaan tai Karjalohjan mökille, joista olisi ehkä saanut kyydin takaisin.
Kun vyöhyke loppui, ei sitten kunnollista nostoa enää saanut aja tuli eka peltolasku vuosiin. Sivutuuli ja puolen metrin vilja ei ollut kiva yhdistelmä etenkään kun finaali meinasi jäädä vähän vajaaksi syvän ajotien reunaan, joten sain sivuputkenkin mutkalle. Muuten lasku oli kohtuullisen pehmeä kun sain sentään vauhdin lähes pois.
Reilu 20 km tuli reittiä xcontestiin. Korkeutta 1400 m MSL eli ennustetta parempi pehmeä keli. Nostot myös loppui sitten kun pääsin ennusteen heikommalle alueelle.

Jarmoa olisin tarvinnut kirittämään ja näyttämään edeltä nostoja. Kiitos kelistä kuitenkin.
Kuivatermiikissä olisi ollut iso etu kaksin lentämisestä.

Ville lähti vähän aiemmin ja hänkin kai suoraan nostoon. Kun ei vastannut radioon, piti lähteä yksin matkaan.

Jerellä ja Mikolla ei tuuri osunut kohdalle. Kiitos Mikolle hakupalvelusta.
Tuuli kääntyi ennusteen mukaan selvästi sivuun joten sekin haittasi loppupäivän lentoja.
Posted by Pekka
 - 23.08.2015 09:31:26
Tänään pitää kahteen mennessä olla jo nostossa, jos meinaa lentää pidemmän lennon. Siihen asti tuuli on aika hyvä.
Kärkölästä ei pääse keliin kiinni. Ruuhkan, ajoituksen ja olosuhteiden vuoksi.
Itätuulen nostopaikat Nummelassa on vielä selvittämättä, mutta purjekoneet näyttää paikat kun ne lentää paikallista tänäänkin.
Posted by Jarmo
 - 23.08.2015 08:30:19
Olisko Kärkölä päivän kohde? Toi tuuli ei näyttäis sopivan erityisen hyvin Nummelaan?
Posted by Laakkonen
 - 23.08.2015 03:22:12
OK, teen näin.
Posted by Pekka
 - 22.08.2015 22:36:43
Kun Mikolla ei ole telineitä, voit kyllä tulla suoraan kentälle.
Tarvii ottaa vaan liitimet. Muut kamat on kyydissä jo.
Posted by Laakkonen
 - 22.08.2015 21:31:28
Kympiltä!
Posted by jarmo.
 - 22.08.2015 20:35:35
Kympiltä tallilla OK!
Posted by Jere
 - 22.08.2015 20:03:18
Kympiltä
Posted by Pekka
 - 22.08.2015 19:39:06
Tänään jouduttiin purjekoneiden takia 04 radalle.
Eteläpää ei ole oikein sopiva meidän toiminnalle. Huono maasto ja ahdasta.
Luoteis-pohjois-koillistuulella Hyvinkää on parempi vaihtoehto tai tietty Kiikala.
Kylän päällä oli vakionostot, muta sinne ei oikein yltänyt hinauksesta kun ei ollut kantava keliä sinne suuntaan.
Hinuri vähän nikotteli, mutta nyt ok.

Huomenna Nummela näyttää olevan itätuulen takia ainoa paikka, jossa on toivoa.
Muuallakaan ei ole pidempää kenttää ja kenttä on kylää paljon korkeammalla mikä lisää mahdollisuuksia.
Keliennuste on sinne paras.
http://rasp.skyltdirect.se/scandinavia/?conf=fisouth&wind=sw

10 aikaan voisi olla sopiva aika tallilla.
Posted by Pekka
 - 21.08.2015 21:55:03
Joo, 10 tallilla ja suunta Nummelaan.

Sunnuntain paikan näkee huomenillalla.
Posted by Pekka
 - 21.08.2015 20:56:36
Ennuste aika heikko huomiselle.
Nummela voisi olla parempi vaihtoehto.
Ehkä sunnuntainakin kun kovin ylös ei pääse.
Tai siirto sunnuntaille jos ei tule porukkaa.
Posted by Jere
 - 21.08.2015 19:27:20
Menossa lentämään lauantaina ja sunnuntaina
Posted by Jarmo
 - 21.08.2015 19:13:33
Mulla tosiaan lauantai kiinni, mutta oon sunnuntaina messissä. Muistakaa ilmoittaa myös ESV:n lentoilmoitusfoorumilla.
Posted by Pekka
 - 21.08.2015 17:55:35
Huomenna ja sunnuntaina tuulet on niin heikkoja että Kiikala varmaan edelleen on ykköspaikka väljyyden ja pitkän radan takia.

Mulla on lähes kaikki muut kamat kyydissä jo, tarvii vaan liitimet kyytiin. Otan omani, Targetin ja Quattron. Enempää ei sovi.
Meen yhdeksäksi tallille. Keli alkaa aikaisin ja tuulen tasoittumista ei tarvi odottaa kun on Dolly starttiin ja liitimessä pyörät laskuun.

Eilenkin oli lähes pakko laskea toinen pyörille. Eka lasku oli silloin lievä takatuuli ja tyynen laskun asetukset ei riittänyt pysäyttämään liidintä.

Mä jään varmaankin yöksi Karjalohjalle mökille.
Ehkä voi mahtua muitakin mutta en lupaa vielä.

Sopikaa muista kyydeistä. Su ilta varmaan kurssi-ilta eli liukuja saa tarpeeksi illallakin.
Posted by Pekka
 - 21.08.2015 11:35:32
Keli oli tosiaan aika helppo. Ajan ja porukan vähyyden takia tyydyin pieneen 11 km kolmiooni.
Muutaman tunnin kellumisen olisi hyvin voinut toteuttaa.
Itse mokasin lentoni ajamalla luoteeseen kohti korkeampaa kattoa liian läheltä järveä ja siinä hukkasin korkeutta liikaa ja oli pakko palata.
Paluumatkalla ei ollut niin paljon laskevaa kun otin paremman reitin.
Vähän jo pelotti joutuuko peltoon paluumatkalla.
Kentän koillispuolella harjun päällä onneksi on aika varma laaja nostoalue. Siellä on yleensä parhaat pilvetkin.
Keskustan liikenneympyrän kuittaaminen ei ollut oikeastaan ihan oikein tehty, kun oli laskukierroksen kohdalla ja korkeudessa, mutta koitin katsella tarkkaan ympärille muita koneita.

Lento:
http://www.xcontest.org/world/en/flights/detail:pvartia/20.8.2015/11:02

Vanhaan symbianiin ja Androidiin saa muuten helposti xcontestiin meneviä .iqc tiedostoja tekevän softan.
Ei tarvi ostaa erillistä gps palikkaa.

http://www.afischer-online.de/sos/AFTrack/index.html

Tarvikekassissa on muuten mun vanha gps. Se tarvii vaan laitta 2xAA patterit sisään ja käynnistää niin 3,5 tuntia lentoa saa talteen.