Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Jarmo
 - 28.04.2013 23:59:20
Trikepuoli on tosiaan jäänyt aika tyngäksi. Heitin aikanaan hatusta tämmöisen jaottelun eri aihepiireittäin, mutta tässä tapauksessa se ei ole erityisen toimiva. Heitin pakkomurtovaroke-ketjun Trikepuolelle. Tämä jääköön tänne, koska olennaisena juttuna on riipparin hinaaminen trikellä. Ei oteta tästä stressiä - pääasia että hommat etenee. :) Jos tuntuu hankalalta, niin voidaan tehdä vaikka kokonaan alue lentohinaukselle...

Hyvä kuulla että löytyy jo jonkin verran kokemusta lentohinauksista. Muutenhan koulutuksessa on aika paha muna-kana-ongelma.
Posted by JuhaHerrala
 - 28.04.2013 18:28:26
minäpä laitan sinne trike osioon muutaman keskustelun alun (koetan siirtää jo väkästelemäni murtovarokejutunkin sinne).
Eipä tässäkään osiossa keskustelua ihan ruuhkaksi asti ole ;-)

Tosta listalta puuttuu Australian ohje http://www.hgfa.asn.au/resources/TowManualSep05.PDF
Mielenkiintoista ettei Kiwit käytä samaa ohjetta.
Toisaalta olen jo vertaillessani huomannut melkoisia eroja Aussien ja DHV:n ohjeen välillä.

Brittien ohje on kesken kun sisällysluettelossa kappale 7 on varattu "Aero-Tow" ille mutta ohje loppuu 4 kappaleeseen.
Koetan vielä tutustua USAnkin näkemykseen.
Posted by Pekka
 - 28.04.2013 17:04:46
Laittaisin tuon hinauskeskustelun trike-osioon, jossa on aika hiljaista vielä eikä peitä tätä ilmoitusta.
Tämänkin voi siirtää sinne.

Ensi Vapun jälkeen ehtisin itsekin perehtyä aiheeseen.

Muuulta saa myös materiaalia eli ei kaiken tarvitse olla kotikutoista vanhojen virheiden tilkitsemistä vaan uusiakin asioita.
Ei tätäkään puuhaa Somesa ole keksitty.

http://www.hpac.ca/pub/?pid=55

http://www.nzhgpa.org.nz/forms/aerotow.pdf

http://www.bhpa.co.uk/pdf/BHPA_Tech_Manual.pdf

http://www.ushpa.aero/documents/sop/sop-12-10.pdf

Tietty nää tahot tekee asiat paljon työläämmäksi kun on nyt tarkoitus, mutta joitain ideoita voi löytyä omaksuttavaksi.
Jos joku väittää, että Suomessa kaikki on vaikeata, ei tiedä tilannetta muualla.

Täytyy varman tulla paikalle, pitäisi virittää hinuri kuntoon ensi talvena.
Posted by JuhaHerrala
 - 27.04.2013 23:22:27
Mulla on nyt varattuna kaksi mökkiä Ilves ja Saukko http://www.jaminlomatalot.fi/index.php?s=mokit
selvitän ensi viikolla koska varaus pitää varmistaa.
Kisojen ajaksi on vielä petejä vapaana Ilveksessä ja Saukko on varalla.

Jos saadaan Trikehinausleiri aikaan ennen juhannusta niin pidän Ilveksen varauksen siinäkin voimassa.

Ajatukseni on saada trikehinausohje parissa viikossa sille mallille, että liidintoimikunta voisi pohtia sen hyväksymistä käyttöön. Näin kouluttavilla kerhoilla olisi hetki aikaa sitoutua kouluttamaan sen ohjeen mukaan ja viikolla 25 leirillä voisi useampikin kouluttava kerho treenata koulutusta käytännössä.

Olisiko mitään mieltä jakaa koulutusohjeen vedos kappaleisiin joista keskustellaan tällä palstalla?
Jarmo varmaan osaa kertoa onko nuo osakeskustelut paras sijoittaa tähän "riippuliito" otsikkoon vai oman otsikkonsa alle "trikehinaus" tai "tirkehinaus koulutusohje".

Jämin Riippuliitäjille riittää kunhan saadaan kulut katettua ja osallistujat ovat rennolla asenteella mukana. Meillä ei ole varsinaista kenttävarausta ja hyppytoiminta saattaa olla vilkasta. Odotteluajat voidaan käyttää tehokkaasti maaharjoitteluun ja koulutuksen teoriaan.

Noh, kuten huomaatte niin kovasti on keskeneräistä mutta onhan tässä vielä reilu kuukausi aikaa.

Käytännössä Jämillä on satunnaisesti hinailtu siipiä ja minulla on Saksassa suoritettu hinauskelppari. Hinaajalle ei Trafin tulkinnan mukaan erillistä hinauslupaa tarvita mutta kunnon lentorutiinista ei ole tässä hommassa haittaa. Janne on innokas hinailemaan kunhan saadaan hinattavien kelpparit kuntoon. Hänellä on mainio trike ja jouhea lentotyyli joten ensikertalaisenkin on helppo aloitella hinaustuntuman hakua. Liitimen hallinta hinattavalla on oltava rutiinia koska varsinkin ekoilla hinauksilla triken seuraaminen vaatii kaiken huomion. Nopeilla nykysiivillä hinaus ei enää ponnisteluja vaadi ja pienellä harjoittelulla kerkiää jos katselemaan välillä maisemiakin.
Posted by Jarmo
 - 20.03.2013 11:39:51
Riippuliidon SM-kilpailut järjestetään Jämillä  24.6.2013 - 30.6.2013. Tarkempia tietoja kilpailusivulta.

Edellisellä viikolla yritetään järjestää trikehinausharjoituksia halukkaille, mutta siitä tulee tarkempaa tietoa myöhemmin.