Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Pekka
 - 11.02.2011 14:19:50
Talvella inversiossa lentämien tuottaa huurretta. Samoin pilven alla on tarpeeksi kostetuut.

Liikkuva ilma ei niin helposti sitä tee, mutta tyyni keli kylläkin.

Kosteus voi olla alijäähtyneenä höyrynä, joka kiteytyy kaikkiin pintoihin.

Siiven yläpinnalla on alipaine. Saatta olla, että se vaikuttaa lentäessä siten, että suhteellinen kosteus kasvaa paikallisesti etureunan takana.
Posted by Mikko
 - 11.02.2011 12:26:40
Viime sunnuntaina huomasi selvästi, että siiven pinta oli välittömästi huurteen peitossa auringon laskettua. Kesällä ei tule huurretta, mutta kosteutta on pari kertaa tiivistynyt auringonlaskun jälkeen samalla tavalla.
Missä olosuhteissa voi siipi jäätyä? Ilmeisesti tähän vaikuttaa suhteellinen ilmankosteus ja ilman lämpötilan tai huurtuvien pintojen (ja niiden välittömässä läheisyydessä olevan ilmakerroksen) lämpötilan putoaminen kastepisteen alle, joka taas tapahtuu helpommin ja nopeammin jos on kirkas taivas. Talvipakkasilla tulee huurretta ja kesäisin kosteutta.

Pilvessäkin voi tulla jäätä, jos sellaiseen eksyy. hanggliding.orgista poimittua:

"I know of a pilot here in the UK that got sucked up into cloud flying a hang glider. He used to regularly use cloud suck as a means of getting extra height, then one day, one rather large cloud sucked him right up. In an attempt to escape, he dived his glider. At full descent rate, i.e. there was nothing more he could do to drop any faster, his vario was still registering an upward velocity - it was like flying in the jet stream! After a while it started snowing in the cloud and the glider started frosting up. Eventually the glider had so much ice on it, the sheer weight of it brought it down. The pilot landed/crashed to tell the tale!"