Post reply

Name:
Subject:
Message icon:

Attach:
(Clear Attachment)
(more attachments)
Restrictions: 4 per post, maximum total size 1000KB, maximum individual size 350KB
Verification:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:

shortcuts: hit alt+s to submit/post or alt+p to preview


Topic Summary

Posted by: Pekka
« on: 23.12.2010 22:19:01 »

http://www.ilmailuliitto.fi/index.php?mid=340

http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Ilmailu

Mielellään myös mm.:

http://www.dhv.de/DHVonlineDB/sourcelegacy/legacynoteslist.php?lang=EN

http://www.bhpa.co.uk/members/safety/index.php

Lisäksi valmistajien sivut on hyvä lähde, ei pelkästään oman valmistajan. Moni ongelma on muissakin liitimissä, kun ne on aika samoista osista koottu aika samalla tavalla.

Hyvään ilmailutapaan kuuluu että ainakin opettajat seuraavat näitä. Miellään myös epävirallisempia vaaratilannepalstoja.

Voisihan nuo kerätä  aihepiireittänkin nippuihin. Jos olisi siihen jollain aikaa. JA muutakin kerätävää on.


Hyvää Joulua ja Turvallista Uutta Lentovuotta.

Pekka Vartia
Posted by: Mikko
« on: 23.12.2010 17:23:40 »

mulla on myös yksi runko olemassa ilman moottoria, siitä voisi joskus rakentaa yksilön koulutuskäyttöön


"Soveltuvat turvallisuustiedotteet sekä onnettomuustutkinta ja vaaratilannetapaukset "

Onks näitä listattuna jossain?
Posted by: Seppo Kymäläinen
« on: 23.12.2010 17:05:19 »

Moro vaan Pekka,

Maksuista puheen ollen en niinkään ajatellut mitä kerho siitä saa, vaan mitä oppilas siitä joutuisi maksamaan. Eli hinta/kustannukset niin alas kuin mahdollista, niin sekin on yksi asiaa auttava keino saada lisää moottoroituja riippuliitäjiä. Jos  menee niin, että opettaja & oppilas sopii "hinnan", niin sehän on OK.

t. Seppo
Posted by: Pekka
« on: 23.12.2010 12:21:19 »


Kiitos kommentista. Pari pientä viilausta vielä tulossa.


Ne ketkä tiedän on lentänyt omalla kalustolla. Silloin ongelmaa ei ole.

Mulla on valmisteilla viritys, jonka voi kytkeä Aeroksen Racer putkirunkovaljaisiin. Saa nähdä tuleeko siitä kelvollinen, Tonilla toimi vähän vastaava. Sitä koneosaa voisi käyttää silloin useampikin omissa valjaissa.

On mulla Target jo valmis konekäyttöön, joten treenisiipikin on käytettävissä.

Hinnoittelu on sitten opettajan ja kaluston omistajan käsissä. Vauriot menee varmaan joka tapauksessa pilotin piikkiin, on kalusto kenen vaan (Vahingonkorvauslaki).

Ei tuosta bisnestä saa. Lentokavereita kyllä.

Putkia ym. ei pitäisi mennä, jos kouluttaja katsoo olosuhteet kunnolla. Pitää tuulla tarpeeksi, muttei liikaa.
Purjeen saa ropellilla rikki Targetista maakäsittelyssä, jos ei ole tarkkana.
Nopeammilla siivilä on enempi tilaa sohia takana.

Ei tuo niin vaikeaa ole. Helpompaa ja hallittavampaa kuin hinaus.
On vaan enempi liikkuvia osia, jotka ei ole kohdallaan tai välillä rikki.
Posted by: Seppo Kymäläinen
« on: 23.12.2010 11:42:05 »

Moro,

Minusta kokonaisuuteen liittyvät asiat on huomioitu hyvin kattavasti. Jos/kun tuon koulutuksen on saanut ja läpäissyt osaa jo aika paljon.

Sitten pari kymysystä / tuumailua (mitkä eivät itse koulutusohjemaan kuulu):

- Onkos sitä pohdittu, mitä koulutus tulisi maksamaan oppilaalle.
- Jos oppilaalla ei ole valmiiksi omaa liidintä, mistä saapi koulutusliitimen (tarkaoitan moottoroidun).
- Potkuririkot ovat ainakin mahdollisia...tällöin kai rikkoja maksaa...!?

t. Seppo
Posted by: Pekka
« on: 21.12.2010 11:22:49 »

Uusin RLMO-ohjelman luonnoksen.

Tarkoitus olisi saada tammikuussa hyväksyttyä se.

http://koti.welho.com/pvartia/MORL.PVa.21122010.doc

Tuota voi kommentoida vapaasti tähän tai sähköpostilla mulle ennen kuin esitän sitä hyväksyttäväksi. Mielellään tänä vuonna.


Pekka Vartia