Posted by: Pekka
« on: 05.06.2017 21:15:27 »Jos on kylmä ilma ja keskikesän aurinko paistaa täysillä, ei tarvi miettiä onko keliä vai ei.
Tai pääseekö hinauksesta nostoon vai ei. Kunhan ei starttaa puuskaan, jolloin laskevat on edessä.
Keli tuntui parhaiten alhaalla, jossa vielä kuuden aikaan laskussa pitikin piti lentää tarkasti ja vauhdilla ettei joutunut matkustajaksi.
Ruuvaaminen pyörteisissä ja kapeissa nostoissa kävi kropan päälle ja alle tunnissa alkoi olla paikat kipeänä. Mutta liukumalla nostolinjaa kroppa palautui, mutta yhtään pitempään ei olisi kestänyt lentää.
Lasku pelotti etukäteen kun ilma oli ihan sekaisin, mutta hyvinhän se meni kun oli sopiva tuuli ja pinnoissa keli tasoittui.
Täysin piesty olo kyllä tuli. Lämmin pilvikeli toivottavasti seuraavaksi sujuu treenatummalla kropalla. Vieläkin niska kipeä.
Hinauksesta (kiitos Taina, että päästiin Jarmon kanssa yhtaikaa ylös) pääsi helposti vähän repaleisiin kantaviin, joita piti hinkata tarkkaan jonkin aikaa, mutta ylempänä kilometrin paikkeilla ei tarvinnut juuri kuin lennellä ympäriinsä keskimäärin nollissa tuulen suuntaisella nostolinjalla. Harvassa oli kunnon nostot, joissa viitsi, jaksoi kiertää, jollei ollut alle tonnissa.
Kunnon tehtävää ei ennustetta matalamman kelin, kipujen ja yltyneen tuulen takia voinut tehdä, mutta yllättävästi Contesti arpoi mulle hyvin matkaa melkein 30 km.
Lento:
https://www.xcontest.org/finland/lennot/tiedot:pvartia/4.6.2017/13:20
Luulin, että olisi antanut pisteitä vain kolmion koosta ja sen takia piti käydä sivutuulessa, mutta riskitön kentälle ja takaisin poukkoilu kannatti sekin näköjään hyvin.
Hinuri toimi hyvin ja sillä oppii kirjekurssinakin hinaamaan.
Dollya oli tarkoitus käyttää, mutta palikat jäi konttiin ja siksi piti odottaa starttihetkeä aika pitkään.
Tuohon keliin olisi nimittäin ollut parasta startata sillä tyyneen.
Kausi on aloitettu ja logistiikka on harjoiteltu eli seuraavaksi ehtii ajoissa kentälle.
Tai pääseekö hinauksesta nostoon vai ei. Kunhan ei starttaa puuskaan, jolloin laskevat on edessä.
Keli tuntui parhaiten alhaalla, jossa vielä kuuden aikaan laskussa pitikin piti lentää tarkasti ja vauhdilla ettei joutunut matkustajaksi.
Ruuvaaminen pyörteisissä ja kapeissa nostoissa kävi kropan päälle ja alle tunnissa alkoi olla paikat kipeänä. Mutta liukumalla nostolinjaa kroppa palautui, mutta yhtään pitempään ei olisi kestänyt lentää.
Lasku pelotti etukäteen kun ilma oli ihan sekaisin, mutta hyvinhän se meni kun oli sopiva tuuli ja pinnoissa keli tasoittui.
Täysin piesty olo kyllä tuli. Lämmin pilvikeli toivottavasti seuraavaksi sujuu treenatummalla kropalla. Vieläkin niska kipeä.
Hinauksesta (kiitos Taina, että päästiin Jarmon kanssa yhtaikaa ylös) pääsi helposti vähän repaleisiin kantaviin, joita piti hinkata tarkkaan jonkin aikaa, mutta ylempänä kilometrin paikkeilla ei tarvinnut juuri kuin lennellä ympäriinsä keskimäärin nollissa tuulen suuntaisella nostolinjalla. Harvassa oli kunnon nostot, joissa viitsi, jaksoi kiertää, jollei ollut alle tonnissa.
Kunnon tehtävää ei ennustetta matalamman kelin, kipujen ja yltyneen tuulen takia voinut tehdä, mutta yllättävästi Contesti arpoi mulle hyvin matkaa melkein 30 km.
Lento:
https://www.xcontest.org/finland/lennot/tiedot:pvartia/4.6.2017/13:20
Luulin, että olisi antanut pisteitä vain kolmion koosta ja sen takia piti käydä sivutuulessa, mutta riskitön kentälle ja takaisin poukkoilu kannatti sekin näköjään hyvin.
Hinuri toimi hyvin ja sillä oppii kirjekurssinakin hinaamaan.
Dollya oli tarkoitus käyttää, mutta palikat jäi konttiin ja siksi piti odottaa starttihetkeä aika pitkään.
Tuohon keliin olisi nimittäin ollut parasta startata sillä tyyneen.
Kausi on aloitettu ja logistiikka on harjoiteltu eli seuraavaksi ehtii ajoissa kentälle.