Post reply

Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 1,000 KB, maximum individual size 350 KB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Mikä on se millä autoa ohjataan. Viisi kirjainta, alkaa R:llä ja päättyy I:hin?:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by Jarmo
 - 14.09.2015 22:34:37
Jeaah :) Laskeutuminen alaputkelta reilun vedon kanssa on just oikea tapa toimia ryppyisessä kelissä. Hyvää työtä!
Posted by Jere
 - 14.09.2015 13:48:40
Jarmon atoksella olisi varmaan ollut mahdollista päästä pilvijonon alle mutta alhaalla pilvijonon alla nosto oli niin heikkoa että minun siivellä mentiin 0,2-0,3m/s alaspäin. Jonon alla olisi varmaan ollut sitten mahdollisuus ainakin yhden suuntaiseen matkalentoon ja atoksella varmaan edestakaiseenkin.
Itse koin mielekkäimmäksi tavaksi laskeutua lentää alaputkelta reilu veto päällä aivan pintaan asti ja kun vauhtia oli paljon niin jäi vielä hyvin aikaa vaihtaa kädet sivuputkille vaikka varpaat jo melkein viisti maata. Muuten olisi luultavasti mennyt kyllä putkia. Ohjaus tuntuma on niin paljon parempi alaputkelta että työssyt matalalla ei tuntunut pahalta. Loppupeleissä laskuista tuli melkeinpä parhaita mitä mitä olen tuolla siivellä tehnyt:).
Videolta katsottuna pekalla on finaalissa reilusti vauhtia mutta juuri kun vauhti alkaa hidastua kääntyy siipi aika reilusti sivutuuleen ja samalla korkeutta häviää hetkessä nopeasti. Vähän ehkä samankaltainen tilanne kuin kimillä kiikalassa mutta korkeutta ainakin on vähän enemmän (vauhdista en osaa sanoa) ja pekka ehti kääntää vasta tuuleen ennenkuin tuli maa vastaan.
Posted by Pekka
 - 14.09.2015 10:05:22
Parina päivänä ollut itä-kaakkoistuuli ja hyvin on toiminut.
Porintieltä alkava rinne tekee luonnostaan lievää rinnetuulta ja harju nostaa lämmöt ylös.
Nosto on ollut ihan hyvin sunnilleen hinauksen lopetuskohdassa.
Vahvinta kohtaa on toki joutunut hiukan hakemaan, mutta kantavalla alueella.

Lauantaina ideana oli aluksi saada Jere vedettyä tarkalla ajoituksella suoraan pilvijonon alle.
Ei tullut toivottua tulosta. Luultavasti jonot oli liian lähekkäin ja korkeita, joten maasto ei varjoisuuden takia lämmennyt tarpeeksi. Pilvet oli kai lähinnä kasteen haihtumisesta johtuvia heikkoja sumupilviä.
Kun keli alkoi kuivaa, ei kuihtua kuten luulin, kokeilin itse. Pintatuuli oli mennyt puuskaiseksi ja aika sivuun, joten piti lähteä aika tyyneen puuskia välttääkseni.
Yllätys oli että keli oli vielä syyskuussa aika ärhäkkää, hinauksessa ehkä 75 metriin asti, sitten tasaista.
Hinauksen päästä pääsi suoraan yllättävän hyvään nostoon. Luulin että kova tuuli olisi hajottanut ne.
Kun nosto katosi, uutta oli aika vaikea saada ja nostot hajosi teräviksi vajaan vartin jälkeen kun tulin laskuun, huomasin että onpa rodeota tulla laskuun.
Vaikka yritin lentää kovaa kädet alhaalla sivuputkilla, sivupuuska sai n. kahdessa metrissä siiven kääntymään ehkä 50 astetta ja tuli kiire oikaista siipi ennen osumaa. Olisi pitänyt lentää vielä kovempaa ja ihan pintaan asti eikä päästää yhtään vauhtia pois. Varmaan juuri puuskan kohdalla päästin liikoja vauhteja pois ja aloin rauhoittaa lentoa laskua varten. Sen verran sentään oli ylimääräistä vauhtia että ehti korjaukset tehdä ja kääntää vastatuuleen. Muuten oli tullut kunnolla romua.
Aika nätisti sain tällättyä liitimen rähmälleen, tosin pienen sivuliikkeen takia sivuun kääntynyt pyörä ruhjoi alaputken vaihtoon. Oli onneksi 15 v vanha pariin kertaan paikattu ja uusi on hyllyssä.

Oli aika yllättävää että laskussa tuntui aika samalta kuin länsituulella alkukesästä, jolloin oli ihan odotetusti pyörteistä. Alkukesästä Nummelassa on ennekin joutunut turvautumaan pyörille laskuun kun finaalissa olo on tuntunut ihan matkustajalta. Aika äksyjä sivutuulia on ollut poikkibaanalla muttei muistaakseni pitkällä.
Tosi lujaa pintaan asti on kai varmin tapa saada pidettyä putket ehjänä noissa olosuhteissa ja tarvittaessa lasku pyörille. Juuri ennen lopetusta trimminopeus on silti arka kohta sivupuuskille, mutta silloin voi saada jalat alle ja juosta liidin alas tai antaa pudota pyörille. Jos hiljentelee jo ylempänä kuin missä varpaat saisi maahan, alumiiniromua tulee helposti.

Reilu puoli tuntia kun odoteltiin, niin puuskat rauhoittui ja Jussi ja Jere uskalsi lähteä kellumaan, pidempään ja laajemmissa nostoissa.

Sääli, ettei ollut enempi porukkaa. Keli oli aika varmaa kelluntaa, johon purjekonekin liittyi Jeren seuraksi.

Posted by Jere
 - 13.09.2015 16:06:10
Joo oli kyllä erittäin hyvä lentopäivä vaikka ennusteet nyt ei hirveästi lupaillutkaan. 55min tiimaa ja tulipa rimpuiltua yksi 28min lentokin kentän päällä klo. 17 jälkeen. Illalla oli joitain lajempia nosto ja lasku alueita mutta siellä täällä vielä yllättävänkin kiukkuisia pikku nosto piikkejä. Hyvin tuli myös kokemusta laskuista vähän kinkkisemmässä kelissä:).
Jussi ja pekka pääsi myös lentämään kantavassa termiikissä
Posted by Pekka
 - 12.09.2015 08:58:28
Nummelassa.
Paikalla n. 11:15
Posted by Jussi Matilainen
 - 12.09.2015 08:16:11
Moi
Varmistan vain ennen kuin lähden ajelemaan. Tänään riipparitoimintaa Nummelassa (vai kiikalassa)?
Posted by Pekka
 - 11.09.2015 21:12:17
Rasvat kannattaa polttaa tiiviimmässä paikassa männän päällä.
Tuo lampun tyypin perusteella Otaniemeläinen kokeilu ei riitä kovin laajaan nostoon.

Tuuli hiukan turhan sivusta Nummelaan, mutta varmaan voi lentää ja vähän voi säätää startin hinauskulmaa.
Pintatuuli on kyllä 5 metrin luokkaa rinteen takia ja ainakaan Dollya ei tarvi ottaa mukaan. Ehkä pitää aloittaa kevyemmillä paineilla.
Itätuuli ei kuitenkaan niin paha kuin länsi kun rinne on loiva. Siksi se myös kantaa paremmin hinauksessa.
Rinteen pitäisi siis auttaa korkeuden saamisessa ja nostoon pääsyssä.
Kyllä tuosta 10-20 km matkalennon myötäiseen nappaa, jos pilvijono osuu kohdalle.

Tänään olisi Kiikala näköjään ollut ihan ok paikallislennolle ja korkeuttakin vajaa tonni.
Huomenna kai aika vastaava keli ja kai se pitää kokeilla kun kesä loppuu.

Kympiltä tallille varmaan sopiva ajoitus.
Posted by Jere
 - 11.09.2015 20:22:52
Mitenkä on huomisen laita. Ilmatieteenlaitos näyttäisi nummelaan 4m/s idästä mutta RASP näyttää kaakkoistuulta. Kärkölään tuuli vähän heikompi mutta tuskin se kuitenkaan paremmin toimii kuin nummela. Matalaltahan tuo keli näyttäs vähän joka paikassa. Hyvinkään kenttä on ilmeisesti suljettu.
Posted by Laakkonen
 - 11.09.2015 10:35:29
Ääni bensatermiikille. Vielä joskus minäkin.

http://weltto.dy.fi/~mikko/rasvapalo/rasvapalo4.jpg
Posted by Pekka
 - 11.09.2015 09:06:50
Tuuli rikkoo kelin. Mieluummin huomenna porukalla, aika sama keli.

Pitää varmaan alkaa siirtyä bensatermiikkiin pitkästä aikaa.
Posted by Jere
 - 11.09.2015 01:55:23
Perjantaina en varmaan pääse lähtemään ku jää käytännössä yöunet välistä ja silti aikasintaan 13 aikoihin pääsisin lähtemään espoosta. Lauantai ja sunnuntai onnistuu hyvin jos vaa on keliä.
-Jere
Posted by Laakkonen
 - 11.09.2015 01:24:52
Onnistuu pe iltapäivällä ohikulkumatkalla. Pitää jatkaa illalla kirkkonummelle kulkematta lähtöruudun kautta.
Posted by Jarmo
 - 10.09.2015 10:41:39
Oon vielä flunssassa, ja perjantaina ja sunnuntaina on keikka, mutta lauantaina voisin päästä jos tää lentsu antaa periksi siihen mennessä.
Posted by Pekka
 - 09.09.2015 22:04:36
Huominen ei sittenkään hyvä. Termiikkiennuste heikkeni selvästi.
Jos pe tuuli pysyy kurissa ja on tarpeeksi idästä, niin Nummelaan vois ehtiä ajoissa päivällä.
Kärkölä on liian kaukana ja heikompi paikka.
Nummelan kenttä on tasankoa valmiiksi paljon ylempänä ja rinne auttaa nostojen kehittymisessä. Viimeksi oli aika helppoa päästä vastaavalla itäkaakon tuulella ylös ja matkaan, mutta ajoissa pitää olla.
Posted by Pekka
 - 09.09.2015 13:49:53
No nyt näyttää siltä että tän korkeapaineen paras ja ainoa päivä on huomenna Kiikalassa.
Pe-su  jo liikaa tuulta ja vielä kaakosta, joka sopii hyvin vaan Räyskälään.
No, nää vielä elää.